Langsom LCD-skærm i kulde
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-01-03 21:04

Der kom jo lidt sne i dag i Århus. Det har jeg nu ikke noget imod.
Det hjalp mig også til at huske et fænomen jeg gentagne gange har set, men
aldrig fået forklaret. Jeg skulle nemlig gå et stykke ned til en bus her til
aften og fandt da jeg havde sat mig i bussen, ud af at min mobils skærm
skiftede billede langsomt, når den skulle vise noget nyt - ret 'cool' effekt
egentlig :). Jeg har oplevet dette før med LCD-skærme der har været kølet
ned.
For at gøre en lang historie kort: Hvorfor bliver nedkølede LCD-skærme
langsomme i opdateringen af billedet?

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-03 23:01

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse news:b1c0fv$57j$1@news.cybercity.dk...

> For at gøre en lang historie kort: Hvorfor bliver nedkølede LCD-skærme
> langsomme i opdateringen af billedet?

Det er fordi de "flydende krystaller" bliver mindre flydende når
det er koldt - nøjagtigt som smør eller olie.

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 31-01-03 15:20

Martin Larsen skrev:
> Det er fordi de "flydende krystaller" bliver mindre flydende når
> det er koldt - nøjagtigt som smør eller olie.

Hvorledes skal flydende krystaller forstås? Krystaller er mig bekendt ikke
flydende.

Men ellers tak for dit svar - det er selvfølgelig logisk, hvis LCD-skærme
virker vha. disse flydende krystaller, som du skriver.

Mvh. Bjarke

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-03 15:50

Scripsit "Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk>

> Hvorledes skal flydende krystaller forstås? Krystaller er mig bekendt ikke
> flydende.

Flydende krystaller er tilstandsform hvor de enkelte molekyler i nogen
frihedsgrader opfører sig velordnet - som i en krystal - men i andre
frihedsgrader uordnet - som i en væske. Man kan fx forestille sig et
stof hvor molekylerne ordner sig så de allesammen peger i samme
retning, mens de bevæger sig frit mellem hinanden bortset fra det.

Der er en længere gennemgang på http://www.howstuffworks.com/lcd1.htm

> Men ellers tak for dit svar - det er selvfølgelig logisk, hvis LCD-skærme
> virker vha. disse flydende krystaller, som du skriver.

Det ligger i navnet. LCD = Liquid Crystal Display.

--
Henning Makholm "Joyce! May! Wayne! Carol! Majored!"

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 31-01-03 16:36

Henning Makholm skrev:
> [...]
> stof hvor molekylerne ordner sig så de allesammen peger i samme
> retning, mens de bevæger sig frit mellem hinanden bortset fra det.

Aha - logisk nok.

> Der er en længere gennemgang på http://www.howstuffworks.com/lcd1.htm

Tak for den! - en længere, men rimelig interessant gennemgang.

> Det ligger i navnet. LCD = Liquid Crystal Display.

Okay - måske hjælper det også en gang imellem at slå forkortelserne op!

Mvh. Bjarke

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 31-01-03 17:35

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> wrote:

>Okay - måske hjælper det også en gang imellem at slå forkortelserne op!
>
>Mvh. Bjarke

Jeg kan næsten ikke lade være med at drille lidt, når folk siger LCD Display.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 00:27

Ove Kjeldgaard skrev:

>Jeg kan næsten ikke lade være med at drille lidt, når folk siger LCD Display.

Det kan jeg nemt. Der er nemlig mange andre eksenpler på det
samme, og "lc-display" lyder fjollet og forstås ikke.

Ved du hvad et ISD-netværk er? En ASD-linje? ...

Du ville nok skyde dig en kugle for panden - eller måske dø af
grin - hvis du vidste hvor mange af vores normale ord der er
udviklet af 'ulogiske' forhold.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-02-03 00:45

ok@mail.tele.dk (Ove Kjeldgaard) wrote:

>Jeg kan næsten ikke lade være med at drille lidt, når folk siger LCD Display.

