kubikrod
Fra : Frodo

Dato : 27-01-03 11:13

Hej
På tysk fjernsyn igår (RTL Grips show), var der en forklaring på, hvordan
nemt kunne finde kubik roden til et tal, jeg fik ikke helt fat i systemet,
det jeg fik fat i var følgende :

Eks.

157.464

først tages de bagerste tre cifre, det bagerste 4 tal skulle være det
bagerste af det tal man søgte, dette gældte kun for nogle tal (hvilke husker
jeg ikke), bl.a. skulle man hvis det bagerste tal var 7 trække det fra 10,
og her ville tallet så have været 3.

Herefter tages de første cifre 157, det tal der kommer nærmest på, at være
kubikroden til dette tal er 5, så det første tal skulle så være 5, hermed
var løsningen 54 hvilket også er rigtigt.

Er der nogen der kender den nøjagtige regel for denne metode ?
Håber at have beskrevet det godt nok.

Hilsen Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-03 11:24

"Frodo" <frodo@(fjern)mail.dk> skrev:

> [...]

>jeg ikke), bl.a. skulle man hvis det bagerste tal var 7 trække det fra 10,

Tallets sidste ciffer      Kubiktallets sidste ciffer
1            1 (1*1*1=1)
2            8 (2*2*2=8)
3            7 (3*3*3=27)
4            4 (4*4*4=64)
5            5 osv...
6            6
7            3
8            2
9            9

Ved 1, 4, 5, 6 og 9 er cifrene identiske. Ved de andre kan man
finde det ved at trække tallets ciffer fra 10 (pudsigt).

Kubiktal af tocifrede tal ligger mellem 1000 og 970'299.

Når man ved at den tredje rod af 157.464 ender på 4 og er
tocifret, så kræves der ikke meget gætteri for at finde ud af at
første ciffer må være 5.

>Herefter tages de første cifre 157, det tal der kommer nærmest på, at være
>kubikroden til dette tal er 5, så det første tal skulle så være 5, hermed
>var løsningen 54 hvilket også er rigtigt.

Hvis et tocifret tal t har formen c0, så er t^3 = c^3 * 1000.
Derfor skærer man 157 fra og finder kubikroden af det.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-01-03 21:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Ved 1, 4, 5, 6 og 9 er cifrene identiske. Ved de andre kan man
> finde det ved at trække tallets ciffer fra 10 (pudsigt).

Måske lidt pudsigt, men den symmetri der er i skemaet med hensyn til
den i'te række ovenfra og den i'te række nedefra, er ikke så underlig.

For eksempel kan man modulo 10 i stedet for 8*8*8 udregne (-2)*(-2)*(-2)
= -(2*2*2). Når den pudsige regel tilfældigvis gælder for 2, kommer den
dermed også til at gælde for -2=8.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)