Hvorfor spinder katten?
Fra : Sven

Dato : 27-01-03 22:59

Hej.
Hvorfor spinder katten? Ja, jeg ved godt, at det er fordi den har det rart,
men hvad er den naturlige forklaring på kattedyrs spinden?

Og hvordan gør de det egentligt? Hvis man ligger med øret til en kat, lyder
det som om selve lyden kommer fra kattens mave?

Sven

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-01-03 23:23

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> writes:

> Hvorfor spinder katten? Ja, jeg ved godt, at det er fordi den har det rart,
> men hvad er den naturlige forklaring på kattedyrs spinden?

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at spindelyden hos kattedyr
i naturen er et signal mellem killinger og deres mor. Voksne kattedyr
i naturen spinder ikke. Når almindelige huskatte spinder, så er det
fordi de i en vis forstand fortsætter med at opføre sig som killinger
hele deres liv og opfatter menneskene som deres "mor".

> Og hvordan gør de det egentligt? Hvis man ligger med øret til en kat, lyder
> det som om selve lyden kommer fra kattens mave?

Jeg er rimeligt sikker på, at lyden dannes i kattens strube, men den
er så dyb, at det godt kan føles som om, at det er hele katten der
vibrerer.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-03 19:41

Torben Simonsen skrev:

>i naturen spinder ikke. Når almindelige huskatte spinder, så er det
>fordi de i en vis forstand fortsætter med at opføre sig som killinger
>hele deres liv og opfatter menneskene som deres "mor".

Det bekræftes af at nogle af dem kan ses stående og trampe i
langhårede tæpper (fåreskind) hvilket jeg er rimeligt sikker på
er resterne af en refleks der skal få mælken til at strømme til
mælkevorterne.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-01-03 20:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> langhårede tæpper (fåreskind) hvilket jeg er rimeligt sikker på
> er resterne af en refleks der skal få mælken til at strømme til

Forkert, reflekserne til det er små stød skråt til venstre, og
blødt nedadgående strygebevægelse,

derfor er nok panik raktioner de samme

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-01-03 23:39

In article <b14a1o$25ii$1@news.cybercity.dk>, chanelle4@get2net.dk
says...
> Hvorfor spinder katten? Ja, jeg ved godt, at det er fordi den har det rart,
> men hvad er den naturlige forklaring på kattedyrs spinden?

Katte spinder ikke nødvendigvis fordi de har det rart. Syge eller sårede
katte spinder også. Det er min opfattelse, at katten snarere spinder som
et signal til omgivelserne om, at den er fredelig og ikke har tænkt sig
at angribe. Det er altså et slags signal til afstressning når andre
væsener, som katten er venligt indstillet overfor, kommer tæt på katten.
Det er en situation, der ellers kunne være stressende. Kattemoderen
spinder også når killingerne ammer.

> Og hvordan gør de det egentligt? Hvis man ligger med øret til en kat, lyder
> det som om selve lyden kommer fra kattens mave?

Lyden kommer fra struben - præcis som stemmen kommer fra struben hos
mennesker. Hvis du lægger øret til brystet hos et menneske der synger, så
vil du også høre stemmen tydelig - selv om den dannes i struben.

Der er så en ting ved katte, som undrer mig. Måske er der nogen, der har
en forklaring:

Hvis man klør en kat i et punkt et par cm foran haleroden, virker det som
om, at katten får en stærk trang til at slikke sig. Den kan nærmest ikke
lade være. Nogle katte stikker blot tungen ud, men det virker som om det
er noget ufrivilligt, den ikke kan modstå. Hvad er der med det punkt, og
hvorfor er det der?

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-03 00:52

Sven Nielsen skrev:

> Hvis man klør en kat i et punkt et par cm foran haleroden,
> virker det som om, at katten får en stærk trang til at slikke
> sig.

Det gør min kat nu ikke - den stikker blot enden i vejret. Det er
der angiveligt osse andre katte der gør, for jeg fandt et haiku¹ om
fænomenet:

   You must scratch me there!
   Yes, above my tail!
   Behold, elevator butt.

// Klaus

¹) Se <news:S12f8.26b2@netfunny.com>.

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-03 01:30

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det gør min kat nu ikke - den stikker blot enden i vejret. Det er
> der angiveligt osse andre katte der gør, for jeg fandt et haiku¹ om

LOL!

