Atomkraftværk.......
Fra : TexasFlood

Dato : 30-01-03 22:24

Nu må jeg vide det.....!!!

Hver gang man ser klip fra forskellige atomkraftværker ser man ofte at der i
gulvet er man hulens masse små låg.
Hvad er der under disse låg ?

MVH

TF :0)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-01-03 23:02

TexasFlood wrote:

> Hver gang man ser klip fra forskellige atomkraftværker ser man ofte at der
> i gulvet er man hulens masse små låg.
> Hvad er der under disse låg ?

Brænselsstænger, tror jeg. Det er altid inde i en stor hal, og jeg
gætter på, at der sidder en kran under loftet til at løfte stængerne
ind og ud af reaktoren.

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 31-01-03 12:19

Claus Rasmussen wrote:
> Brænselsstænger, tror jeg. Det er altid inde i en stor hal, og jeg
> gætter på, at der sidder en kran under loftet til at løfte stængerne
> ind og ud af reaktoren.

Yeps. Bortset fra at kranen er bygget ind i en hul bly cyllinder/flaske
der kan hive brændselsstaven op, inde i cyllinderen, og samtidig
skærme således at hele reaktor hallen ikke fyldes med stråling.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Rømer

Dato : 31-01-03 12:52

Umiddelbart ville det vel forekomme mee naturligt, at det var grafitstavene
til at bremse strålingen, som kunne hejses mere eller mindre op - så ville
en fejl i "kranen" betyde, at der var maksimal dæmpning - hvorimod en fejl
ville betyde at alle brændselsstænger var indskudte, hvis de hejses op og
ned - og med alle brændselsstænger nede er der jo større risiko for en
kædereaktion.
Eller?

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 31-01-03 14:28

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> skrev

> [...]
> ville betyde at alle brændselsstænger var indskudte, hvis de hejses op og
> ned - og med alle brændselsstænger nede er der jo større risiko for en

I så godt som alle atomreaktorer er brændselsstavene fastmonterede, hvorimod
kontrolstavene kan bevæges ind og ud, afhængigt af den ønskede effekt.
Kontrolstavene *hæves* næsten altid for at øge effekten, da tyngdekraften
således, i tilfælde af et svigt, kan hjælpe til med at få kontrolstavene ind
i reaktoren. Heraf betegnelsen "SCRAM", som betegner et hurtigt og totalt
stop af reaktoren, ved at lade kontrolstavene falde frit ned i reaktoren.
Betegnelsen stammer fra den første, amerikanske forsøgsreaktor, hvor
kontrolstavene blev hevet ind og ud af reaktoren pr. håndkraft vha. reb.
Alle rebene samledes til sidst i et stort reb, hvor en mand stod klar med en
økse og en huggeblok, til at hugge rebet over, hvis reaktoren blev kritisk.
Manden kaldtes "Safty Control Rod Axe-Man" - SCRAM.

Men når der en sjælden gang skal skiftes brændselsstave, køres
kontrolstavene naturligvis helt ind i reaktoren, så alle kerneprocesser
standser. Nu er det så muligt at hæve brændselsstavene op enkeltvis og
indsætte nye. Og de brugte brændselsstave håndteres, som Carsten skriver,
vha. en temmelig godt beskyttet kran.

Jeg gætter på, at det er tv-billederne fra den nordkoreanske atomreaktor,
som har bragt spørgsmålet på banen. Sådanne små låg ser man nemlig i
videoklippet. Jeg gætter i øvrigt på, at udskiftning af brændselsstave i
f.eks. Barsebäck-værket foregår fuldautomatisk, så der ikke behøver at være
mennesker til stede på toppen af reaktoren under udskiftning.

