Meteorology
Fra : Digit

Dato : 27-01-03 12:33

Hej

Jeg havde en verserende diskussion med min far for et par dage siden
omhandlende videnskabens muligheder ifbm. at beregne/estimere sig frem
til vejr "værdier".

Helt konkret diskuterede vi:

1) I en udsendelse om Antarktis (DR2, temalørdag) nævnes der at
temperaturen falder fra -30 celcius til -56 celcius ved øget vindstyrke
på 24 m/s (intet andet nævnt). Ud fra den betragtning at det er muligt at
måle -30 celcius i "læ" og -56 celcius i stormen (samme tidsrum), starter
jeg en snak. Min far er dog uenig i dette. Han mener ikke at vinden kan
bidrage til et temperaturfald alene; han plæderer for en absolut værdi
(kan man måle -30 celcius i læ, jamen så kan man også måle -30 celcius i
vind).

2)
Snakken løber om sig, og jeg postulerer at det må være muligt at plotte
faktorer så som jordvarme, vind (og hvad denne "bringer" med sig),
specifikke geografiske forhold osv. ind i en "ligning" som estimerer et
"gæt" (argumenterer for at det er dette meteorologerne benytter sig af
ved prognoser). Her starter igen snakken om vinden og dennes indflydelse
på temperaturen eftersom jeg nævner at vinden må have stor indflydelse på
det estimerede resultat.
Der går nok desværre lidt "trods" i det hele og vi stopper for dreje
opmærksomheden mod nyhederne.

I kender sikkert selv til situationer som denne hvor "snakken" får eget
liv og det ender med nogle ret bizarre argumenter... men hvem har fat i
den "lange ende"?

Jeg har forresten et tillægsspørgsmål: I vind føles omgivelserne koldere.
Dette skulle eftersigende være et fænomen som opstår pga en øget hud
fugt-fordampning og ikke være pga et konkret tempfald.
Den enkeltes opfattelse af dette "temperaturfald" er selvfølgelig yderst
individuel, men er det muligt på nogen måde at omsætte/konvertere dette
følelsesmæssige temperaturfald til et konkret målbart fald? Her tænker
jeg på om hastigheden hvormed fugt fordamper fra vores hud ved et givent
vejrforhold er ens orgasnisme til organisme?

--
Truth hurts..
Maybe not as much as jumping

Drebin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-03 14:05

Digit skrev:

>1) I en udsendelse om Antarktis (DR2, temalørdag) nævnes der at
>temperaturen falder fra -30 celcius til -56 celcius ved øget vindstyrke
>på 24 m/s (intet andet nævnt).

Det er forkert, og det er næppe det de har sagt. Temperaturen er
(principielt) uafhængig af vinden. Din far har ret på det punkt.
Men man kan godt høre nogen sige at -30 grader *føles* som -56
grader hvis det blæser. Dermed mener man at mennesker i
vindstille og -56 grader fryser lige så meget som nogen i -30
grader og blæst (af en given styrke).

>Min far er dog uenig i dette. Han mener ikke at vinden kan
>bidrage til et temperaturfald alene;

Det er rigtigt. Indirekte har den selvfølgelig en indvirkning på
temperaturen. Den fjerner måske varmen fra jorden, og den kan
blæse luft af en anden temperatur hen et sted, men som sagt er
vinden isoleret set ligegyldig for temperaturen.

Grunden til at man kan fryse i vinden så -30 grader kan føles som
-56, er at vinden fjerner varmen fra kroppen i et givet tempo
bestemt af ens påklædning og vindens hastighed. Derfor vil man
ved samme påklædning og samme temperatur fryse mere hvis det
blæser. Så skal man bare regne ud hvor meget man skulle sænke
temperaturen for at man fryser lige så meget i vindstille, og der
må man tage hensyn til vindens hastighed. Men det spiller kun en
rolle for objekter der er varmere end omgivelserne. Hvis man
lægger et termometer ud i -30 grader og der kommer en brandstorm,
så vil det vedblive med at vise -30 grader (faktisk vil det vise
måske -29 grader fordi luften varmes op af stormen).

> [...]
>specifikke geografiske forhold osv. ind i en "ligning" som estimerer et
>"gæt" (argumenterer for at det er dette meteorologerne benytter sig af

Meteorologerne henter data fra titusindvis af målepunkter over
hele kloden. Der er nogle apparater der aflæses 3 gange om dagen,
ofte af frivillige personer, og amatørmeteorologer supplerer med
data. Disse udveksles over hele verden, og på basis deraf kan man
beregne vindretning og gætte på hvilket vejr der blæser hen over
f.eks. Danmark om et døgn.

>I kender sikkert selv til situationer som denne hvor "snakken" får eget
>liv og det ender med nogle ret bizarre argumenter...

Hvem sagde "usenet"?

>Jeg har forresten et tillægsspørgsmål: I vind føles omgivelserne koldere.
>Dette skulle eftersigende være et fænomen som opstår pga en øget hud
>fugt-fordampning og ikke være pga et konkret tempfald.

Øget fordampning og øget borttransport af varmen fra kroppen.

>Den enkeltes opfattelse af dette "temperaturfald" er selvfølgelig yderst
>individuel, men er det muligt på nogen måde at omsætte/konvertere dette
>følelsesmæssige temperaturfald til et konkret målbart fald?

