Kryptologiopgave
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-03 12:35

Her er en lille sjov nørkle-opgave, man godt kan løse med håndkraft
(det er snyd, hvis man anvender computer . Hvad står der her:

Rndb, wklv lv d vlpsoh Fdhvdu flskhu zkhuh hdfk ohwwhu lv uhsodfhg eb
rqh wkuhh sodfhv ixuwkhu lq wkh doskdehw. Wkhuh duh pruh frpsolfdwhg
prqrdoskdehwlf vbvwhpv, exw wr kdyh d fkdqfh dw zlwkvwdqglqj dqdobvlv brx
qhhg wr jr wr srobdoskdehwlf vbvwhpv, srobjudsklf vbvwhpv, wudqvsrvlwlrq
flskhuv, ru hyhq pruh lqyroyhg phwkrgv olnh sxeolf-nhb frghv. Prvw
lpsruwdqwob, grq'w bdpphu rq olnh wklv; nhhs lw vkruw dqg brx'oo kdyh ohvv
fkdqfh ri ehlqj euhdfkhg. Lw dovr khosv wr zulwh brxu frgh lq ilyh-ohwwhu
eorfnv wr dyrlg lqirupdwlrq rq zrug ohqjwkv, dqg sxqfwxdwlrq vkrxog eh
holplqdwhg.

Det er ikke rot13 krypteret, kan jeg sige. Og det underliggende sprog
er engelsk (herfra: http://www.astro.umd.edu/~miller/interests.html).

-Claus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-02-03 12:57

Claus Rasmussen 's insignificant opinion was stated in:

> Her er en lille sjov nørkle-opgave, man godt kan løse med håndkraft
> (det er snyd, hvis man anvender computer . Hvad står der her:
> Rndb, wklv lv d vlpsoh Fdhvdu >
okay, this is a simple caesar...

Caesar... det siger vist alt, bogstav minus 3 ; verdens første kryptering?
PGP var vist ikke særlig udbredt på den tid... :)

/Sune

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-03 15:34

Sune Storgaard wrote:

> okay, this is a simple caesar...

Nemlig. Hvordan fandt du frem til det ?

-Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-02-03 15:51

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Nemlig. Hvordan fandt du frem til det ?

Du sagde at det var engelsk. Tegnene lignede almindelige ords længder med
mellemrum imellem, så det første gæt er en simpel substitutions-ciffer.

Der stod nogle "d"'er alene, og det eneste engelske ord på et lille
bogstav som jeg lige kunne komme på var "a" ("I" skrives med stort),
så der var et bogstav allerede afsløret.

Her kom jeg så ikke længere, fordi jeg læste svaret i den næste
besked, men det ville ikke have taget ret lang tid derefter, ved blot
at gætte. Det næste jeg ville have kigget efter var ord på tre
bogstaver der begyndte med "d" under formodningen om at der skulle stå
"and".

Det er endda den helt klassiske Cæsar-ciffer med fast afstand 3.

Der er metoder til at knække den slags, og endda lidt sværere, baseret
på tegnfrekvensen, men de fleste kan klare det i hovedet med et stykke
papir og lidt tålmodighed. Det er lidt lige som at gætte krydsord.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-03 15:57

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> at gætte. Det næste jeg ville have kigget efter var ord på tre
> bogstaver der begyndte med "d" under formodningen om at der skulle stå

Jeg tænkte ikke på, at 'I' ville være skrevet med stort, så det var
det, jeg prøvede først. Derefter prøvede jeg 'a' og kiggede derefter
på alle to-bogstavers ord og kunne udlede at 'l' var et 'i'. Og så
gik det lige pludseligt stærk med resten af løsningen.

> Det er endda den helt klassiske Cæsar-ciffer med fast afstand 3.

Jeg troede rot13 var den gamle Cæsar-ciffer ?

> Der er metoder til at knække den slags, og endda lidt sværere, baseret
> på tegnfrekvensen, men de fleste kan klare det i hovedet med et stykke
> papir og lidt tålmodighed. Det er lidt lige som at gætte krydsord.

God sammenligning.

-Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-02-03 16:07

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Jeg troede rot13 var den gamle Cæsar-ciffer ?

Julius Cæsar brugte n=3.
<URL:http://www.safehack.com/Textware/cissp/Crypto/Domain4_Crypto-142.htm>

Ikke alverden i sikkerhed, men hvis man (som jeg mener at have hørt
han gjorde) barberer en slave skaldet og tattoverer sin besked på hans
isse, og sender ham afsted med den når håret er vokset ud igen, så
hjælper det måske på sikkerheden. De havde ikke så travlt dengang :)

/L

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-02-03 06:53

> [...]

