Jeg sidder og leger med en simulation af en firehjulet bil som skal køre
rundt i en kunstig verden.
Der er et par ting jeg gerne vil have bekræftet og andre jeg vil spørgre om.
Hvis bilen leverer en kraft på ex 1200N til et hjul og dette hjul har en
statisk friktionskraft på 1100N og en dynamisk på 800N, begge beregnet udfra
friktionskofitienterns samt normalkraften, så vil hjulet begynde at lave
hjulspind da kraften overstiger den dynamiske friktion, og friktionen er
dynamisk. Nu vil bilen accelereres af en kraft på 800N. Baseret på vægten
beregnes accelerationen så.
Men.. hvordan beregner man rotationshastigheden på hjulene? Det er
indlysende at hastigheden afhænger af motorens effekt, men på hvilken måde?
Jeg ser i første omgang bort fra at hjulene bliver varme hvilket ændrer
friktionen.
Anden ting er sving. Et hjul skrider vel ud til siden hvis den statiske
friktionskraft overvindes. Hvis man kører i en cirkel sådan at
centerfugalkraften er større end friktionen i de dæk der reelt leverer denne
kraft, så skrider man ud langs en vektor der er vinkelret på cirklens
tangent, ikke sandt? Accelerationen i den retning beregnes så baseret på den
dynamiske friktion.
Kan man imidlertid ikke se den nye bevægelse som en cirkel hvori man kører
med sin gældende hastighed og hvor centerfugalkraften er lig dækkenes
dynamiske friktionskraft? Man kan så beregne radius af cirklen. Det er jo
ikke sådan at fordi man skrider ud, så ryger man helt af sporet.
Sidste betragtning er når forhjulene drejer. Hvis man kører med høj
hastighed ligeud og pludselig drejer hjulene 45 grader til siden, så vil de
nok skride ud. Hvordan beregner man denne udskridning? Man ser vel på hvor
meget bilen bliver accelereret, hvor meget dens retningsvektor ændres, og
beregner så den kraft der skal til og kan så se om man skrider eller bare
drejer skarpt.
Kan dog ikke helt se præcis hvordan.
Og, nej det er ikke lektier