Teflon
Fra : Jørgen Lassen

Dato : 06-02-03 23:54

Jeg har ladet mig fortælle at stegepander med teflonbelægning ikke må
udsættes for sulfo. Er det fup? Hvad er årsagen?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-02-03 00:08

Jørgen Lassen <yorge9@hotmail.com> writes:

> Jeg har ladet mig fortælle at stegepander med teflonbelægning ikke må
> udsættes for sulfo. Er det fup? Hvad er årsagen?

Fup. Det stegepander der ikke måtte udsættes for sulfo var de gamle
støbejernsstegepander. Uden det beskyttende fedtlag rustede de for nemt.

Googles første hit på "sulfo teflon":
" Men husk ingen sulfo på jernpander - de skal være lidt fedtede.
Derimod må teflon godt få sulfo, idet teflon skal være fri for fedt
for at virke."
<URL:http://hjem.get2net.dk/j-storm/mad/html/kogebog.htm>

Ikke en autoritativ kilde, men han var enig med min hukommelse, så
det *må* være rigtigt :)

Leth siger også at man må bruge sulfo til slip-let-pander (bl.a.
teflon):
<URL:http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/mad-koekken.shtm>
(og slip-let-pande er i et ord, Leth!)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-02-03 01:09

Lasse Reichstein Nielsen skrev:
> (og slip-let-pande er i et ord, Leth!)

Det er ikke altid leth at huske alle de ord! :)

Mvh. Bjarke

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-02-03 02:59

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> <URL:http://hjem.get2net.dk/j-storm/mad/html/kogebog.htm>

> Ikke en autoritativ kilde, men han var enig med min hukommelse, så

Det *er* også rigtigt. Teflon-pander virker oven i købet langt bedre,
når man vasker dem grundigt med sulfo.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 07-02-03 10:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Fup.

Ja. (Jeg ejer adskillige teflonpander som har fået mere sulfo, end jeg kan
huske... Fungerer fint...)

-Peter

Fra : Jannie og Jens

Dato : 09-02-03 00:57

> Ja. (Jeg ejer adskillige teflonpander som har fået mere sulfo, end jeg
kan
> huske... Fungerer fint...)

Ja men vask en støbejerns pande med sæbe, og den er ødelagt.

husk også at, belægningen på en teflon pande skal være hel, må ikke være
riset eller floset, for så kommer der teflon i maden, og det er ikke sundt.

Jens

Fra : Søren Kongstad

Dato : 10-02-03 11:52

"Jannie og Jens" <jannieogjens@hansen.mail.dk> wrote in

> [...]
>
> husk også at, belægningen på en teflon pande skal være hel, må ikke
> være riset eller floset, for så kommer der teflon i maden, og det er

Specielt ikke hvis du har en feber over 300 grader celsius.

Teflon reagerer ikke kemisk med din krop. Det er blandt andet derfor man
anvender den som belægninig - der er meget få ting den reagerer med.

Teflon flager vil passere gennem dit system uden at blive optaget.

Tænk for eksempel på at teflon også anvendes til en del kirurgiske
implentater - netop fordi det ikke reagerer med kroppen.

Det man skal passe på med teflon er ikke at varme det for meget op (>300
grader) idet der så dannes giftige dampe.

Søren

Fra : Jannie og Jens

Dato : 10-02-03 15:51

> [...]

> anvender den som belægninig - der er meget få ting den reagerer med.
>
> Teflon flager vil passere gennem dit system uden at blive optaget.

det ville jeg ikke stole på.

> Tænk for eksempel på at teflon også anvendes til en del kirurgiske
> implentater - netop fordi det ikke reagerer med kroppen.

ja men her er de jo netop ikke gået i stykker. det er mest de små stykker
jeg er bange for.

> Det man skal passe på med teflon er ikke at varme det for meget op (>300
> grader) idet der så dannes giftige dampe.

Jeg skal ikke nægte, at du måske ved noget jeg ikke ved, og vil gerne vide
hvor du har din viden fra.

Jens

Fra : Søren Kongstad

Dato : 11-02-03 11:41

> Jeg skal ikke nægte, at du måske ved noget jeg ikke ved, og vil gerne
> vide hvor du har din viden fra.
>
> Jens

Hej Jens

Jeg har før hørt det samme udsagn som du kom med, nemlig at teflon rester
er skadelige.

Jeg har dog siden flere gange stødt på det modsatte udsagn. Mit
sædvanlige filter har mere tiltro til at det ikke er skadeligt.

Hvis det var almindelig kendt at teflon flager var farlige at indtage -
så ville det vel ikke være lovligt at bruge teflon? I USA ville Dupont
være blevet sagsøgt 1000 vis af gange for at være skyld i lidelser fra
glemsomhed til fødselsdefekter (ligesom Erin Brokovich sagen hvor 100 vis
af forskellige lidelser på magisk vis skyldtes et stof).

Hvis der var det mindste belæg for udsagnet ville jeg forvente at kunne
finde en enkelt eller to hjemmesider med forargede angreb på teflon.

Lidt søgen omkring på nettet gav kun de følgende links omkring indtagelse
af teflon. Alle afviser at det er skadeligt - men jeg har ikke kunne
finde nogen henvisning til nogen undersøgelse af emnet.

Jeg har altså ingen troværdig viden om emnet kun "hearsay".

