Kontrol af opgave...
Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-03 17:38

Jeg tænkte om der er nogen der gider ulejlige sig med at regne følgende
igennem og kontrollere om jeg har lavet det rigtigt.

Givne oplysninger:

New York ligger på 40°26' n.br., 74°1' v.l.
København ligger på 55°42' n.br., 12°35' ø.l.
Jordens radius 6370km

Jeg skal beregne den sfæriske afstand mellem de 2 byer, hvilken jeg har
fundet til 55,9335° svarende til 6218,55 km.

Dernæst skal jeg finde en den kurs man måtte fyve fra Kbh mod New York. Hvis
vest sættes til 0°, så har jeg fundet kursen til at være -20,12299°.

Til sidst skal jeg finde det punkt på ruten, der ligger tættest på
nordpolen, hvilket må være der, hvor en storcirkel trukket gennem nordpolen
krydser ruten vinkelret. Dette punkts position har jeg til fundet til at
være 58°3'13'' n.br, 0°37'27'' v.l.

Det ville betyde meget for mig hvis én eller flere ville tage sig tid til at
kigge det igennem.

Desuden har jeg stadig problemer med en anden opgave om astronomi om talt i
et tidligere indlæg fra d. 31/1.

Martin Bak

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-02-03 18:29

"Martin Bak" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> writes:

> Dernæst skal jeg finde en den kurs man måtte fyve fra Kbh mod New York. Hvis
> vest sættes til 0°, så har jeg fundet kursen til at være -20,12299°.

Det er nemmere at relatere til normale kompaskurser, hvis du sætter
nord til 0°.

Desuden vil man på en storcirkelrute normalt løbende skulle foretage
kursændringer undervejs. De eneste undtagelser er rene nord-syd-ruter
eller ruter langs ækvator. Du kan derfor kun angive, hvilken kurs,
man f.eks. skal *starte* med at flyve fra Kbh. - eller hvilken kurs
man vil have ved ankomsten til New York - eller en middelkurs beregnet
midt på storcirkelruten. En storcirkel fra Kbh. til New York vil have
en nordvestlig kurs ved afgangen fra Kbh. og en sydvestlig kurs ved
ankomsten til New York.

--
-- Torben.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-03 18:54

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> [...]
> midt på storcirkelruten. En storcirkel fra Kbh. til New York vil have
> en nordvestlig kurs ved afgangen fra Kbh. og en sydvestlig kurs ved

I opgaven spørges der også til, hvilken kurs man skal starte med fra
København, så der har du helt ret.

Hvis jeg sætter nord til 0° har jeg regnet mig frem til en startkurs på
110,12­299° (de -20,12299 jeg fik skrevet i første omgang skulle have været
+20,12299). Det stemmer bare ikke overens med en nordvestlig kurs fra
København. Har jeg lavet fejl der?

Tak for dit svar!

Martin Bak

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-02-03 19:10

"Martin Bak" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> writes:

> I opgaven spørges der også til, hvilken kurs man skal starte med fra
> København, så der har du helt ret.

OK.

> [...]
> 110,12­299° (de -20,12299 jeg fik skrevet i første omgang skulle have været
> +20,12299). Det stemmer bare ikke overens med en nordvestlig kurs fra

+20,12° i forhold til vest (270°) svarer til en kurs på 290,12°, og
det er en nordvestlig kurs (eller rettere: omkring vestnordvest), og
det lyder umiddelbart ikke helt tosset. De -20,12° i forhold til vest
(kurs 249,88°) er i hvert fald klart forkert. Jeg har ikke regnet opgaven
igennem, så jeg tør ikke sige, om tallet er rigtigt, men en kurs
omkring 290° ved afgangen fra København lyder som sagt meget rimelig.

--
-- Torben.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-03 20:08

> [...]
> igennem, så jeg tør ikke sige, om tallet er rigtigt, men en kurs
> omkring 290° ved afgangen fra København lyder som sagt meget rimelig.

Jeg tror vi misforstår hinanden lidt her. Jeg regner graderne positivt mod
urets retning som jeg plejer i matematikken, men det gør du tilsyneladende
ikke. Hvis nord = 0° vil vest ifølge mig være 90°. De 20,12° i forhold til
vest er regnet mod urets retning og giver derfor en vest-sydvestlig retning.
Jeg har beregnet vinklen i den sfæriske trekant [New York - København -
Nordpolen] til 110,12299°.

Tak igen for dit svar

Martin Bak

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-02-03 20:18

> [...]
> Jeg har beregnet vinklen i den sfæriske trekant [New York - København -

OK, ja, så har jeg misforstået dig. Når man snakker kompasretninger,
så er 0°=nord, 90°=øst, 180°=syd og 270°=vest. Det er ganske rigtigt
det omvendte af den normale positive omløbsretning i matematikken.

Det med en vest-sydvestlig kurs fra København (altså en stump vinkel
i din trekant i Københavns-vinklen) lyder i hvert fald ikke rigtigt.

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-02-03 20:27

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> [...]
>
> Det med en vest-sydvestlig kurs fra København (altså en stump vinkel
> i din trekant i Københavns-vinklen) lyder i hvert fald ikke rigtigt.

Jeg kan da lige komme med en tilføjelse. Lige nu er jeg for doven til
at regne opgaven efter, men jeg prøvede at taste dine koordinater for
New York ind i min GPS, og den påstår at New York befinder sig 6184 fra
min nuværende position (Aalborg), og at jeg skal flyve kurs 292° herfra.

GPS'en regner i WGS-84 (en ellipsoid-model af jorden), men resultatet
er nok ikke vildt meget forskelligt fra en sfærisk model.

--
-- Torben.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-03 21:32

"Martin Bak" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b1m5vb$147vr3$1@ID-166753.news.dfncis.de...
> [...]
>
> Givne oplysninger:
>
> New York ligger på 40°26' n.br., 74°1' v.l.
> København ligger på 55°42' n.br., 12°35' ø.l.

Jeg har brugt vinklerne 40.43333, 55.7 og lændeforskel 86.6
og fik storcirklen 55.8601 og vinklen fra nord til 66.639 eller
kompasretning 293.361

Mvh
Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-03 19:14

Tak til jer begge to, Martin og Torben !

Jeg fandt fejlen. Jeg var kommet til at regne med 40°20' i stedet for
40°26'. Det gav i sidste ende en forskel på ca. 44 grader på kursen. Jeg får
nu nøjagtigt det samme som Martin, hvilket jo stemmer meget overens med
Torbens GPS.

Tak endnu en gang !!

Mvh
Martin Bak

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-03 14:00

Martin Bak wrote:

> Tak til jer begge to, Martin og Torben !
>
> Jeg fandt fejlen. Jeg var kommet til at regne med 40°20' i stedet for
> 40°26'. Det gav i sidste ende en forskel på ca. 44 grader på kursen.

Det lyder helt vildt at en så lille ændring giver en så stor fejl.
For New York er jo ikke tæt på at være antipodisk til København.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)