Tykkelse på olieplet...
Fra : Jacob Furu

Dato : 03-02-03 22:34

I dag på vej til skole så jeg en olieplet på cykelstien (sikkert en knallert
der har tabt lidt).
Jeg kom til at tænke på, hvor tyk sådan en lille pøl egentlig er...nogen der
har en idé til hvordan man regner det ud?

Jeg spurgte en fysiklærer, og han sagde at jeg kunne bruge dens farver til
at finde ud af det..men hvordan?

Jeg lagde mærke til, at der var gult i midten, og også halvt ud mod siden...

Hvor tyk har den været de to forskellige steder?

Med venlig hilsen

Jacob Furu

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-02-03 19:54

Jacob Furu wrote:
> [...]
> Jeg spurgte en fysiklærer, og han sagde at jeg kunne bruge dens
> farver til at finde ud af det..men hvordan?

Endnu bedrer end olie er en blanding af opvaske sæbe og glycerin,
lad blandingen stå en dag (så parafume etc. fordamper) og lav så
en lodret sæbehinde, så vil du kunne se et horisontalt
interferensmønster.

> Hvor tyk har den været de to forskellige steder?

Hvis det ser ud som følger:

ind reflekteret 1 og 2

\ / /
\/ / luft
- - - - - - - - - - - -
\/ olie
- - - - - - - - - - - -
vand
------------------------ overflade

Så når en lysbølge rammer luft-olie fladen så reflekteres
en del af lyset, men en del vil fortsætte i olien, når
lyset så rammer olie-vand overfladen så reflekteres en
del af lyset igen.

Lyset der reflekteres fra luft-olie og olie-vand fladerne
er lidt faseforskuft, fordi det jo tager lidt tid at
bevæge sig ned igennem olielaget og op igen.

Hvis du lyser på laget med lys i en bestemt vinkel og med
en kendt bølgelængde, så kan du fra forskellen i vejlængden
udregne den hvor der er konstruktiv og destruktiv interferens,
På den måde kan du så måle tykkelsen.

Med hvidt lys er det det samme, men interferens mønstret
er mere komplekst, fordi det vores øjne opfatter en farve
er jo i virkeligheden et helt spektrum, og der er ikke nogen
simpel relation mellem spektrum og farveindtryk. F.eks.
vil et spektrum der består af rødt og grønt lys give samme
farve opfattelse som gult lys.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk