Max. belastning på den menneskelig krop
Fra : Christian

Dato : 30-01-03 06:29

Jeg sidder som alm. GV i hjemmeværnet og kom til at tænke på om der ikke
findes nogle standard tabeller for hvor meget opbakning en menneske kan
klare i forhold til antal tid kan man bære det for det evt. tager skade.

Jeg tror nok (Men er i stor tvivl stadigvæk), at et standard menneske er i
stand til at løfte ca. en 1/3 del af ens egn kropvægt (I min tilfælde 60/3kg
= 20kg) på ryggen i længere tiden. Dvs. at man i stand til at gå en march i
evt. 5-6 timer i løbet af en dag uden størrre problem (Kræver nok træning,
men med tiden skulle man være i stand til det).

Det jeg så tænkte er om der så også findes en norm for spids belastning.
F.eks. hvor meget man er i stand til at løfte i meget kort tid. Jeg har
f.eks. selv være i stand til at løfte store glas rudder i kort tid på ca. 80
kg stykket. Det er så også 20 kg over min egn vægt.

Det kan godt være at den er en smule langt ude, da der en masse værdier som
man også skal huske på. Men jeg tror nok at vægten er den som spiller den
største rolle, men vi mennesker er jo ikke lige stærke og det er nok meget
eller retter - meget varigene fra person til person. Yderligere hvis
personet går til styrketrænning har man nok også en større chance for mere
belastning. Selv udmattelse af f.eks. sult, mangel på søvn og evt. meget
træt i forvejen er også værdier man kan tænke på. Men hvis man ser bort for
disse faktorer, hvad tror i så tabel bliver hvis man evt. skulle prøve at
give en lille kast på det.

Mvh.

Christian

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-01-03 13:37

Christian 's insignificant opinion was stated in:
<klip>
(Kræver nok træning, men med tiden skulle man være i
> stand til det).

Tror træning er nøgleordet, styrkeløftere kan støde over 200 kg, om det er
smart at have en vægtstang med på øvelse er nok diskutabelt...

<klip>. Men hvis man ser bort for disse faktorer,
> hvad tror i så tabel bliver hvis man evt. skulle prøve at give en
> lille kast på det.

Når du har pillet alle de faktorer fra, er der vist ikke så meget kød
tilbage?
Det er jo milevidt forskelligt hvad hver enkelt person kan klare og i hvor
lang tid.

Tvivler på du kan få et videnskabeligt svar, tror bare du skal rette ind til
højre og lade være med at hyle over din oppakning er for tung

/Sune

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-01-03 14:16

Sune Storgaard wrote:

> Tvivler på du kan få et videnskabeligt svar, tror bare du skal rette ind til
> højre og lade være med at hyle over din oppakning er for tung

Man kunne jo spørge om den vægt F en person kan bære, burde være pro-
portional med personens masse m. Måske er den snarere proportional med
m^(2/3) eller sådan noget?

Hvis man antog at mennesker af forskellige størrelser havde samme
proportioner (var »ligedannede«), så ville deres forskellige tværsnits-
arealer vel gå som m^(2/3).

Hvis man gad, kunne man jo undersøge vægtløftningsrekorder som funktion
af forskellige vægtklasser (intervaller for m).

En m^(2/3)-afhængighed ville forklare hvorfor myrer let kan løfte flere
gange deres egen vægt mens elefanter ikke kan.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 31-01-03 09:52