Differential-symbol
Fra : Anette V

Dato : 02-02-03 15:32

Hej -

Kan nogen forklare, hvad der menes med dette symbol:
(d^2y) / (dx^2)

Opgaven lyder nemlig, at (d^2y) / (dx^2) = k (k er konstant), og at det skal
vises, at løsningen til denne differentialligning f er et
andengradspolynomium.

Venlig hilsen
Anette V.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-02-03 16:04

On Sun, 02 Feb 2003 15:31:51 +0100, Anette V wrote:

> Kan nogen forklare, hvad der menes med dette symbol:
> (d^2y) / (dx^2)

Dermed menes blot den anden afledte af y med hensyn til x. Husk, at
y er en funktion af x. En anden notation (som sikkert virker mere velkendt
for dig) er y''.

> Opgaven lyder nemlig, at (d^2y) / (dx^2) = k (k er konstant), og at det skal
> vises, at løsningen til denne differentialligning f er et
> andengradspolynomium.

Med notationen, jeg nævnte ovenfor, går opgaven ud på at vise, at hvis
y''(x) = k, så er y et andengradspolynomium. Du skal altså finde
stamfunktion to gange. Husk (det velkendte?), at to forskellige
stamfunktioner til en funktion kun afviger med en additiv konstant. Skriv
igen, hvis du stadig er i tvivl.

/Michael Knudsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-02-03 23:09

Michael Knudsen wrote:

> Med notationen, jeg nævnte ovenfor, går opgaven ud på at vise, at hvis
> y''(x) = k, så er y et andengradspolynomium.

Og på samme måde ser man selvfølgelig at løsningerne til

(d^n y)/(dx^n) = k

er polynomierne af grad højst n. (Eller grad højst n-1 hvis k=0.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anette V

Dato : 02-02-03 20:08

> Dermed menes blot den anden afledte af y med hensyn til x. Husk, at
> y er en funktion af x. En anden notation (som sikkert virker mere velkendt
> for dig) er y''.

Ok - ja, y'' er lidt mere velkendt.

Ja, så var den jo ikke så svær - tak for hjælpen!!

Venlig hilsen
Anette

Fra : Rikke

Dato : 04-02-03 17:25

(d^2y)/(dx^2) er simpelthen bare en måde at skrive y'' på...