F5 Tornado'er og en vanvittig ide
Fra : Peter Sørensen

Dato : 27-01-03 21:54

Hej, idet jeg igår så et program på Discovery omkring tornado'er, nævnte de nogle væsentlige
ting, såsom at de i USA har ca. 1.000 tornado'er årligt og at disse primært er af styrken F1
eller F2. Dog nævnte de at den kraftigste tornado har styrken F5, hvor vindhastighederne er fra
430 - 550 km/t og at bogstavelig talt alt der kommer i vejen bliver revet op.

Det eneste der er kraftigere end en F5 tornado er en atombombe sprængning (denne er så også
særdeles meget kraftigere). Pudsigt nok nævnte de dette i udsendelsen.

Idet de i udsendelsen nævnte frygten for at en F5 tornado engang i fremtiden passerer henover
een af USA's storbyer er der klart nok en begrundet bekymring for hvad der kan ske bla. med
omfattende tab af menneskeliv.

Her fik jeg så en sikkert vanvittig ide: Såfremt denne F5 tornado er på vej mod en storby, men
forinden er i et meget øde område, kunne man så ikke blot detonere en lille atombombe på eks.
0,1 megaton midt i tornadoen, sådan at denne simpelthen blæses væk??

Umiddelbart lyder dette ekstremt, men såfremt udsigten er et tab på mere end 100.000
menneskeliv ved tornado'en og at atombomber som jeg erindrer kan konstrueres således at
strålings intensiteten er minimal iforhold til sprængningen. Omvendt er det jo nok urealistisk
at en tornado kommer igennem et stort og øde nok område forinden.

mvh Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-01-03 22:44

Scripsit Peter Sørensen <ps@ikke_stofa.dk>

> Det eneste der er kraftigere end en F5 tornado er en atombombe
> sprængning (denne er så også særdeles meget kraftigere).

Howstuffworks.com citerer Encyclopædia Brittannica for:

| In an average thunderstorm, the energy released amounts to about
| 10,000,000 kilowatt-hours, which is equivalent to a 20-kiloton
| nuclear warhead. A large, severe thunderstorm might be 10 to 100
| times more energetic.

20 kiloton er godt nok ikke videre meget i sammenligning med atomvåben
i almindelighed - Hiroshimabomben var, afhængig af hvilken kilde man
fæster lid til - på mellem 12 og 15 kT.

Hvis vi ganger med 100 for at nå store tordenvejr, når vi op i
størrelsesordenen 1 megaton, hvilket hører til i den øvre ende af de
strategiske kernevåben som supermagterne har i større antal. (Under
den kolde krig byggede og prøvesprængte russerne en brintbombe på 50
MT, men det var mest sabelraslen - langt mindre våben er rigeligt til
at lægge millionbyer øde). Se
http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/wrjp164.html
for et tilsyneladende kvalificeret gæt på antal og størrelse af
nutidens atomslagstyrke - typiske ICBMer synes at have slagstyrker
mellem 100 og 500 kiloton.

Meningen er nok at kernevåben kan forårsage meget større ødelæggelser
på jorden (for i et naturligt uvejr vil langt størsteparten af
energien trods alt blive oppe i luften og ende med at blive spredt som
varme).

> [...]
> man så ikke blot detonere en lille atombombe på eks. 0,1 megaton
> midt i tornadoen, sådan at denne simpelthen blæses væk??

Sandsynligvis vil det bare tilføre uvejrscellen mere energi end den
har i forvejen. Det vil ihvertfald være tilfældet hvis du detonerer
dit kernevåben tæt på jorden - den frigivne energi vil blot nære
opvindene, og det er opvinde tornadoer (og andre kraftige uvejrstyper)
lever i.

Så længe der er tilstrækkelig stor ubalance i tryk, luftfugtighed og
temperatur oppe i tordenskyen, og så længe den indeholder
tilstrækkelig meget impusmoment, vil den have en tendens til at
udvikle skypumper spontant. Det hjælper således ikke at få en enkelt
konkret skypumpe "klippet over" så længe dens årsager stadig er der.

Impulsmomentet har man ikke noget håb om at slippe af med ved hjælp af
en kernesprængning, så det eneste der er tilbage er at ophæve
ubalancen. Og at give sig til at gøre det med en atombombe er nok som
at forsøge at lægge en tennisserv død med en brandsprøjte med bind for
øjnene - du har rigeligt med energi til rådighed men kan hverken styre
eller dosere den præcist nok.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Peter Sørensen

Dato : 27-01-03 23:29

In article <yahbs22i7zj.fsf@pc-043.diku.dk>, henning@makholm.net says...
> [...]

> størrelsesordenen 1 megaton, hvilket hører til i den øvre ende af de
> strategiske kernevåben som supermagterne har i større antal.

Ja, men den samlede energi i et kraftigt & langvarigt tordenvejr udløses over f.eks. 10 timer
Energien i en a-bombe udløses over microsekunder

> [...]
> for et tilsyneladende kvalificeret gæt på antal og størrelse af
> nutidens atomslagstyrke - typiske ICBMer synes at have slagstyrker

De kraftigste test's jeg tidligere har fundet noget om var på ca. 90 megaton. Denne var så
kraftig at fintfølende seismografer jorden rundt kunne detektere trykbølger i op til 36 timer
efter sprængningen. Denne bombe vil da udløse ca. 60 gange mere energi end det omtalte
intensive tordenvejr, og igen dette på et ultrakort øjeblik.
Teknisk set kan man godt lave endnu kraftiger a-bomber, men som du selv er inden på er der
ingen ide i dette.

