optimal forbrænding ved forvarmet luft ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 07-02-03 18:46

hej
nogle brændeovne bruger hel/delvis forvarmet luft. jeg ved at en optimal
forbrænding kræver bestemte forbrændings temperatur. feks et
stokerfyr,kræver ikke ret megen skorsten af hensyn til trækket, da den har
en blæser. så hvis noget af den varmeenergi der smutter med røgen ud, kunne
genanvendes til at forvarme luften med, via en varmeveklser. vil
forbrændingen så kunne laves en smule bedre da forbrændingen ikke køles af
den kolde luft man normalt tilfører forbrændingen? jeg ved godt at der er
mindre ilt per liter varm luft end kold luft..

feks en bilmotor har jo ikke en fuldstændig forbrænding. og udgiver der af
en del uheldige gasser feks kulilte. og sikkert også andre ting
hvis den skal forbrænde rent, kan den knapt nok køre/trække noget. det må
igen betyde at motorer med intern forbrænding er en uheldig konstruktion i
forhold til motorer med extern forbrænding,(feks stirlignmotorer og
dampmaskiner/dampturbiner) ihvertfald ang fourening og virkningsgrad.

hvilken forbrændings tybe giver mest varmeenergi per kg brændsel, altså
henholdsvis i stokerfyr og bilmotor ?? ( hvis vi nu sagde at
stokerfyr/bilmotor kunne køre på samme tybe brændsel)

på forhånd tak
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r