Astronomi-opgave
Fra : Gakster

Dato : 31-01-03 23:05

Jeg er blevet stillet følgende opgave:

Find ekliptikakoordinaterne ? og ? for stjernen Sirius, når dens
ækvatorkoordinater er er ? = 6h 42,9m og ? = -16°39', og når
ekliptikaskævheden har størrelsen ? = 23,4447°.

Jeg er nået næsten gennem beregningerne, men et eller andet går
tilsyneladende galt undervejs. Kan jeg lokke nogle af jer kloge hoveder til
at regne opgaven igennem og komme med nogle kvalificerede bud på svarene ??

På forhånd tak!

Martin Bak

Fra : Gakster

Dato : 31-01-03 23:08

Nå, det duede ikke med de græske bogstaver. Så gør vi det sådan:

Find ekliptikakoordinaterne [lambda] og [beta] for stjernen Sirius, når dens
ækvatorkoordinater er er [alfa] = 6h 42,9m og [delta] = -16°39', og når
ekliptikaskævheden har størrelsen [epsilon] = 23,4447°.

Martin Bak

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-03 21:00

"Gakster" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ækvatorkoordinater er er [alfa] = 6h 42,9m og [delta] = -16°39', og når
> ekliptikaskævheden har størrelsen [epsilon] = 23,4447°.

Jeg har nu fået regnet mig frem til noget der kunne se rigtigt ud.

[beta] = -29,59°
[lambda] = 72,04°

Jeg bliver ovenud lykkelig hvis nogen kan bekræfte,om jeg har regnet korrekt
eller ej.

På forhånd tak!

Martin Bak

Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-03 12:51

Er der virkelig ingen der kan hjælpe mig her ??

Martin Bak

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-03 14:14

"Martin Bak" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b1ll2v$14ejma$1@ID-166753.news.dfncis.de...
> Er der virkelig ingen der kan hjælpe mig her ??

Jo, du finder garanteret noget på google

Mvh
Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-03 14:21

> Jo, du finder garanteret noget på google
>
> Mvh
> Martin

Problemet er ikke teorien. Den har jeg rigeligt af. Det resultat jeg når
frem til kan bare ikke passe. Derfor: Hvis der skulle være en venlig sjæl
der kan give mig et hint om resulatet kan jeg måske gennemskue hvor det går
galt. I grunden er resultatet ikke særlig vigtigt, men fremgangsmåden.
Derfor er det vigtigt at jeg får denne rigtig.

Mvh
Martin Bak

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-02-03 00:00

Martin Bak skrev :
> [...]
> galt. I grunden er resultatet ikke særlig vigtigt, men fremgangsmåden.
> Derfor er det vigtigt at jeg får denne rigtig.

Dette er en klassisk opgave inden for sfærisk geomtri. Ved at indtegne de 2
koordiatsystemer på en himmelglobus, kan bruge de sfæriske trekantsformler.
Dette fører til flg. resultat :

cos(beta) · cos(lambda) = cos(delta) · cos(alfa)
cos(beta) · sin(lambda) = cos(epsilon) · cos(delta) · sin(alfa) +
sin(epsilon) · sin(delta)
sin(beta) = cos(epsilon) · sin(delta) - sin(epsilon) · cos(delta) ·
sin(alfa)

alfa og delta = koordinater i ækvatorial-systemet (grundcirkel = himlens
ækvator)
beta og lambda = koordinater i ekliptika-systemet (grundcirkel = ekliptika)
epsilon = ekliptikaskråheden

Ved at indsætte kendte værdier for alfa, beta og epsilon fås 3 ligninger med
2 ukendte - det skulle være til at løse.

--
Hilsen
Regnar Simonsen