Fra Barsebäck køres de brugte brændselsstave i øvrigt på en meget tung bil
ned til en lille havn, hvor skibet Sigyn sejler brændselsstavene til et
depot. Bilen, der kører med brændselsstave, er med vilje gjort så tung, at
hvis nogen kaprede bilen og kørte den ud på en almindelig vej, ville den
omgående synke ned i den bløde asfalt.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-01-03 21:34

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:b1dtmg$2j4$1@sunsite.dk...
> [...]
> stop af reaktoren, ved at lade kontrolstavene falde frit ned i reaktoren.
-klip-

Korrekt for en PWR ( mht. tyngdekraften!)
Det gælder ikke for kogendevandsreaktorer - BWR - som f.eks
Barsebäck. Her føres kontrolstængerne op i reaktorkernen med en
servomotor.
Ved hurtigstop anvendes trykluft ( kvælstof).
( Men det er en detalje)

> Manden kaldtes "Safty Control Rod Axe-Man" - SCRAM.

En ganske morsom historie - den kendte jeg ikke.

Du har nok ret i at det kunne have været billeder fra den
nordkoreanske forsknings/forsøgsreaktor - den har moderator af
grafit og ligner en magmox. Det er ikke noget atomkraftværk, da
det ikke kan lave elenergi.

Per A. Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-03 14:31

Scripsit "Rømer" <fupkonto@hotmail.com>

> Umiddelbart ville det vel forekomme mee naturligt, at det var grafitstavene
> til at bremse strålingen, som kunne hejses mere eller mindre op -

Brændselsstængerne skal kunne hejses op af reaktoren når de er brugt
op og skal skiftes.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-01-03 15:58

Henning Makholm wrote:

> Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
> en kugle. Har I nogen sinde besøgt de
> egne, hvor folk går rundt med hovedet nedad?"

Nej, det må da være meget mere spændende at bo på en stor torus fx.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 31-01-03 17:37

Rømer wrote:
> Umiddelbart ville det vel forekomme mee naturligt, at det var
> grafitstavene til at bremse strålingen, som kunne hejses mere eller mindre
> op - så ville en fejl i "kranen" betyde, at der var maksimal dæmpning -

Grafit er faktisk ligesom vand et "anti-dæmpning" materiale.

I en reaktor bruges grafit til at reflektere neutroner på vej ud
af reaktoren tilbage igen, fordi det gælder om at have så høj
neutrontæthed i reaktoren som muligt, fordi det svarer til en
reduktion af den kritiske mængde brændstof. Ligeledes bruges grafit
og tungtvand til at moderere hurtige neutroner så de bevæger sig
langsommere og derfor bedrer kan indgå i fissionsreaktioner.

For at stoppe kædereaktionen så gælder det om at absorbere så
mange neutroner som over hovedet muligt, og til dette er
Cadmium og Bor de bedste grundstoffer, selvom bly er billigere.
Derfor er kontrolstave oftest lavet af Cadmium der skydes ind
i reaktoren og reducere neutrontætheden til subkritisk niveau,
dvs. et hvor antallet af absorberede neutroner er større end
antallet af neutroner der produceres ved fission.

> hvorimod en fejl ville betyde at alle brændselsstænger var
> indskudte, hvis de hejses op og ned - og med alle brændselsstænger
> nede er der jo større risiko for en kædereaktion.

Du hiver ikke brændselsstængerne ud af en reaktor med mindrer
det fissile materiale er forbrændt, fordi de er stærkt radioaktive,
men bruger istedet Cadmium stænger til at stoppe reaktionen.

Efter en tur i reaktoren er stængerne stærkt radioaktive pga.
datter produkter af uran, der fortsætter med at henfalde længe
efter de har forladt reaktoren, og de producere derfor stadig varme.
Hev du alle brændselsstænger op samtidigt, uden god køling så
ville de formodeligt smelte og grimme ting ville ske.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-01-03 14:45

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e399807$0$71611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu må jeg vide det.....!!!
>
> Hver gang man ser klip fra forskellige atomkraftværker ser man ofte at der i
> gulvet er man hulens masse små låg.
> Hvad er der under disse låg ?

Det er sikkert meget gamle billeder fra arkiverne - jeg
går ud fra at du har set en gammel MAGNOX fra England -
eller en anden grafitmodereret type ( CGR, AGR) fra
samme land.
Hvis du vil se nogle billeder fra nyere typer - så kig
på:

http://www.akraft.dk

Per A. Hansen