Vil det da sige, at du ligefrem kan hoere, at de har glemt
bindestregen i "LCD-display"?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-02-03 10:23

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Vil det da sige, at du ligefrem kan hoere, at de har glemt
>bindestregen i "LCD-display"?

For at bukke det i neon:
"LCD Display" ~ "Liquid Crystal Display Display"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 10:32

Ove Kjeldgaard skrev:

>For at bukke det i neon:
>"LCD Display" ~ "Liquid Crystal Display Display"

For at bukke det i neon:
Hvis man kritiserer andres sprogbrug, er det en god idé at have
sit på det tørre. "LCD Display" er forkert. Det skrives
"LCD-display" på dansk.

--
Bertel

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-02-03 11:49

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>For at bukke det i neon:
>Hvis man kritiserer andres sprogbrug, er det en god idé at have
>sit på det tørre. "LCD Display" er forkert. Det skrives
>"LCD-display" på dansk.

Det hedder stadig hverken "LCD Display" eller "LCD-display",
men derimod "LC Display" eller "LC-display".

Og så er det jo på engelsk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 13:15

Ove Kjeldgaard skrev:

>Det hedder stadig hverken "LCD Display" eller "LCD-display",
>men derimod "LC Display" eller "LC-display".

Du sidder ved dit skrivebord og regner ud hvad det 'skal hedde' -
men det *hedder* "LCD-skærm" eller "LCD-display", uanset om du
kan lide det eller ej. I dag er der nu nok få der bruger det
udtryk, for nu hedder det "en fladskærm", og på en lommeregner
vil man bare sige "display" uden at interessere sig for præcis
hvilken type det er.

Du svarede ikke på de her spørgsmål:

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-03 14:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:0fen3v4i3msd0gcthbfefpfsmerg1ei29n@news.stofanet.dk...

> men det *hedder* "LCD-skærm" eller "LCD-display", uanset om du
> kan lide det eller ej. I dag er der nu nok få der bruger det
> udtryk, for nu hedder det "en fladskærm"

Jeg synes man ser det ord brugt som samlebetegnelse for en række
forskellige skærmtyper med flad front.

Mvh
Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-03 15:37

> Jeg synes man ser det ord brugt som samlebetegnelse for en række
> forskellige skærmtyper med flad front.

Det kan man vist ikke påstå, man kan få almindelige store skrummelskærme som
vi alle kender dem med flad front!

Det er så rigtigt at de fleste flade skærme (tynde skærme) er lavet på LCD
:)

Brian

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-03 18:00

"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e3e7e53$0$71681$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det kan man vist ikke påstå,

Jo, det kan man vist godt Brian. Prøv fx at kigge på
http://www.notabene.gl/radiotv/tv.htm

Mvh
Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 01-02-03 14:19

<snip>
> Du svarede ikke på de her spørgsmål:
>
> Ved du hvad et ISD-netværk er? En ASD-linje? ...

Jeg citerer: "Hvis man kritiserer andres sprogbrug, er det en god idé at
have sit på det tørre."

Dette er selvfølgelig udelukkende provokation, men mener du ikke en
ADS-linje?

Hvis du mener ASD-linje, har jeg ved hjælp Google Glossary fundet et par
enkelte steder hvor ASDL omtales som "Asynchronous Subscriber Digital Line"
Jeg har en mistanke om, at det ikke er den du tænker på, men ADSL som er
"Asymmetric Digital Subscriber Line", og som uden tvivl er den mest kendte.

Martin Bak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 14:42

Martin Bak skrev:

>Jeg citerer: "Hvis man kritiserer andres sprogbrug, er det en god idé at
>have sit på det tørre."

Ja - og i sproggruppen har vi nedfældet en lov der fungerer med
ubønhørlig styrke: Den der kritiserer en andens sprogfejl, laver
mindst én selv. Jeg vil dog - lidt lamt - forsøge at dække mig
ind under at det var en skrivefejl.

>Dette er selvfølgelig udelukkende provokation, men mener du ikke en
>ADS-linje?

