Den "matematiske" udgave af spørgsmålet
Fra : jakob ashtar

Dato : 11-02-03 16:11

Her er så et "matematisk" eksempel, som (forhåbentligt)
uddyber mit tidligere spørgsmål:

Givet to tider x og y som begge er større end 0 sekunder.

Givet en lampe, der opfører sig på følgende måde:

A:Lampen er tændt i x sekunder

B:Lampen er slukket i y sekunder

Opgave 1:

I en uendelig begivenhedssekvens af B'er hvor A

kun optræder 1 gang og y kan antage en hvilken

som helst værdi over 0 sekunder, er spørgsmålet:

Hvor meget skal x minimum være for at en observatør, som

betragter begivenhedssekvensen, er i stand til at sige, at

han så lampen tænde?

Opgave 2:

I en uendelig begivenhedssekvens af AB'er hvor x ligger under sit minimum

(fra opgave 1), hvor meget må y maksimalt være for at

en observatør, som betragter begivenhedssekvensen, er i stand til

at sige, at han så lampen tænde?

Nogle vil så sige : Jamen brug dog et kamera som optager tilstrækkeligt

mange billeder pr. sekund. Mit svar er så : Kameraer detekterer i et diskret

tidsrum mens begivenheder udfolder sig i et kontinuert tidsrum.

Har jeg ret? Eller er der en logisk brist i mit ræsonnement?

__________________________________________________________________ jakob
ashtar ICQ#: 124962847 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 11-02-03 21:12

"jakob ashtar" <bamsefarogkyllingen@mailer.dk> writes:
> Her er så et "matematisk" eksempel, som (forhåbentligt)
> uddyber mit tidligere spørgsmål:

Du har startet en ny thread, og jeg gider ikke søge på Google efter
dit sidste spørgsmål :)

> [...]
> spørgsmålet: Hvor meget skal x minimum være for at en observatør,
> som betragter begivenhedssekvensen, er i stand til at sige, at han

Jeg har svært ved at forstå havd du mener, så lad mig omformulere, så
kan du sige om jeg har forstået dig rigtigt. Vi har et eksperiment,
hvori der forekommer N events. En event kan være A eller B.

A:Lampen er tændt i x sekunder
B:Lampen er slukket i y sekunder

Ud af de N events forekommer A en gang mens B forekommer N-1 gange. En
observatør betragter vores forsøg. han har tænkt sig at gå hjem når
lampen begynder at lyse.

Han spørger nu: Hvor længe kan der maximalt gå før lampen lyser.
Svar: y*(N-1).

Han spørger nu: Hvad er grænseværdien for den maximale ventetid for
N -> uendelig
Svar: uendelig

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : jakob ashtar

Dato : 11-02-03 22:27

Vi har et eksperiment, hvori der forekommer N events. En event kan være A
eller B.

A:Lampen er tændt i x sekunder
B:Lampen er slukket i y sekunder

Der gælder at x og y er større end 0 sekunder.

Opgave 1:

Givet N events

Ud af de N events forekommer A en gang mens B forekommer N-1 gange. y kan
antage en
hvilken som helst værdi over 0. En observatør betragter vores forsøg og går
hjem når han kan sige, at han har set lampen lyse.

Spørgsmål:

Hvor lang tid skal event A minimum vare for at observatøren kan sige at han
har set
lampen lyse? Det vil sige hvad skal x minimum være for at observatøren ser
lampen lyse?
Svaret kalder vi Xmin (skal bruges i næste spørgsmål)

Opgave 2:

Vi har nu et andet eksperiment, hvori der forekommer N events af typen X.

X: Lampen er tændt i x sekunder og dernæst slukket i y sekunder hvor
0<x<Xmin

En observatør betragter vores forsøg.

Spørgsmål:

Da x er kendt og mindre end Xmin, skal vi nu finde det Ymax for hvilket det
gælder
at hvis x<Xmin og y>Ymax så vil observatøren aldrig kunne sige at han har
set
lampen lyse.

---------------------
Forklaring til ovennævnte

En begivenhed udfolder sig i det kontinuerte tidsrum.

