Vand
Fra : Peter

Dato : 11-02-03 00:15

Hej NG!

Lige et lille spørgsmål:

Har koldt vand en mindre vægtfylde end varmt vand?
Eller omvendt?
Eller ingen forskel?

På forhånd tak

Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-03 00:22

Scripsit "Peter" <zenxo@yahoo.dk>

> Har koldt vand en mindre vægtfylde end varmt vand?

Det kommer an på hvor koldt og varmt "koldt" og "varmt" er.

Vand har størst massefylde ved 4 °C. Hvis det bliver enten varmere
eller koldere end som stå, falder massefylden.

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 11-02-03 00:25

"Peter" <zenxo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>

> Lige et lille spørgsmål:
>
> Har koldt vand en mindre vægtfylde end varmt vand?
> Eller omvendt?
> Eller ingen forskel?

Densiteten (massefylde, vægtfylde) af vand er maksimal ved 3,8 grader
celcius. I min Databog Fysik/Kemi (10. udgave) er der på side 151 en tabel
over vands densitet ved forskellige temperaturer fra 0,0 til 100,0 grader
celsius. Et lille udsnit er:

t/C densitet / g/cm3
0,0 0,99984
3,8 1,00000
10,0 0,99973
20,0 0,99823
25,0 0,99707
37,0 0,99336
60,0 0,98320
80,0 0,97179
100,0 0,95836

Det skal lige siges, at densiteten vistnok også har en ekstremt lile
afhængighed af det atmosfæriske tryk, men jeg tror ikke den betyder noget
til nogen praktiske formål. Som det ses aftager vands densitet generelt med
voksende temperatur, men der er en lille afvigelse fra denne regel omkring
vands frysepunkt.

Med venlig hilsen

Rasmus Villemoes

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 00:37

Rasmus Villemoes wrote:

> Densiteten (massefylde, vægtfylde) af vand er maksimal ved 3,8 grader
> celcius.

Selvfølgelig er vi flere der iler med at besvare spørgsmålet. Men du
fører dig frem med en decimal på maksimumsstedet. Men faktisk er det

3,984 °C

der er maksimumsstedet. Se selv følgende side med 38 anomalier for vand:
http://www.sbu.ac.uk/water/anmlies.html#8

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 11-02-03 09:17

> [...]
>
> 3,984 °C
>
> der er maksimumsstedet. Se selv følgende side med 38 anomalier for vand:

Jeg "citerede" blot Databogen...

Mvh

Rasmus V.

Fra : Ole

Dato : 11-02-03 17:07

Det er da for stenet af vandet. Hvordan kan det pludselig ændre sig midt i
det hele, det kan jo ikke lade sig gøre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 10:22

"Ole" <plarsenn@privat.dk> skrev:

> Det er da for stenet af vandet. Hvordan kan det pludselig ændre
> sig midt i det hele, det kan jo ikke lade sig gøre.

Hvad mener du?

Densitet er et udtryk for masse i forhold til volumen. Ved temperaturer
henholdsvis højere og lavere end ca. 4 grader udvider vand sig og
derved bliver densiteten mindre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 12-02-03 11:13

"Ole" <plarsenn@privat.dk> writes:

> Det er da for stenet af vandet. Hvordan kan det pludselig ændre sig midt i
> det hele, det kan jo ikke lade sig gøre.

Her er en slags svar
http://newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00382.htm

The dip in specific volume of water with temperature is the result of
two competing tendencies: (1) the higher degree of order between water
molecules as the temperature decreases, resulting in a more open,
high-volume (low-density) configuration, and (2) the faster motion of
the water molecules as the temperature increases, forcing the
molecules farther apart. Property (1) is an unusual property of
water, arising from its preferred tetrahedral arrangement of hydrogen
bonds. This leads to a solid (ice) that is less dense than the
liquid, which is unlike most other substances.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Ole

Dato : 14-02-03 14:01

OK så vandets massefylde mindskes når vandet igen udvider sig. Det er bare
mærkeligt at vand udvider sig ved kolde temp. selvom man udemærket er klar
over det. Tak for svaret.

">

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-02-03 22:58

On Tue, 11 Feb 2003 17:07:17 +0100, "Ole" <plarsenn@privat.dk> wrote:

>Det er da for stenet af vandet. Hvordan kan det pludselig ændre sig midt i
>det hele, det kan jo ikke lade sig gøre.

Når noget "ændrer sig midt i det hele" på den måde, er det ofte et
resultat af to konkurrerende effekter. Om det er tilfældet her kan jeg
ikke huske.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 00:27

Peter wrote:

> Har koldt vand en mindre vægtfylde end varmt vand?
> Eller omvendt?
> Eller ingen forskel?

Vand ved 4 °C har den største densitet (»vægtfylde«). Hvis du gør vandet
koldere eller varmere end de 4 °C, vil densiteten i begge tilfælde blive
mindre (vandet udvider sig altså).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter

Dato : 11-02-03 00:29