Mere pest
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-03 22:51

Er pest stadig at finde i Verden, eller antages det at være helt forsvundet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-02-03 23:31

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Er pest stadig at finde i Verden, eller antages det at være helt forsvundet?

Jeg mener at pest er en af forløberne for dommedag. En af de fem ryttere.

Fra : T. Liljeberg

Dato : 09-02-03 23:35

On Sun, 9 Feb 2003 22:51:09 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Er pest stadig at finde i Verden, eller antages det at være helt forsvundet?

Eksisterer stadig.

<http://www.cdc.gov/ncidod/dvbid/plague/>

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-02-03 00:37

Scripsit T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net>
> On Sun, 9 Feb 2003 22:51:09 +0100, "Preben Riis Sørensen"

> Eksisterer stadig.

Men kildernes beskrivelser af symptomerne på Den Sorte Død passer (så
vidt SDE siger) ikke eksakt på nogen af de stadig eksisterende
peststammer.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : T. Liljeberg

Dato : 10-02-03 01:01

On 10 Feb 2003 00:37:13 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net>

>Men kildernes beskrivelser af symptomerne på Den Sorte Død passer (så
>vidt SDE siger) ikke eksakt på nogen af de stadig eksisterende
>peststammer.

Jeg har ikke læst (ikke adgang til) SDEs beskrivelse, men beskrivelsen
af the Great Dying i f.eks.
<http://www.cbwinfo.com/Biological/Pathogens/YP.html#0004>
lyder ikke så langt fra beskrivelser af nutidig bubonic plague.

Men det er måske ikke overraskende, hvis der er andre stammer her 600+
år senere.

Tom

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-02-03 01:24

Scripsit T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net>
> On 10 Feb 2003 00:37:13 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Jeg har ikke læst (ikke adgang til) SDEs beskrivelse,

Artiklen slutter med:

| De bevarede vidnesbyrd om pesten fra 1300-t. stemmer ikke i alle
| henseender overens med moderne kliniske beskrivelser, og ingen
| moderne pestepidemier har opvist en tilsvarende dødelighed.
| Sandsynligvis skyldes forskellene genetiske forandringer hos
| pestbakterierne. Se også *pest.

signeret af en historiker ved navn Michael H. Gelting (mag.art.).

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-02-03 15:25

Henning Makholm wrote:

> [...]

Det ville også være mærkeligt hvis en (selv nok så succesfuld) bakterie
skulle være uforandret i 700 år. Eller hvad?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-02-03 20:44

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahisvt56ga.fsf@tyr.diku.dk...
> Scripsit T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net>

Det skyldes sikkert, at der ikke var tale om pestbakterien.
Pestbakterien overføres med rotter, men pestangrebet udbredte
sig langt hurtigere end den sorte rotte migrerer.
Så pesten eller den sorte død har sikkert en anden årsag jeg
erindrer ikke, hvilken anden lidelse man mener der var tale
om.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-03 20:48

Per A. Hansen skrev:

>Så pesten eller den sorte død har sikkert en anden årsag jeg
>erindrer ikke, hvilken anden lidelse man mener der var tale
>om.

Jeg læste en kilde hastigt (der blev henvist til). Den omtalte en
ebola-type.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-02-03 16:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:ee0g4v4gp1des5ht3ra0tbg48lsdd5agfc@news.stofanet.dk...

> Jeg læste en kilde hastigt (der blev henvist til). Den omtalte en
> ebola-type.

Den lyder mere sandsynligt end pest, der spredes ret langsomt.
Men der er sikkert en del andre luftbårne virus- og bakterie-
sygdomme, der kan komme på tale?
Ebola smitter vist fra aber - samkvemmet med disse dyr har vel
været mindre, end den er i dag?
Det kan være interessant hvis man kan finde frem til den korrekte
diagnose engang - så er der en del skolebøger, der skal skrives
om?

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-03 21:33

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> Det kan være interessant hvis man kan finde frem til den korrekte
> diagnose engang - så er der en del skolebøger, der skal skrives

Hvis det var pest som udslettede Vesterbygten på Grønland, så kunne man
håbe eller frygte at den oprindelige virus er bevaret i permafrosten.

Kun en virus kan brede sig så hurtigt.