Meteorer og lydmur
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-03 20:41

Er det kun den ringe størrelse, afstanden, eller andet der gør at man ikke
hører et lydmursbrag hver gang man ser et stjerneskud?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-02-03 00:53

Scripsit "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk>

> Er det kun den ringe størrelse, afstanden, eller andet der gør at man ikke
> hører et lydmursbrag hver gang man ser et stjerneskud?

Afstanden er nok den bedste enkeltforklaring.

1. Lydintensiteten falder med kvadratet på afstanden.

2. Udover det, tabes der også energi til opvarmning af luften.

3. Chokfronter har det med at blive jævnet ud med tiden - det er
derfor at fjern torden høres som et dybt bulder, mens et lyn tæt på
lyder meget skarpere.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-02-03 09:26

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Er det kun den ringe størrelse, afstanden, eller andet der gør at man ikke
> hører et lydmursbrag hver gang man ser et stjerneskud?

Stjerneskuddene er langt væk, meget små,
og vil sprænges af lydmuren, fordi de er så varme.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-03 11:01

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en

> Stjerneskuddene er langt væk, meget små,
> og vil sprænges af lydmuren, fordi de er så varme.

Kan du ikke lige uddybe 'vil sprænges af lydmuren'?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-02-03 13:23

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en

> ikke

> Kan du ikke lige uddybe 'vil sprænges af lydmuren'?

At når du har et meget varmt skrøbeligt legeme, som rammes af den sjok bølge som
lydmuren er så vil det sprænges. Det sker tit med meteorsten.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-02-03 14:42

Peter Ole Kvint wrote:

> At når du har et meget varmt skrøbeligt legeme, som rammes af den sjok bølge som
> lydmuren er så vil det sprænges. Det sker tit med meteorsten.

Hvad betyder "sjok".?

--
Mvh. Jørgen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-02-03 14:45

Jørgen Rasmussen wrote:

> Hvad betyder "sjok".?

Det er dansk for det engelske: chok

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-02-03 16:44

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er dansk for det engelske: chok

Det er nu ikke rigtig, det betyder den sidste, nr sjok

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-03 22:57

Peter Ole Kvint > >

> At når du har et meget varmt skrøbeligt legeme, som rammes af den sjok
bølge som
> lydmuren er så vil det sprænges. Det sker tit med meteorsten.

Jeg mener at de små brænder helt op uden at forstyrres af lydmuren, og at de
store revner tillægger jeg kun varmepåvirkningen/afkølingen/slaget ved
nedfaldet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 10-02-03 15:47

In article <3e455d7d$0$71631$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...

> Er det kun den ringe størrelse, afstanden, eller andet der gør at man ikke
> hører et lydmursbrag hver gang man ser et stjerneskud?

Det kan høres en gang i mellem, men man skal huske, at lyden kommer 2-5
minutter efter synet. Braget er jo opstået i op til 50 km højde.

Et andet sjældent fænomen, som jeg imidlertid selv har oplevet, er den
elektrofoniske lyd. Ved min observation var det en orange ildkugle, der
fulgtes af en kort hvæsende lyd. Dette fænomen skyldes lavfrekvente
elektromagnetiske bølger, der inducerer lyd i omgivelserne ved jorden.
Lyden kommer derfor samtidig med synet. Dette fænomen er ikke
velundersøgt, men Halley observerede det dog allerede i 1719. Han afskrev
det dog selv som indbildning, fordi han ikke kunne finde en fysisk
forklaring på fænomenet.

http://science.nasa.gov/headlines/y2001/ast26nov_1.htm

Med venlig hilsen Sven.