en planets mekaniske energi
Fra : James Wholar

Dato : 06-02-03 14:53

Jeg vil gerne teste hvor korrekt jeg beregner kredsløbsbaner for en planet
der kredser omkring een sol.
Min tanke var at beregne den mekaniske energi og checke at den var konstant,
eller hvor nær konstant den nu var, men i min formelsamling står den
potentielle energi angivet til -G*M*m / r^2.
Det vil jo sige at for uendelig stor afstand er den potentielle energi nul.
Det virker lidt ulogisk da den der netop burde være størst.
Planeten afgiver jo kinetisk energi ved at flyve derud og denne energi burde
være blevet til potentiel energi.

Hvordan kan man beregne den mekaniske energi for en planet baseret på
hastighed og afstand fra tyngdecenter?

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-02-03 15:17

"James Wholar" <_@_.a> writes:

> [...]
> Det virker lidt ulogisk da den der netop burde være størst.
> Planeten afgiver jo kinetisk energi ved at flyve derud og denne energi burde

0 er den største potentilelle energi i den opskrivning, for når
planeten kommer tættere på solen bliver den potentielle energi
negativ.

> Hvordan kan man beregne den mekaniske energi for en planet baseret på
> hastighed og afstand fra tyngdecenter?

-G*M*m / r^2 + 1/2 m*v^2

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-03 15:30

Kim Hansen wrote:

> -G*M*m / r^2 + 1/2 m*v^2

Hør, det skal vel ikke være r², men blot r. Kvadratet kommer når man
differentierer for at finde kraften.

Det passer også med enhederne: G·M·m/r² er en kraft, men G·M·m/r er en
energi (dimension kraft×vej).

Jævnfør formlerne E_pot = m·g·h (energi) og F = m·g (kraft) .

Hvorvidt den potentielle energi er positiv eller negativ, er ikke så
vigtigt da den kun er veldefineret op til en additiv konstant. Man kan
derfor bruge udtrykket

K - G·M·m/r

som potentiel energi uanset hvilken konstant K er.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-02-03 16:00

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Hør, det skal vel ikke være r², men blot r. Kvadratet kommer når man
> differentierer for at finde kraften.

Klart nok, jeg skrev bare af uden at checke udtrykket, det er mange år
siden jeg var oppe i centrale kræftfelter i Fysik 1.