Detektion sker i det diskrete tidsrum (pga at en observation/fortolking
tager tid)

Konklusion : Kun en delmængde af begivenheden vil kunne detekteres.

Hjalp det??

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 11-02-03 22:56

> [...]

> at han har set lampen lyse? Det vil sige hvad skal x minimum være
> for at observatøren ser lampen lyse? Svaret kalder vi Xmin (skal

Hmm nej jeg forstår det stadig ikke. Jeg synes at der mangler noget
information i opgaven.

En mand sidder i et rum og venter på at en lampe bliver tændt. Efter
tiden x bliver lampen slukket igen

Spørgsmål: Hvor lang er x

Nu har jeg læst de tidligere postings. er det det her du spørger om?

En person A sidder i et rum. Han åbner og lukker øjnene på følgende vis
Lukkede øjne 20 sek
Åbne øjne 1 sek
Lukkede øjne 20 sek
Åbne øjne 1 sek
osv

En person B leger med stikkontakten
Lys 1 sek
Mørke 17 sek
Lys 1 sek
Mørke 17 sek
osv

Hvor længe skal A maksimalt vente før han opdager at der ikke hele
tiden er mørkt ? :)
svar = (20 +1) * (17+1) * 1 sek = 357 sek

Dette resultat kan sikkert generaliseres på en fiks måde

Niels

- Der drømmer sig tilbage til firserne hvor det var moderne med
stroboskoblys.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : jakob ashtar

Dato : 11-02-03 23:22

det er jo netop det jeg spørger om.

selvom det ikke er helt det samme kan du jo tænke på skjulte coca-cola
reklamer i en film - altså et klip af en coca-cola der varer x sekunder i
en film der varer y sekunder. Hvor meget skal x så være for at
tilskueren siger "Hey,...der var der vist en coca-cola reklame"

når jeg siger at det ik er helt det samme, så er det fordi billederne
som vises på skærmen er diskrete begivenheder hvorimod en
begivenhed i virkelighedens verden udfolder sig i det kontinuerte
tidsrum.

Nej for person A har altid øjnene åbne (ideelt set)

vh jakob

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-02-03 02:24

> [...]

> en film der varer y sekunder. Hvor meget skal x så være for at
> tilskueren siger "Hey,...der var der vist en coca-cola reklame"

Altså hvad grænsen for bevidst opfattelse er?

Det varierer fra person til person. Min erfaring er at det veksler
så meget at du ikke kan lave noget der er subliminalt for alle
og stadigt bliver opfattet af alle samtidigt.

Rigtigt eksempel: Spillet X-Files havde nogle få steder en subliminal
besked indbygget (kunne slås fra, kan ikke huske om default var til
eller fra). Jeg opdagede dem aldrig. Min kæreste nåede at læse dem
(også selvom de var på engelsk). Det *kan* være at jeg opfattede dem
underbevidst, men jeg tvivler faktisk ... måske netop fordi det var
engelsk, så var det ikke nok at ramme underbevidstheden, den kunne
ikke oversætte det :).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-03 12:48

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Altså hvad grænsen for bevidst opfattelse er?

Ja, men Jakob formulerer sig unødigt uforståeligt.

Der er ikke *kun* en tidslig grænse. Det kommer også an på størrelsen
af påvirkningen. Et glimt der varer i kun 1/1000 sekund vil naturligvis
ikke kunne ses hvis det er svagt. Men hvis det er kraftigt, kan det let
ses.

Hvis du står i et mørkt rum, kan et kraftigt lysglimt på under 1/1000
sekunds varighed let blænde dig eller endda brænde din nethinde af.

Hvis du derimod sidder i en biograf hvor der vises 24 billeder i
sekundet af en spillefilm, og der pludselig i 1/24 sekund står et
billede af en Coca-Cola, vil du måske nok opleve et »hak« i filmen,
men du vil ikke kunne beskrive hvad det ekstra billede forestillede.
Det interessante er naturligvis at din underbevidsthed godt kan vide
hvad billedet gengav.

Man kan jo også prøve at vise folk et detaljeret billede i fx 5, 10
eller 20 sekunder, og så se hvilken betydning tidsrummet har for hvor
stor en del af billedets indhold deres bevidsthed kan genkalde sig.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)