> isse, og sender ham afsted med den når håret er vokset ud igen, så
> hjælper det måske på sikkerheden. De havde ikke så travlt dengang :)

Historien er god nok, men det var ikke Cæsar, der var smart.
I David Kahns "The Code Breakers" fortælles historien således:

Herodotus tells how another revolt -- this one against the persians --
was set in motion by one of the most bizarre means of secret
commnunication ever recorded. One Histiaeus, wanting to send word
from the Persian court to his son-in-law, the tyrant Aristagora at
Milaeus, shaved the head of a trusted slave, tatooed the secret
message thereon, waited for a new head of hair to grow, then sent
him off to his son-in-law with the instruction to shave the slave's
head. When Aristagoras had done so, he read on the slave's scalp
the message that urged him to revolt against Persia.

Bogen er et must for enhver, der er interesseret i de historiske aspekter
af kryptologi.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-02-03 15:53

Claus Rasmussen skrev:

> Nemlig. Hvordan fandt du frem til det ?

Opgaven var ret nem, fordi du fortalte, hvilket sprog den var på. Så er
det bare at skimme teksten efter entydige ord som fx "a" (i koden "d"),
som er det eneste ord på ét bogstav.

--
Mvh. Peter
"Oh Lisa, you and your stories. Bart is a vampire. Beer kills brain

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 01-02-03 15:55

Hej

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
> Nemlig. Hvordan fandt du frem til det ?

Første indskydelse velsagtens?

ROT-13 er vel bare en mono-alfabetisk kryptering med et skift på 13,
istedet for 3 som cæsar brugte?

M-x toggle-rot3-mode [No match]

Øv, jeg kan ikke lige løse den :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-02-03 06:46

Ulrik Jensen wrote:
> Hej

> Første indskydelse velsagtens?
>
> ROT-13 er vel bare en mono-alfabetisk kryptering med et skift på 13,
> istedet for 3 som cæsar brugte?

Det er ikke x -> x+13, som bruges men x -> x xor 13.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-03 08:56

Jens Axel Søgaard skrev:

>Det er ikke x -> x+13, som bruges men x -> x xor 13.

72 xor 13 = 69
H xor 13 = E
Samme linje rottet:
U kbe 13 = R

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-03 09:17

Jens Axel Søgaard skrev:

>Det er ikke x -> x+13, som bruges men x -> x xor 13.

Formlen for de store bogstaver er: ((x - K) + 13) mod 26 + 64
Store bogstaver: K = 64
Små bogstaver: K = 96

Jeg har i øvrigt lavet en ROT15 til danske bogstaver. Det er let
nok hvis man lige tager et ekstra tegn med.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-02-03 12:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Formlen for de store bogstaver er: ((x - K) + 13) mod 26 + 64
> Store bogstaver: K = 64
> Små bogstaver: K = 96

Det er sørme rigtigt. Gad vide, hvor jeg har fået den idé at det var xor 13.

Jeg fandt denne side
http://www.miranda.org/~jkominek/rot13/
med implementationer i alverdens sprog. Scheme-versionen var dog
decideret grim, så nu sender jeg min egen.

> (define (rotate c)
(integer->char (+ (char->integer c)
(cond
[(char<=? #\A c #\M) +13]
[(char<=? #\N c #\Z) -13]
[(char<=? #\a c #\m) +13]
[(char<=? #\n c #\z) -13]
[else 0]))))
> (define (rot13 s)
(apply string (map rotate (string->list s))))
> (rot13 "U kbe 13 = R")
"H xor 13 = E"

> Jeg har i øvrigt lavet en ROT15 til danske bogstaver. Det er let
> nok hvis man lige tager et ekstra tegn med.

Snedigt.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 03-02-03 15:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Formlen for de store bogstaver er: ((x - K) + 13) mod 26 + 64

Huleuhyre?

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-03 16:59

Thomas Jakobsen skrev:

>Huleuhyre?

Hvad spørger du om?

[Rotter lige engang:]

>Uhyrhuler?

Pudsigt.

--
Bertel

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-02-03 16:02

Ulrik Jensen <ulrik@qcom.dk> writes:

> M-x toggle-rot3-mode [No match]

C-u -3 C-c C-r

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice