Amti-skum
Fra : Morten Lund

Dato : 04-02-03 11:40

Hej

Jeg har købt en såkaldt Allergistøvsuger, hvor skidtet bliver ført igennem
noget vand, og bundet i vandet. Dette er istedet for at bruge poser.

Alt afhængig af hvad for noget skidt man suger op, så skummer vandet, og
skummet kan nå helt op til filteret, hvilket ikke er godt. For at undgå
dette, kan man tilkøbe noget "foam-stop", som man hælder i vandet.

Men hvad er det lige der gør, at dette kemikalie kan hindre skumdannelse? Og
findes der andre, og billigere, kemikalier der kan stoppe skumningen.

--
/Morten Lund

Fra : Jonas Haase

Dato : 04-02-03 11:47

Morten Lund <morten.lund@cryptomathic.com> writes:

> [...]
> findes der andre, og billigere, kemikalier der kan stoppe skumningen.

Mon ikke et par dråber olie kan gøre det? Det virker fint ved en gryde
med pasta

Mhh det må være ret interessant at suge vaskemiddel op med sådan et
apparat

hilsen
Jonas
--
Glentaggart (n):
A particular type of tartan hold-all, made exclusively under licence

Fra : Morten Lund

Dato : 04-02-03 13:08

Jonas Haase wrote:
> Mhh det må være ret interessant at suge vaskemiddel op med sådan et
> apparat

Har prøvet det ved et uheld. Det var noget værre noget.

--
/Morten Lund

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-02-03 20:10

Morten Lund wrote:
> Men hvad er det lige der gør, at dette kemikalie kan hindre skumdannelse?

Skum øger overflade arealet, dvs. hvis kemikaliet reducere
overfladeenergien f.eks. luft-vand fladen, så får du mere
skum (sæbe), hvis dit kemikalie derimod øger overfladeenergien
så får du mindrer skum.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-02-03 18:43

On Tue, 04 Feb 2003 11:39:58 +0100
Morten Lund <morten.lund@cryptomathic.com> wrote:
> [...]
>
> Men hvad er det lige der gør, at dette kemikalie kan hindre
> skumdannelse? Og findes der andre, og billigere, kemikalier der kan

et par dråber almindelig olie burde kunne gøre samme trick, da det
bryder overfladespændingen, og skummet derfor aldrig bliver til mere end
nogle få bobler (virker også hvis du ikke vil have kartoflerne til at
koge over