Lyddæmpning
Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-01-03 14:33

På arbejdet er der en trykke maskine, den larmer så meget at dem der
arbejder med dem må gå med høreværn, og vi andre der er i naborummet
også er generes af den støj.

Jeg har forslået at få sat en kasse udenom den, men de siger at det dur
ikke, for de skal hele tiden kunne komme til den, og så er kassen mere
ivejen, end den gør gavn.

Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte noget
på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke generes
så meget af støjen?

Ivar Madsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 26-01-03 15:27

Ivar Madsen 's insignificant opinion was stated in:

> På arbejdet er der en trykke maskine, den larmer så meget at dem der
> arbejder med dem må gå med høreværn, og vi andre der er i naborummet
> også er generes af den støj.
<snip en kasse der er i vejen>
> Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte
> noget på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke
> generes så meget af støjen?

Vil du lydisolere et helt rum ? -og hvor stort er det ?

Har selv brugt nogle isolerings plader i samme stil som nedenstående:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=4394&n=60105
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1389&n=60105
til at isolere pc'en med, og det virkede ret effektivt !

Pladerne er forholdsvis dyre, så hvis det er til et helt rum, er det nok
billigere at flytte maskinen til Polen -hvor den nok ikke vil genere dig :)

Det duer nok heller ikke at suge alt luften ud af rummet... :) men der må
findes tilvarende plader der kan bruges til større rum. En snedker/tømrer
kender nok til sådanne materialer hvis ikke der dukker et klogt hoved op
herinde.

/Sune

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 26-01-03 16:49

On Sun, 26 Jan 2003 14:33:07 +0100, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har forslået at få sat en kasse udenom den, men de siger at det dur
>ikke, for de skal hele tiden kunne komme til den, og så er kassen mere

Man kunne sætte en "større" kasse op, omkring den. Så det, der skal
foregå på maskinen, sker inde i kassen - og folk der bruger høreværn.

Hvis denne kasse så laves med "bløde" sider indvendigt, vil det dæmpe
en del.

Man kan købe færdige "bygge-plader", til dette formål. Stålbekledte på
ydersiden og hulplade indvendigt. Mellem disse to leg er der
"rockwool".

>Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte noget
>på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke generes
>så meget af støjen?

Maskinen skal også isoleres mekanisk fra gulvet, så lyden ikke
forplanter sig til omgivelserne ad denne vej.
Vi har en maskine på ca. 50 toms, der står på 4 gummipuder, og der er
virkelig forskel. Uden disse puder/eller når de går i stykker, ryster
hele fabrikken ved bestemte resonans-frekvenser, ligesom et skib. Ret
ubehageligt.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-01-03 20:41

Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte noget
> på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke generes

Ikke fordi det har noget som helst med videnskab at gøre, men hvad siger
jeres sikkerhedsrepræsentant egentlig til så larmende et monstrum?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Peter Weis

Dato : 26-01-03 22:44

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
> [...]
noget
> på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke

Det afhænger lidt af hvordan lyden forplanter sig.
Hvis den fx primært løber gennem gulvet til hvilket maskinen er
fastboltet, så har støjafskærmning ingen væsentlig inflydelse på
støjniveauet i nabolokalet.
Så løsningen kan først designes når situationen er analyseret.

Hvis transmissionen overvejende går gennem væggen, så er det bedste at
gøre væggen tungere (beklædning med klinker, asfalt, blygummi e.
lign), eller at få sat en dobbeltvæg op som ikke står i direkte
forbindelse med den eksisterende.

mvh
Peter

Fra : zigge

Dato : 27-01-03 00:19

> [...]
>
> Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte noget
> på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke generes