Jamen, det er jo netop det der ligger bag omsætningen: (-30
grader+ blæst med 24 m/s) svarer til (-56 grader).

--
Bertel

Fra : Digit

Dato : 27-01-03 14:31

"Bertel Lund Hansen" ræsonnerede, og skrev d. 27 jan 2003:

der at
øget

> Det er forkert, og det er næppe det de har sagt.

Så vidt jeg husker udtalte speakeren: "..Regner vi lidt på
dette svarer
det til -56 grader celcius".

> [...]
> blæse luft af en anden temperatur hen et sted, men som sagt
er
> vinden isoleret set ligegyldig for temperaturen.

Ja, det lader til at jeg må give ham ret.. kæden sprang
åbenbart for mit
vedkommende ved "varme legemer".

> [...]

kan man
> beregne vindretning og gætte på hvilket vejr der blæser hen

Tak for oplysningen. Du har ikke et eksempel på en sådan
udregning? Har
prøvet Google uden videre succes.

"snakken" får

> Hvem sagde "usenet"?

Jae

selvfølgelig

> Jamen, det er jo netop det der ligger bag omsætningen: (-30
> grader+ blæst med 24 m/s) svarer til (-56 grader).

Ok, men har du et eksempel på denne udregning? Som jeg ser på
det
må der være et utal af ukendte/"ustabile" faktorer der
spiller ind.

Fra : James Wholar

Dato : 27-01-03 14:42

> Ja, det lader til at jeg må give ham ret..

Det gode er at du jo ikke behøver fortælle ham at andre har givet ham ret

> Tak for oplysningen. Du har ikke et eksempel på en sådan
> udregning? Har
> prøvet Google uden videre succes.

Wind chill factor er begrebet. Danske meterologer er også blevet vilde med
det. Siden vi ikke har de vilde temperaturer så kan de istedet sige "det
føles som minus 30 grader!!!" selvom det kun er -10 og blæser..

http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/index.shtml

Fra : Digit

Dato : 27-01-03 17:17

"James Wholar" ræsonnerede, og skrev d. 27 jan 2003:

> Det gode er at du jo ikke behøver fortælle ham at andre har givet ham
> ret

=)

> [...]
> med det. Siden vi ikke har de vilde temperaturer så kan de istedet
> sige "det føles som minus 30 grader!!!" selvom det kun er -10 og

Ahh, tak for det link.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 27-01-03 23:01

> Wind chill factor er begrebet. Danske meterologer er også blevet vilde med
> det. Siden vi ikke har de vilde temperaturer så kan de istedet sige "det
> føles som minus 30 grader!!!" selvom det kun er -10 og blæser..

Jep, det er ligesådan med vindstyrker.
Det er sjældent vi får en rigtig orkan til Danmark, men meteorologerne vil
så gerne have en - og så kan de jo sige "med vindstød op til orkanstyrke".

Bjarke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-03 15:58

Digit skrev:

>Så vidt jeg husker udtalte speakeren: "..Regner vi lidt på
>dette svarer det til -56 grader celcius".

Så har han formuleret sig lidt upræcist, men "svarer til" betyder
ikke at temperaturen ændrer sig.

>Tak for oplysningen. Du har ikke et eksempel på en sådan
>udregning? Har prøvet Google uden videre succes.

Prøv at kikke på:

   http://www.dmi.dk/

Jeg har ikke selv set hvad de har af oplysninger, men jeg vil tro
at du kan finde noget relevant.

>Ok, men har du et eksempel på denne udregning? Som jeg ser på
>det må der være et utal af ukendte/"ustabile" faktorer der
>spiller ind.

Ja, det er der også. Vejret er kaotisk (små ændringer i
betingelserne giver store ændringer i resultatet), og selv om
Danmark har et af de mest avancerede computeranlæg i verden til
beregning af vejret, så kniber det med præcisionen bare et par
dage frem.

--
Bertel

Fra : Digit

Dato : 27-01-03 17:19

> Så har han formuleret sig lidt upræcist, men "svarer til" betyder
> ikke at temperaturen ændrer sig.

Mine blå øjne slugte den for hurtigt :)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-01-03 21:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Prøv at kikke på:
>
> http://www.dmi.dk/
>
> Jeg har ikke selv set hvad de har af oplysninger, men jeg vil tro

Ja: http://dmi.dk/nyt/chill.html

Ifølge (en interpolation af) deres skema føles en faktisk temperatur på
-30 °C netop som -56 °C når vindens fart er 9 m/s.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 27-01-03 23:07

> [...]
> så vil det vedblive med at vise -30 grader (faktisk vil det vise
> måske -29 grader fordi luften varmes op af stormen).

Der er to effekter af vinden: dels selvfølgelig gnidningen, der måske kan
skabe en anelse varme? Men måske vigtigere: ved kraftig vind ses det enkelte
luftmolekyle som havende en større fart (i gennemsnit). Da temperatur er en
måling af gennemsnitsenergien pr. molekyle, så stiger den "observerede
temperatur" faktisk med vinden.
Sætter man et termometer udenpå en flyver, der flyver 100knob, så vil
termometeret faktisk vise 1 grad for meget. Ved 200knob, 4 grader! (voksende
som kvadratet). Ikke p.gr.a. luftmodstanden, men p.gr.a. at temperaturen
observeres større set fra det inertialsystem som flyveren udgør.

Bjarke