> [...]
> dit kernevåben tæt på jorden - den frigivne energi vil blot nære
> opvindene, og det er opvinde tornadoer (og andre kraftige uvejrstyper)

"snabelen" af en F5 tornado er ca. 1 km i diameter. Detonation af en a-bombe på 1 Megaton, vil
i 10 km's afstand medføre end vindhastighed på over 1.000 km/t & luft-temperatur på +6.000
graders celsius. En bil vil fordampe før den vælter 10 km væk fra ground zero.

Ved disse forhold kan jeg ikke se hvordan der kan være noget tornado & luftfugtighed tilbage.
Ydermere vil der ved ground-zero kort efter sprængningen opstå et væsentlig undertryk.

Noget andet er såfremt der er tale om en orkan idet disse kan være mere end 1.000 km brede,
denne vil ikke blive stoppet af a-bombe sprængningen.

Jeg mindes ikke at have hørt om at en a-bombe sprængning skabte en egentlig tornado som vi
kender dem, jvf din beskrivelse om opvinde.

mvh Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-01-03 23:41

> [...]

> Ja, men den samlede energi i et kraftigt & langvarigt tordenvejr
> udløses over f.eks. 10 timer Energien i en a-bombe udløses over

Hvis du vil neutralisere uvejret er det den samlede energi du skal
have bugt med.

> "snabelen" af en F5 tornado er ca. 1 km i diameter. Detonation af en
> a-bombe på 1 Megaton, vil i 10 km's afstand medføre end
[...]
> Ved disse forhold kan jeg ikke se hvordan der kan være noget tornado
> & luftfugtighed tilbage.

Selve tornadoen er måske momentant blæst i stykker. Men hvis de
forhold der skabte den stadig er til stede, vil der bare opstå en ny.

Og hvorfor mener du at luftfugtigheden skulle være
forsvundet? Vandmolekylerne kan jo ikke sådan bare forsvinde.

> Ydermere vil der ved ground-zero kort efter sprængningen opstå et
> væsentlig undertryk.

Og undertryk er også karakteristisk for cykloner: Den varme luft efter
sprængningen stiger til vejrs, hvilket bevirker kraftig vind ind mod
centrum. Disse vinde vil blive afbøjet af coriloiskraft og hvad
luftmassen ellers indeholdt af impulsmoment, og skabe et roterende
vindsystem som hvis forholdene ellers er til det, kan opretholde sig
selv. Om ikke andet vil brandstormen på jorden sørge for det.

> Jeg mindes ikke at have hørt om at en a-bombe sprængning skabte en
> egentlig tornado som vi kender dem, jvf din beskrivelse om opvinde.

Har man foretaget atmosfæriske prøvesprængninger under vejrforhold der
gjorde det nærliggende?

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Peter Sørensen

Dato : 28-01-03 20:07

In article <yahk7gqgqrh.fsf@pc-043.diku.dk>, henning@makholm.net says...

> Hvis du vil neutralisere uvejret er det den samlede energi du skal
> have bugt med.

Nu er der forskel på tornado'er & tordenvejr, hvor sidstnævnte ligeledes kan have en
udstrækning over +200 km. Energimængde sammenligning er dog irrelevant.

> Selve tornadoen er måske momentant blæst i stykker. Men hvis de
> forhold der skabte den stadig er til stede, vil der bare opstå en ny.

Hvis! Ja men forholdene er netop ikke tilstede i området længere.

> Og hvorfor mener du at luftfugtigheden skulle være
> forsvundet? Vandmolekylerne kan jo ikke sådan bare forsvinde.

Såfremt der 10 km fra ground-zero er en vindhastighed på over 1.000 km/t & luft-temperatur på +
6.000 graders celsius, så er der ikke længere fugt inden for dette område, med andre ord er
fugt og forhold spredt langt ud. Fugt fremkommer af den mængde vand der er per volumenenhed i
luften. Dette forhold er kraftigt ændret.

> Og undertryk er også karakteristisk for cykloner: Den varme luft efter
> sprængningen stiger til vejrs, hvilket bevirker kraftig vind ind mod
> centrum.

Nu er der tale om et momentant undertryk af en helt anden karakter end de forhold der kan skabe
en cyklon.

> [...]
> vindsystem som hvis forholdene ellers er til det, kan opretholde sig
> selv. Om ikke andet vil brandstormen på jorden sørge for det.

Umiddelbart lyder dette som ren tænkning, i og med at der er tale om et midlertidig ekstremt
forhold. Såfremt du kender nogle links hvor disse forhold uddybes er jeg interesseret i at læse
om dette.

> Har man foretaget atmosfæriske prøvesprængninger under vejrforhold der
> gjorde det nærliggende?

Sikkert ikke. I det hele taget er denne diskussion baseret på vor tænkning.
Jeg vil dog mene at uanset hvilket vejr fænomen, der måtte have været i området inden for 10-20
km radius fra ground-zero af en 1 MT detonation, vil være fuldstændig ligegyldigt idet alle
forhold herefter er ekstreme. Som jeg selv nævnte tidligere, vil det tilnærmede vacuum & høje
temperatur i området forsvinde igen, hvilket er logisk. Så er der tale om en orkan der er 1.000
km bred vil detonationen ikke have effekt, men som jeg har påpeget, kan jeg ikke se hvordan de
lokale forhold der gælder for en F5 tornado kan genopstå efter sådan en tur.

mvh Peter