Tyngdepunkt, densitet symbol i word?
Fra : Jakob Harming

Dato : 11-02-03 16:24

Hej, sidder lige og skrive min større skriftlige rapport, da jeg stødte på
et lille problem.
Jeg kan ikke finde symbolet for densitet i word nogen der kan?
Også lige et anden ting også ang. tyngdepunkt.
X punktet bestemmes via integralet x dm
hvor dm = y dx og y=ax
Y punktet bestemmes integralet y dm
spørgsmålet er så om man kan tage integralet y*y dx, skal der ikke stå dy?

/Jakob

Fra : jakob ashtar

Dato : 11-02-03 16:34

hvis jeg har forstået din formulering korrekt
så skal du udregne følgende:

I(xdm) = I(x*ydx)=I(x*ax)=I(ax^2)

hvor I(f) er integralet af en vilkårlig funktion f.

Det vil sige at du skal integrere ax^2

Men mangler du ik nogen grænser?

Fra : Jakob Harming

Dato : 11-02-03 17:44

> I(xdm) = I(x*ydx)=I(x*ax)=I(ax^2)
>
> hvor I(f) er integralet af en vilkårlig funktion f.
>
> Det vil sige at du skal integrere ax^2
>
> Men mangler du ik nogen grænser?

Der er ikke sat grænser på endnu, da den skal gælde for alle funktioner
y=ax.

jeg har løst den ved at sige x=1/a*y
så jeg får
Idm=y dx=Iax dx=I1/a*y dy

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-03 18:43

Scripsit "Jakob Harming" <Jakob_Harming@tdcadsl.dk>

> X punktet bestemmes via integralet x dm
> hvor dm = y dx og y=ax
> Y punktet bestemmes integralet y dm

> spørgsmålet er så om man kan tage integralet y*y dx, skal der ikke stå dy?

Umiddelbart ville jeg snarere tro at "dm" betyder at det er et
fladeintegral. Hvis funktionerne og område er tilstrækkelig pæne (og
det skal være virkelig grimt før det ikke er tilfældet) man man udregne

Int f(x,y) dm

som

Int (Int f(x,y) dy) dx

hvor grænserne for det indre integral skal vælges afhængigt af y så
der netop integreres over de (x,y) som ligger i dit område.

Desuden skal du nok dele begge dine oprindelige fladeintegraler med
værdien af Int 1 dm udregnet på samme område for at finde
massecentret.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Jens Laursen

Dato : 12-02-03 00:29

Angående symbolet r (ro) findes det ved at vælge

Indsæt symbol og skrifttypen Symbol.

Jens

Fra : Jakob Harming

Dato : 12-02-03 01:39

> Angående symbolet r (ro) findes det ved at vælge

Ja, det må være (rho). Tegnet ser bare lidt anderledes ud på de papirer jeg
har.

/jakob

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-03 12:55

Jakob Harming wrote:

> Ja, det må være (rho). Tegnet ser bare lidt anderledes ud på de papirer jeg
> har.

første går den nederste venstre streg længere ind under bogstavet hvor
den har et knæk.

Sammenlign evt. 03C1 og 03F1 på
http://www.unicode.org/charts/PDF/U0370.pdf

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Harming

Dato : 12-02-03 15:33

> Sammenlign evt. 03C1 og 03F1 på
> http://www.unicode.org/charts/PDF/U0370.pdf

Ja, det er 03F1 jeg kender på mine papirer.
Men jeg har sat mig tilfreds mid 03C1

mange tak for afklaringen

/Jakob