Syretest på guld
Fra : TM

Dato : 10-02-03 22:46

Hej NG

Jeg vil gerne høre om det er muligt selv at leve en syretest på guld, for at
finde ud af om det er ægte. I givet fald hvordan? Vil guldet tage skade af
det?

Mvh
Thomas

Fra : Jackie

Dato : 11-02-03 00:20

"TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> finde ud af om det er ægte. I givet fald hvordan? Vil guldet tage skade af

Du kan undersøge det på følgende måde:

"If you wish to find out if a piece of jewelry is made of gold,
touch it with a glass stopper which has been wetted with nitric
acid. If it is pure gold it will remain untouched and unchanged;
if not, the solution will become blue from the formation of
nitrate of copper. (False "gold" always contains copper.)

Jackie

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 00:25

Jackie wrote:

> [...]
> if not, the solution will become blue from the formation of
> nitrate of copper. (False "gold" always contains copper.)

Det er netop fordi guld er så ædelt at det ikke bliver opløst af
salpetersyren. For at opløse metallisk guld (og dermed få guld-ioner
og »syrerest-ioner«) skal man have fat i *kongevand*.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jason Who

Dato : 11-02-03 08:01

> [...]
> if not, the solution will become blue from the formation of
> nitrate of copper. (False "gold" always contains copper.)

Hvad hvis det ikke er 24 karat guld? Hvad er det så blandet op med, og kan
man være sikker på at blandingsmetallet ikke reagerer med syren?
De fleste smykker er vel ikke af 24 karat, men 18-20 stykker. Det er i hvert
fald mit umidelbare indtryk.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-03 09:00

Jason Who wrote:

> [...]
> man være sikker på at blandingsmetallet ikke reagerer med syren?
> De fleste smykker er vel ikke af 24 karat, men 18-20 stykker. Det er i hvert

Hvis du har en lergering af mere end 50% guld, så vil syren rense et tyndt lag
af overfladen så den
består den kun består af guld.

Det har ikke så meget at sige.
I forhold til en Kobberlegering, som vil opløses.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-03 10:39

Jackie skrev:

>"If you wish to find out if a piece of jewelry is made of gold,
>touch it with a glass stopper which has been wetted with nitric
>acid.

Det var den metode der blev brugt i en film med Alec Guiness som
skurk. Han blev afsløret fordi hans eifeltårn ikke blev opløst i
syre.

--
Bertel

Fra : TM

Dato : 11-02-03 13:03

> [...]
> if not, the solution will become blue from the formation of
> nitrate of copper. (False "gold" always contains copper.)

Hej Jackie - tak for svaret.

Nu er mit engelske ikke det bedste men jeg har da forstået hovedpunkterne i
det. Dog vil jeg gerne lige vide hvad du vil oversætte "glass stopper" med,
og hvad nitric acid er samt hvor det evt kan skaffes?

Mvh
Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-02-03 13:24

Glass stopper er en prop (der tænkes nok på sådan en af gummi)og nitric acid
salpetersyre HNO3

Syren kan du vel få på apoteket - proppen må du selv tænke dig frem til

Fra : Jackie

Dato : 11-02-03 14:37

> [...]
med,
> og hvad nitric acid er samt hvor det evt kan skaffes?

Du kan bare dryppe en dråbe Salpetersyre (Nitric Acid) på smykket. Jeg mener
at man kan købe salpetersyre hos en farvehandler (Du skal dog ikke bruge ret
meget, så se om der ikke er en bekendt der har det stående). Men pas på, da
det er stærkt ætsende, så tag evt. en par beskyttelseshandsker på under
proceduren...

Hygge
Jackie

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-02-03 02:05

"Jackie" <jackieloa@hotmail.com> writes:

> [...]
> det er stærkt ætsende, så tag evt. en par beskyttelseshandsker på under

Hvis man giver sig til at lege med salpetersyre i større stil (f.eks.
opløse kobbermønter i det, eller hvad man nu kan finde på), så skal man
også lige være opmærksom på, at de rødbrune dampe (NO2 og N2O5), der
dannes, er temmelig giftige. Så gå udenfor i den friske luft med det.

--
-- Torben.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-02-03 08:59

Torben Simonsen skrev :
> de rødbrune dampe (NO2 og N2O5)

N2O5 (dinitrogenpentaoxid) er ikke en rødbrun damp, men hvide krystaller.

Men ellers har du ret i, at NO2 er giftig, bla. fordi den danner
salpetersyre og salpetersyrling i kontakt med vand - f.eks. nede i lungerne.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-02-03 09:13

"Regnar" == Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> writes:

> N2O5 (dinitrogenpentaoxid) er ikke en rødbrun damp, men hvide krystaller.

> Men ellers har du ret i, at NO2 er giftig, bla. fordi den danner
> salpetersyre og salpetersyrling i kontakt med vand - f.eks. nede i lungerne.

Er NO2 ikke lattergas?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-03 10:09

Ikke NO2 er lattergas - men N2O er, i en blanding med ilt, lattergas (i ren
tilstand bliver det åbenbart for latterligt )

Iøvrigt sker vores NO2 udvikling således:
Cu(s) + 4H(+)(aq) + 2 NO3(-)(aq) => Cu(2+)(aq) + 2H2O(l) + 2NO2(g)

Vi kan bla. lægge mærke til at det ikke kun er syre effekten men også HNO3's
oxiderende evne der tillader opløsningen af kobberen - derfor vi bruger en
oxiderende syre som saltpetersyre - og ikke en anden vilkårlig syre.

NO2 er iøvrigt også et godt oxidationsmiddel - og er derfor farlig som sådan
og ikke kun ved at den danner salpetersyre og salterpersyrling med vand.
Endnu en grund til at holde sig væk fra dampene - for det kommer til at rive
godt i næsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-03 12:34

Jonas Kofod wrote:

> Ikke NO2 er lattergas - men N2O er, i en blanding med ilt, lattergas (i ren
> tilstand bliver det åbenbart for latterligt )

(Hvis man vedblivende indåndede rent N2O, ville man jo dø af iltmangel.
Derfor er det at man blander ca. 21 % O2 i sit N2O.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-03 13:02

"(i ren tilstand bliver det åbenbart for latterligt )"

Var nu også mest skrevet på i sjov

Fra : Jackie

Dato : 12-02-03 15:58

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også lige være opmærksom på, at de rødbrune dampe (NO2 og N2O5), der
> dannes, er temmelig giftige. Så gå udenfor i den friske luft med det.

Absolut, hvis det er i store mængder der skal opløses, men hvis det er for
at teste en ring, mener jeg nu ikke det er nødvendigt at gå udenfor...

Jackie

Fra : TM

Dato : 13-02-03 16:52

Hej

Jeg takker for alle jeres fine besvarelser.

Mvh
Thomas