Kan du henvise til en kilde til din viden?

http://home.nycap.rr.com/useless/teflon/teflon2.htm
http://www.goaskalice.columbia.edu/2270.html
http://xcelplus.com/how_teflon_is_stuck_on_your_pans.htm

Venlig hilsen

Søren

Fra : Max M

Dato : 11-02-03 12:33

Søren Kongstad wrote:

> Jeg har dog siden flere gange stødt på det modsatte udsagn. Mit
> sædvanlige filter har mere tiltro til at det ikke er skadeligt.

Det eneste jeg har hørt, for længe siden, er at røgen skulle kunne være
giftig hvis det brænder. Men jeg er ikke sikker.

--

hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Søren Kongstad

Dato : 11-02-03 12:36

Max M <maxm@mxm.dk> wrote in news:6a52a.75718$Hl6.7548156
@news010.worldonline.dk:

> Det eneste jeg har hørt, for længe siden, er at røgen skulle kunne være
> giftig hvis det brænder. Men jeg er ikke sikker.

Det er der vist ikke nogen tvivl om. Specielt fugleejere skal være
forsigtige med teflonpander. Fugler er meget mere sensitive over for
giftige dampe end pattedyr.

Der er flere eksempler på fugle der er døde af dampe fra nonstick pander
(og eksempler på fugle der er døde af dampe fra smør der var brændt på på
en pande).

Selv om der skal meget til for at slå et menneske ihjel med teflon dampe -
skal man alligevel passe på ikke at lade nonstick panden blive for varm

Søren

Fra : hr.P

Dato : 11-02-03 14:05

Søren Kongstad wrote:

>Det eneste jeg har hørt, for længe siden, er at røgen skulle kunne være
>giftig hvis det brænder. Men jeg er ikke sikker.
>--
>hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

Om det er en vandrehistorie ved jeg ikke, men jeg husker at vi på teknisk
skole fik serveret beretningen om en stakkels mand der døde efter at ha'
røget en pibe tobak hvor der var kommet teflonstykker i tobakken.
Noget med at han skulle dreje et stykke teflon og spånerne fra drejebænken
fløj op i piben. Stærk tobak.

mvh. leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-03 17:26

In dk.videnskab, hr.P <leif.poulsen@mail.dk> says...
> skole fik serveret beretningen om en stakkels mand der døde efter at ha'
> røget en pibe tobak hvor der var kommet teflonstykker i tobakken.

Med det kendskab jeg har til polytetraflourethylen (PTFE eller teflon),
så tror jeg den er god nok...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Max M

Dato : 11-02-03 22:16

hr.P wrote:

> [...]
> røget en pibe tobak hvor der var kommet teflonstykker i tobakken.
> Noget med at han skulle dreje et stykke teflon og spånerne fra drejebænken

Hehe ... samme historie jeg har hørt.

Fra : Jannie og Jens

Dato : 11-02-03 20:03

> Jeg har altså ingen troværdig viden om emnet kun "hearsay".
>
> Kan du henvise til en kilde til din viden?

Jeg må erkende, at jeg tog fejl, forbrugerindformationen skriver således
"Belægningen kan nogle gange skalle af aluminiumsgryder med teflon, men
gryderne kan godt bruges alligevel. Teflon er ikke skadelig.".

Men jeg smider nu stadigvæk mine panner ud, når belægningen begynder at
skalle.

Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-03 10:52

In dk.videnskab, Jannie og Jens <jannieogjens@hansen.mail.dk> says...
> Men jeg smider nu stadigvæk mine panner ud, når belægningen begynder at
> skalle.

Er der ikke garanti på belægningen?

Mine gryder/potter/pander har 10 års garanti på slip-let belægningen...

Fra : Jannie og Jens

Dato : 12-02-03 14:55

> Er der ikke garanti på belægningen?
>
> Mine gryder/potter/pander har 10 års garanti på slip-let belægningen...

Jeg har forskelige pander til forskelige formål, nogen meget billige og
nogen dyre. og så har jeg en uvane med at bruge metal redskaber i dem, og
det må man jo ikke, men en pande med 10 års garanti holder aligevel et par
år.

Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-03 19:25

> [...]
> det må man jo ikke, men en pande med 10 års garanti holder aligevel et par

Så skulle du måske vælge noget andet køkkengrej. Noget der tåler
metalredskaber

Jeg fik byttet min serie af kogegrej fordi det stammede fra nogle
dårlige årgange hvor belægningen faldt af.

Det nye fejler derimod intet.

Fra : Jon Larsen

Dato : 14-02-03 17:57

Nu vi lige har fat i teflon.. så engang en reklame for et produkt med
dobbeltlag teflon.. hvordan det hvis intet burde kunne hænge fast på en
teflon-belægning ?!?!?!

--
MVH.
Jon Larsen ( som stadig griner af Søs. Grene og deres garanteret koffein fri

Fra : Alan Thwaites

Dato : 14-02-03 17:39

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> snip.... --
> MVH.
> Jon Larsen ( som stadig griner af Søs. Grene og deres garanteret koffein
fri
> te )

Hvorfor er det morsomt ??
Alan.

Fra : Jon Larsen

Dato : 14-02-03 20:40

> Hvorfor er det morsomt ??
> Alan.

Fordi te så vidt jeg ved ikke indeholder koffein men Thein !!!

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-02-03 20:45

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> writes:

> Fordi te så vidt jeg ved ikke indeholder koffein men Thein !!!

--
-- Torben.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 15-02-03 00:13

Torben Simonsen wrote:
> [...]

Birger Nielsen har en del sider om te.

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/index.html

i denne forbindelse er det denne side, der er relevant:

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/teaminifaq.html#4.6.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Alan Thwaites

Dato : 15-02-03 01:15

> [...]
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
>

> Koffein findes i te,kaffe og kola nødder.
Alan.