Jo.

--
Bertel

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-02-03 12:11

> [...]
>Hvis man kritiserer andres sprogbrug, er det en god idé at have
>sit på det tørre. "LCD Display" er forkert. Det skrives

Jeg var lige inde på Dansk Sprognævn's hjemmeside, og sammensætninger med
forkortelser skal faktisk være med bindestreg:

http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#Bindestreg%20i%20sammens%E6tninger%20med%20forkortelser

Så ifølge det hedder det enten "LCD" eller "LC-display".

For en dansk version går nok ikke: "FK-skærm"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-03 15:45

Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg kan næsten ikke lade være med at drille lidt, når folk siger LCD
> Display.

Jeg kan en værre historie:

I et firma, jeg arbejdede i, havde de et system til indtastning af
medarbejdernes timer. Det blev meget opfindsomt kaldt "Personale
Systemet" - forkortet "PS". I daglig tale blev det dog hurtigt til
"PS systemet".

Efter nogen tid skete det uundgåelige: Forkortelsen "PSS" dukkede op.

Men da folk så som en naturlig konsekvens begyndte at tale om "PSS
Systemet", blev det omsider for meget for de højere magter, og der
blev udstedt et diktat om den korrekte brug af navnet

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-03 16:05

Claus Rasmussen skrev:

>Jeg kan en værre historie:

Den illustrerer faktisk to ting meget fint:

1) Man har behov for at slutte med et sigende navn og ikke blot
et bogstav.

2) Det er bedst med en trebogstavsforkortelse. Selv om jeg
forstår de højere magter' i det foreliggende tilfælde, så tror
jeg faktisk at vanviddet ville være stoppet ved "PSS-systemet".

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-03 16:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> 1) Man har behov for at slutte med et sigende navn og ikke blot
> et bogstav.

Ikke altid: Navne på firmaer (LEC, TDC, IBM, IDC osv.) virker
fint - men de er selvfølgelig også tre-bogstavers forkortelser,
som du nævner nedenfor. Men det er rigtigt, at det næsten er umu-
ligt at lade være med at sige "IP protokollen" o.lign

> 2) Det er bedst med en trebogstavsforkortelse. Selv om jeg
> forstår de højere magter' i det foreliggende tilfælde, så tror
> jeg faktisk at vanviddet ville være stoppet ved "PSS-systemet".

Det tror jeg også. "PSSS" er for svært at udtale.

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 31-01-03 17:20

Bjarke Walling Petersen wrote:
> Hvorledes skal flydende krystaller forstås?
> Krystaller er mig bekendt ikke flydende.

"Flydende krystaller" er en opløsning af stavformede
molekyler. Under normale omstændigheder ligger de så
de pejer i alle retninger, men når der skabes et elektrisk
felt på tværs, så drejer de så de pejer i samme retning
som feltet. Dette betyder at de virker som en polarisator
for lys, og vha. feltet kan man så gøre dem gennemsigtige
eller sorte.

Stavformede molekyler kan finde på at alle sammen
pege mere eller mindrer i den samme retning, men
uden nogen form for orden langs denne retning.
(nematisk LC) eller de kan danne en mere eller mindre
veldefineret flader, hvor de alle peger i samme retning
i fladen, og afstanden mellem dem er den samme (f.eks.
i et heksagonalt mønster) og du så har en række af sådane
flader oven på hinanden. (smectisk LC)

I så fald opfører stavene sig som et krystal i fladens
to retninger, mens de er flydende i den tredie retning.

Celle membraner er et eksempel på sådan en struktur.
Istedet for stave har man molekyer (phospholipider)
og fladen består af vand hoved-hale hale-hoved vand
fordi halerne (lipid delen) er fedt/olie agtig og
derfor ikke kan lide vand.

Der er billeder her:
http://www.sci.port.ac.uk/PAC/CHEMB_3/img021.JPG
http://www.hpcc.ecs.soton.ac.uk/~dtcb98r/ liquid/hpclcs2.htm