Musik og smagssans
Fra : karamel

Dato : 06-02-03 02:43

Jeg har lagt mærke til, at når jeg spiller guitar og samtidigt spiser
noget (om det så er et stykke chokolade eller et bolsje), så kan jeg
ikke rigtigt nyde begge dele: enten skal jeg koncentrere mig om smagen
og glemme musikken, eller omvendt.

Jeg spekulerer på, om dette hænger sammen med de områder i hjernen, som
hhv. styrer smagssansen og "musiksansen". Har de måske noget med
hinanden at gøre?

I øvrigt, hvis nogle af jer spiller på et musikinstrument, så kunne jeg
godt tænke mig at se, om I oplever det samme.

Karamel

Fra : kautaq

Dato : 06-02-03 03:53

karamel wrote:

> [...]
> noget (om det så er et stykke chokolade eller et bolsje), så kan jeg
> ikke rigtigt nyde begge dele: enten skal jeg koncentrere mig om smagen

Jeg er ikke til slik og søde sager, så jeg prøver med en stor
mundfuld æble:

C - Am - G - F
Mmm-m-mmm-m mmm-mmm

Æblet smager rigtig godt og Fenderen lyder som en drøm.
Prøver lige igen.

D A7 D G A7 D
Oh I'm be-in' followed by a moon shadow, moon shadow, moon shadow

Det er svært at synge med mad i munden, men ellers går det fint.

> Jeg spekulerer på, om dette hænger sammen med de områder i hjernen, som
> hhv. styrer smagssansen og "musiksansen". Har de måske noget med
> hinanden at gøre?

Aner det ikke, men jeg kan både spille og synge, samtidig med
jeg tænker over hvad jeg skal have at spise til aften. Så det
kan da godt være, men jeg kan også tænke på alt muligt andet
mens jeg spiller f.eks. hvordan man kommer over i omkvædet efter
c-stykket, og s'nåed!

Fra : karamel

Dato : 06-02-03 05:14

kautaq wrote:

> [...]
>
> C - Am - G - F
> Mmm-m-mmm-m mmm-mmm
>
> Æblet smager rigtig godt og Fenderen lyder som en drøm.

Klokken 3.52 om natten? Hvad siger naboen?
OK, men jeg glemte at sige, at jeg spiller mest klassisk guitar. Prøv evt.
med noget mere kompliceret (solo, skalaer osv.). Eller på klaver, hvis du vel
at mærke kan spille på det.

Karamel

Fra : Troels

Dato : 06-02-03 11:25

> [...]
> med noget mere kompliceret (solo, skalaer osv.). Eller på klaver, hvis du

Gælder det kun når du sammenblander musik og slik eller kan det også være
når andre sanser er indblandet? Har du f.eks. prøvet at kombinerer sex og
musik?

/Troels

Fra : Max M

Dato : 06-02-03 09:39

karamel wrote:

> Jeg spekulerer på, om dette hænger sammen med de områder i hjernen, som
> hhv. styrer smagssansen og "musiksansen". Har de måske noget med
> hinanden at gøre?

Det kan være at du lider af en mild form af synesthesia:
http://www.mhhe.com/biosci/ap/foxhumphys/student/olc/n-reading19.html

Det går kort fortalt ud på at end sanser kan være "blandet sammen". Så
man kan lugte farver, høre smag eller lignende.

Det er en kendt men sjælden lidelse.

--

hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 06-02-03 10:45

"Max M" <maxm@mxm.dk> skrev i en meddelelse
karamel wrote:

> [...]
>
>Det går kort fortalt ud på at end sanser kan være "blandet sammen". Så
>man kan lugte farver, høre smag eller lignende.

Karamel kan jo netop kun koncentrere sig om een af tingene af gangen...
Næppe synæstesi. Men synæstesi er en fascinerende tilstand.

Om det egentlig er en lidelse er vel ikke klart? Den virker ikke
nødvendigvis som et handicap --- Alexander Scriabin (russisk komponist,
1871-1915) var synæstet(iker?), og et af hans (storslåede) værker, "Le Poeme
du Feu", indeholder en stemme for lysorgel som formentlig skal anskueliggøre
de farver, han selv oplevede som hørende til musikken.

-Peter