Lyddæmpning er to disipliner; lydabsorbtion og lydisolering. Hvis i vil
lydisolere rummet mod omgivelserne gøres det ved at lave en "kasse" som
isolere væggene imod støjen, dvs. at der sættes en indervæg og loft op inde
i rummet - lidt lige som man efterisolere. Du kan læse mere om det hos
f.eks. RockWoll.
Lyden vil stadig være inde i rummet efter lydisoleringen, en stor del af
"larmen" er lyd der kastes frem og tilbage inden imellem væggene. Denne støj
kan dæmpes meget ved at opsætte lydabsorberende materialer på væggene. Der
findes en række forskellige fabrikater på markedet, bl.a. Rockfon føre en
del af det.
At lave den slags ombygninger er lige så meget en kunst som en videnskab og
der er firmaer der har specialiceret sig i det, jeg vil foreslå at du
kontakter en af dem, da det er vanskeligt selv at opnå gode resultater omend
det er nemmere at lave "brutal" støjdæmpning end at lave god akustik.

Hvis man ikke vil gå linen ud og hyre et firma, kan man få nogen bløde
plader til at hænge i loftet og sætte på væggene. Dem kan man så
eksperimentere med at flytte rundt med til man får en hvis støjdæmpning. Det
er også effektivt imod, specielt dybe frekvenser, at stille maskinen på
gummidæmpere, der tager rigtigt meget af transmissionsstøjen (minder meget
om trinstøj).

Filosofien i arbejdsmiljøloven er at man skal afskærme maskinen, kan det
ikke lade sig gøre må man afskærme medarbejderne... Det er både ubehageligt
og kan være farligt at arbejde med høreværn, så prøv at lægge hovedet i blød
og se om der alligevel ikke kan findes en løsning der indkapsler maskinen.
Måske kan producenten hjælpe?

Mvh
//zigge

Fra : Klaus Petersen

Dato : 27-01-03 16:35

> Det er både ubehageligt
> og kan være farligt at arbejde med høreværn, ...

Hvorfor egentlig det? Hvad er det, der er farligt ved det?

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 27-01-03 17:10

Klaus Petersen wrote:

> Hvorfor egentlig det? Hvad er det, der er farligt ved det?

Ubehageligt :
De lukker af for frisk luft til huden, træls hvis man f.eks. sveder.

Farligt :
Du kan ikke høre hvis der er noget farligt på vej ( truck, f.x.),
og heller ikke hvis nogen råber for at advare dig.

Fra : tdn

Dato : 27-01-03 17:20

> Farligt :
> Du kan ikke høre hvis der er noget farligt på vej ( truck, f.x.),
> og heller ikke hvis nogen råber for at advare dig.

Desuden vokser antallet af bakterier i ørene enormt når man har
høreværn/hovedtelefoner/etc på.

Fra : tdn

Dato : 26-01-03 16:56

> [...]
>
> Og så er det jeg tænker, hvad med omgivelserne, kan man ikke sætte noget
> på vægene og i luftet som absobere lyden, således at man ikke generes

Hvis du samler en hel masse æggebakker og åbner dem og sætter på væggene og
loft så skulle det gerne tage noget af det.
Kender folk der har brugt det i musikøvelokaler og tømmerværksteder.

Mvh
Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 11:35

In dk.videnskab, "tdn" <tdn<NOSPAM>@sprex.dk> <"tdn" <tdn<NOSPAM>
@sprex.dk>> says...
> Hvis du samler en hel masse æggebakker og åbner dem og sætter på væggene og
> loft så skulle det gerne tage noget af det.
> Kender folk der har brugt det i musikøvelokaler og tømmerværksteder.

Æggebakker dæmper ikke lyd. Det er en bred misforståelse at det skulle
være tilfældet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : zigge

Dato : 27-01-03 15:48

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> Æggebakker dæmper ikke lyd. Det er en bred misforståelse at det skulle
> være tilfældet.

Æggebakkerne opbryder lydbølgerne så man ikke får stående og reflekterede
bølger, de dæmper ganske rigtigt ikke - man kan købe "æggebakke"plade til
formålet, de er noget kønnere.

//zigge

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 23:11

In dk.videnskab, zigge <laser.snabela@pc.dk> says...
> Æggebakkerne opbryder lydbølgerne så man ikke får stående og reflekterede

Den effekt er meget begrænset.