Radiatorer og vinduer
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-03 12:43

Greetings!

Hvorfor sidder radiatorer oftest under vinduer?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 07-02-03 12:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> Greetings!
>
> Hvorfor sidder radiatorer oftest under vinduer?

Bare et gæt: For at undgå kold luft skal komme fra vinduerne og ned på
gulvet? På vores bibliotek(Holstebro), der er der nogle høje ovenvinduer, og
deroppe sidder der også et par radiatorere... Men som sagt bare et gæt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-03 13:00

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev:

>Hvorfor sidder radiatorer oftest under vinduer?

Fordi vinduerne afkøler luften, kold luft falder ned, og det
giver fodkulde og ubehag. Ved at sætte radiatoren under vinduet
får man den varme, opstrømmende luft til at fange den kolde.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-02-03 14:21

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> writes:

> Hvorfor sidder radiatorer oftest under vinduer?

fordi de bliver trætte af at stå op?

--
Peter B. Juul, o.-.o There are 10 types of people in the world.
The RockBear. ((^)) Those who understand binary

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-02-03 10:23

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev:

> Hvorfor sidder radiatorer oftest under vinduer?

Udover de forklaringer, der allerede er kommet tror jeg også den store
luftcirkulation ved vinduerne er en fordel (vinduer er aldrig helt
tætte). Idet den varme luft bliver "blæst" ind i rummet. Ihvertfald er
min lejlighed svær at varme op og her er radiatorerne placeret inde i
rummet i et hjørne, hvor der ikke er meget cirkulation. Andre steder,
hvor jeg har boet har radiatorerne været placeret under vinduerne og
her har opvarmningen været meget hurtigere.

Det skal dog nok bemærkes, at radiatorerne i min nuværende lejlighed er
lettere fejlproducerede/monterede idet, der opvarmes med damp, der
ledes ind i toppen af radiatorerne, hvilket ikke er effektivt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-03 19:04

Morten Bjergstrøm skrev:

>Udover de forklaringer, der allerede er kommet tror jeg også den store
>luftcirkulation ved vinduerne er en fordel (vinduer er aldrig helt
>tætte). Idet den varme luft bliver "blæst" ind i rummet.

Det er ikke helt rigtigt. Med radiatoren under vinduerne får man
en naturlig cirkulation af den varme luft - op ved vinduet (og
snuppe den kolde luft), og ned i den modsatte side når den er
afkølet en smule.

Med radiatoren på den modsatte væg får man kold luft ned langs
gulvet, og den varme luft hænger under loftet og føærst når den
er kælet lidt af, falder den ned og blandes med den endnu koldere
vinduesluft. Det er helt umuligt at få et rart indeklima på den
måde.

>Det skal dog nok bemærkes, at radiatorerne i min nuværende lejlighed er
>lettere fejlproducerede/monterede idet, der opvarmes med damp, der
>ledes ind i toppen af radiatorerne, hvilket ikke er effektivt.

Er du sikker på at det er damp? Hvis der er kommet luft i en
vandradiator, virker den stort set ikke. Hvis der er en lille
udluftningshane af messing på radiatoren, så hold en klud rundt
om den og luk op for den (med en tang) indtil der strømmer vand
ud. Vandet vil være beskidt.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-03 09:39

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> er kælet lidt af, falder den ned og blandes med den endnu koldere
> vinduesluft. Det er helt umuligt at få et rart indeklima på den

Umuligt er måske så meget sagt, men effektivt er det ikke. Det der, for
mig at se, er hovedproblemet er opvarmningen af rummet til en fornuftig
indetemp. på ~20 grader. Når den temperatur først er nået er det fint
nok.

> Er du sikker på at det er damp?

Ja 100%. Der bruges fortsat det gamle Københavnske fjernvarmesystem med
damp i det boligområde, hvor jeg bor.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-03 18:23

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
>mig at se, er hovedproblemet er opvarmningen af rummet til en fornuftig
>indetemp. på ~20 grader. Når den temperatur først er nået er det fint

Indetemperaturen er jo ikke så enkel. Den er faktisk ret
forskellig forskellige steder i rummet, og hvis du vil have den
nedstrømmende luft fra vinduerne til at være 20 grader, så pøser
sveden ned ad ansigtet.

>Ja 100%. Der bruges fortsat det gamle Københavnske fjernvarmesystem med
>damp i det boligområde, hvor jeg bor.

Okay.

--
Bertel