Kulstofbremser
Fra : zigge

Dato : 30-01-03 02:22

Hej.

Jeg vil spørge om der er nogen der kan forlare hvorfor kulstofbremser til
biler er så effektive og hvilket materiale de er lavet af? Jeg har fundet ud
af at det er en form for grafit, men normalt er det jo ikke et særligt
mekanisk stabilt materiale, så hvad er forskellen på det man bruger i
bremser til sportsvogne og det man bruger i blyanter?
Det der fangede min interesse, var at jeg hørte at de har en meget stor
varmeledningsevne - er det rigtigt?

//zigge

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 10:08

In dk.videnskab, zigge <laser.snabela@pc.dk> says...
> Jeg vil spørge om der er nogen der kan forlare hvorfor kulstofbremser til
> biler er så effektive og hvilket materiale de er lavet af? Jeg har fundet ud

Kulfiber, bla.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : KNL DtP

Dato : 30-01-03 10:36

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil spørge om der er nogen der kan forlare hvorfor kulstofbremser til
> biler er så effektive og hvilket materiale de er lavet af?

I bl.a. Formel 1 og på Le Mans bruger man kulfiber (carbon) gremseskiver. De har den
fordel at de er meget holdbare, bremser bedre end stål-skiver og så vejer de ikke nær
så meget.

Eneste ulempe er, at de skal op og have en arbejdstemperatur på (vist nok) 1.200º C
før de tager fat, og derfor kan man på f.eks. Le Mans se racerbilerne have
rødglødende bremseskiver (bliver meget synligt om natten og især i Arnage-svinget...)

> Det der fangede min interesse, var at jeg hørte at de har en meget stor
> varmeledningsevne - er det rigtigt?

Det er nok ikke lige den egenskab jeg har hørt kulfiber blive sat i forbindelse med.
Faktisk vil jeg tro, at den der imod er god til at holde på varmen (jf.
arbejdstemperatur på 1200º C. Skiverne er ventilerede, dvs. at der er huller boret
ned gennem skiven fra ydrekanten mod centrum, for at de ikke skal blive for varme, og
der er også en del ventilation fra det store luft-flow der fiser forbi).

Kan se at kulstof (grafit) har en specifik varmekapacitet på 711 J * kg * K (altså
kræver det 711 Joule at varme 1 kg grafit delta 1º Kelvin) - ved ikke hvordan det ser
ud med carbon.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 11:43

In dk.videnskab, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> says...
> Eneste ulempe er, at de skal op og have en arbejdstemperatur på (vist nok) 1.200º C

Der er også derfor man ser bilerne accellerere voldsomt og bremse lige
så voldsomt ned på opvarmningsrunden. Det er for at varme bremserne op
til at at løbet skydes igang.

Grunden til at bilerne zigzag'er under opvarmningen er at få varmet
dækkene op så de giver et bedre vejgreb.