Udregning af HK.
Fra : Klaus G.

Dato : 09-02-03 21:43

Hej,

Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
fart, strækning eller noget?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-03 22:48

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en
> Hej,
>
> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks.
> [...]

Politiet har regnet det ud til præcist 1,0 og det endda ved krumtappen, det
giver altså mindre på baghjulet. Du kan få det målt i en prøvestand hvor man
med dynamo måler strømproduktionen, men jeg ved ikke hvor præcist man kan
måle så lidt i en motorcykelstand. Vil du bruge vægt, skal knallerten og dig
fise op ad en bakke med 1 meter terrænstigning hvert andet sekund hvis i
vejer 150 kg tilsammen. Men kun i tilpas medvind, så man kan se bort fra
vindmodstand, og så skal der ses bort fra/tillægges rullemodstand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 10-02-03 17:55

> [...]
> vejer 150 kg tilsammen. Men kun i tilpas medvind, så man kan se bort fra
> vindmodstand, og så skal der ses bort fra/tillægges rullemodstand.
Nu snakkes der ikke lovlige knallerter/scootere, men nogen med +12hk på
baghjulet, ville bare være sjovt hvis man kunne lave et skøn ud fra en fart
man har, totalvægten, og så bakke man køre op ad eller noget...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-02-03 22:49

"Klaus G." wrote:

> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
> fart, strækning eller noget?

Jeg véd at FDM's testcenter måler effekten for bilmotorer (altså an-
tallet af kilowatt eller »heste« som motorerne yder). Det er nok ikke
så nemt selv at måle effekten præcist(?).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-03 23:08

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en

> [...]
> tallet af kilowatt eller »heste« som motorerne yder). Det er nok ikke
> så nemt selv at måle effekten præcist(?).

1 HK er ca. 0,73 Kilowatt.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-02-03 20:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:B3z1a.73292$Hl6.7355231@news010.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
> fart, strækning eller noget?

Det kan man sagtens med de rette hjælpemidler.
Man kan f.eks. trække køretøjet med et dynamometer
tilsluttet. Trækket i kN og farten i m/s gør det let at
beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
HK, hvis man er til gamle enheder.

Per A. Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 10-02-03 21:22

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message
[...]

Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)

Evt. lave en formel?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-02-03 21:38

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
> HK, hvis man er til gamle enheder.
>
> Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)

Problemet bliver nok mere at lave selve opstillingen... formlerne er det
mindste problem :)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 00:19

Brian Axelgaard wrote:

> Problemet bliver nok mere at lave selve opstillingen... formlerne er det
> mindste problem :)

Effekt er kraft gange fart. Hvis man skal være fin på den, er det prik-
produktet af kraft og hastighed evt. udført som et kurveintegral.

Enhederne »passer«: 1 N · 1 m/s = 1 W

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-02-03 16:07

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:YRT1a.74213$Hl6.7476257@news010.worldonline.dk...

> [...]
> beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
> HK, hvis man er til gamle enheder.
>
> Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)

Brian og Jeppe har ret - det vanskelige består i selve
målingen - og aflæsningen af kraftmåleren i fart.
Da effekten stiger ganske meget ved stigende hastighed
skal der nok en del målinger til.
For at få et korrekt billede skal underlaget være helt
vandret etc.
Den bedste metode er den der allerede er nævnt -
den rullemåler, der f.eks. anvendes i bilsynshallerne.

Per A. Hansen

Fra : LR

Dato : 11-02-03 01:49

Tag vægten af knallert + fører og divider den med tiden det tager at
accelerere fra 0 til et-eller-andet.

Resultatet er et udtryk for motorens styrke, på en eller anden måde. Det er
dog ikke hestekrafterne du får, da de vist også har noget at gøre med
motorens moment. Hvis du kan fortælle hvordan hestekrafter er defineret, kan
jeg måske hjælpe videre.

Mvh,

Lasse

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 11-02-03 13:36

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog ikke hestekrafterne du får, da de vist også har noget at gøre med
> motorens moment. Hvis du kan fortælle hvordan hestekrafter er defineret,

HK = omdrejninger pr. min * moment

Mvh,

Ulrich

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 15:04

"Ulrich Sørensen" wrote:

> kan
> >

> HK = omdrejninger pr. min * moment

Jo, men måleenhederne er vigtige.

1 HK = 0,735499 kW = 0,735499 kN·m/s

Se også http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictM.html#metric_hp

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-03 17:24

In dk.videnskab, Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> says...
> Jo, men måleenhederne er vigtige.
> 1 HK = 0,735499 kW = 0,735499 kN·m/s

Hvordan hænger det lige sammen?

Måleenhederne er underordnede så længe vi snakker principper...

Effekt = RPM * moment

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-03 18:45

Scripsit Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk>

> Måleenhederne er underordnede så længe vi snakker principper...

> Effekt = RPM * moment

Ja, men "omdrejninger per minut" er en måleenhed, ikke et
princip. Hvis du vil snakke principper, hedder det

Effekt = rotationshastighed * moment

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-03 20:09

Henning Makholm wrote:

> Ja, men "omdrejninger per minut" er en måleenhed, ikke et
> princip. Hvis du vil snakke principper, hedder det
>
> Effekt = rotationshastighed * moment

Man kan så overveje om denne rotationshastighed skal være vinkel-
hastigheden eller omdrejningsfrekvensen. Jeg tænker på at hvis den
første er på 100 radianer pr. sekund, så er den anden på 100/(2·pi)
omdrejninger pr. sekund. Altså enheden s^(-1) er jo den samme, men
man får en faktor 2·pi i fejl hvis man vælger den gale.

Hvorfor regner folk i øvrigt i omdrejning pr. *minut*; det gør jo kun
tingene unødigt mere besværlige?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 11-02-03 23:33

In article <3E494A4F.2D9B5366@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> [...]
> omdrejninger pr. sekund. Altså enheden s^(-1) er jo den samme, men
> man får en faktor 2·pi i fejl hvis man vælger den gale.

Det skal selvfølgelig være vinkelhastigheden (rad/s). Hvis man drejer en
aksel en hel omgang med en belastning på 1 N*m, så udfører man arbejdet
2*pi J. Det kan man f. eks. indse ved at forestille sig, at man drejer
aksen med en stang på 1 meter med en kraft på 1 newton virkende vinkelret
på stangen med angrebspunkt for enden af stangen. Ved en hel omgang skal
man bevæge enden af stangen 2*pi meter.

> Hvorfor regner folk i øvrigt i omdrejning pr. *minut*; det gør jo kun
> tingene unødigt mere besværlige?

Det er nok en tradition, der er svær at ændre. Jeg foretrækker vist selv
omdrejninger pr. sekund.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-03 12:30

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> på stangen med angrebspunkt for enden af stangen. Ved en hel omgang skal

Det var netop det jeg fornemmede. Så hvis T er størrelsen af kraft-
momentet og f er omdrejningsfrekvensen, så er ydelsen (effekten)

P = 2·pi·f·T

eller

P = w·T

hvor w er vinkelfrekvensen, w=2·pi·f.