- Martin

Fra : Lars Frandsen

Dato : 28-01-03 05:48

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> lade være. Nogle katte stikker blot tungen ud, men det virker som om det
> er noget ufrivilligt, den ikke kan modstå. Hvad er der med det punkt, og

Hunde er opfører sig også sjovt, hvis du klør dem foran halen. Det må
virkelig være et "Hot spot". Nogen forklaring har jeg desværre ikke.
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-03 19:42

Sven Nielsen skrev:

>Hvis man klør en kat i et punkt et par cm foran haleroden, virker det som
>om, at katten får en stærk trang til at slikke sig.

Hm, jeg har set at den skyder den nederste del af ryggen meget i
vejret hvis man gør det. Jeg har fået forklaret at det er
optakten til parring, men jeg ved ikke om det passer.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-01-03 23:30

In article <4mjd3v8ig17bg8aajun780a6asj6h9mgo4@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...

> Hm, jeg har set at den skyder den nederste del af ryggen meget i
> vejret hvis man gør det. Jeg har fået forklaret at det er
> optakten til parring, men jeg ved ikke om det passer.

Ja, det kunne selvfølgelig godt være. Jeg har også hørt, at hvis katten
løfter halen højt og vender bagdelen mod dig, så er det enten et
høfligheds-signal (måske en invitation til at snuse den bagi) eller en
killingeadfærd, som forklares med, at moderen skal kunne rense
killingerne bagi, når de skal af med noget.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : karamel

Dato : 29-01-03 16:17

Sven Nielsen wrote:

> In article <b14a1o$25ii$1@news.cybercity.dk>, chanelle4@get2net.dk
> says...
>
> Katte spinder ikke nødvendigvis fordi de har det rart. Syge eller sårede
> katte spinder også.

Jeg tror, man kan sammenligne det med et smil fra os mennesker. Hvorfor smiler vi
egentligt? Der kan være flere grunde: Fordi vi er glade, fordi vi er venligt
indsdtillet over for en person, fordi vi har set noget sjovt... Men det kan vi
selvfølgelig gøre, også selv om vi er syge eller sårede.

Karamel

Fra : Hajaj®

Dato : 29-01-03 14:02

On Mon, 27 Jan 2003 22:59:19 +0100, "Sven"
<chanelle4@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Og hvordan gør de det egentligt? Hvis man ligger med øret til en kat, lyder
>det som om selve lyden kommer fra kattens mave?

ASK THE EXPERTS
WHY DO CATS PURR?

Leslie A. Lyons, an assistant professor at the School of
Veterinary
Medicine at the University of California, Davis, explains.
http://sciam.rsc03.net/servlet/cc?lJpDVZBEHOplLkFgRihlmDKrE0EV

--
Hajaj®
hajaj@toughguy.remove.net

Boycott the 2008 Olympics

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-01-03 15:22

"Hajaj®" <hajaj@removethis.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:a5kf3vk4bpm7fk2cmpplv8oie0fama6cas@4ax.com...

> ASK THE EXPERTS

Ja, de har jo også kun gætterier.

Brummelyde findes også hos unger af homo sapiens, fx når
de udsætter et objekt for forskellige former for flytning.
Jeg tror det styrker helhedsfølelsen med den ydre verden - en
følelse af behag. Eller det kunne være et forsøg på at genoprette
denne.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-03 09:25

Sven skrev:
> Hvorfor spinder katten?

I dk.natur havde vi en tråd sidste sommer (fra 5. juni) om emnet.
Msg-ID: <fOsL8.18466$N46.849845@news010.worldonline.dk>

De store katte (tiger, løve, leopard, jaguar, sneleopard) har
egenskaber ved deres stemmeapparat der gør at de kun kan
spinde når de ånder ud, men til gengæld gør dem i stand til at
brøle. Andre katte kan ikke brøle, men kan til gengæld spinde
både når de trækker vejret ind og når de puster ud.

[SDE]: (kattefamilien)
På baggrund af forskelle i tungebenets udvikling
deles nulevende medlemmer af kattefamilien
traditionelt op i store katte (panthera) og små
katte (felis).
Hos de store katte er tungebenet erstattet af
brusk og er derfor mere fleksibelt end hos de
små katte, hvor tungebenet er fuldt forbenet.
Det betyder bl.a. at små katte kun kan spinde
eller skrige/mjave, mens de store katte kan brøle.
[/SDE]

Forresten har "Den store Kattebog" (Komma, 1985)
en god artikel om "kattesprog".

Denne tråd er også "spundet" af mange gode indlæg.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- med ønsket om engang at klø en

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-03 16:47

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:yo5_9.47653$Hl6.6113132@news010.worldonline.dk...

> Det betyder bl.a. at små katte kun kan spinde
> eller skrige/mjave, mens de store katte kan brøle.
> [/SDE]

Peder Syv ville nok sige:
Vil mus som hest fjærte, må røv sprænges.

Mvh
Martin