Hjælp til beregning
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 14:57

Hej

Håber nogle kan hjælpe mig.
Jeg har brug for at få regnet noget ud. Jeg kan ikke selv finde ud af det.
Jeg har fundet frem til en formel men den skal laves om.
Talene er som følger:

r = 3.5%
Ko = 12500,05kr
K = 22500kr

Hva er n...

Formelen jeg har fundet er:

k = Ko (1+r)n

Håber nogle kan hjælpe

Mvh Søren C

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-01-03 15:09

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse news:%IwY9.44778$Hl6.5366587@news010.worldonline.dk...

> r = 3.5%
> Ko = 12500,05kr
> K = 22500kr
>
> Hva er n...
>
> Formelen jeg har fundet er:
>
> k = Ko (1+r)n

n = log(K/Ko)/log(1+r) (formoder jeg

Mvh
Martin

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 15:11

> "Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> n = log(K/Ko)/log(1+r) (formoder jeg

Hej

Findes den ikke uden brug af logaritmer?
Det er min kæreste der har brug for det og de har ikke lært om logaritmer
endnu.

Mvh Søren

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-03 15:17

"Søren Christensen (4200)" wrote:

> Findes den ikke uden brug af logaritmer?

Nej. Hvis K = K0·(1+r)^n , kan man ikke lige isolere n uden at bruge
logaritmer. Men man kan selvfølgelig prøve sig frem med forskellige,
stadigt bedre *gæt* på hvad n kan være. Eller man kan være i besiddelse
af en tabel over (1+r)^n hvor man kan løbe igennem rækken af n-værdier
der svarer til den kendte værdi af r.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 15:33

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadigt bedre *gæt* på hvad n kan være. Eller man kan være i besiddelse
> af en tabel over (1+r)^n hvor man kan løbe igennem rækken af n-værdier

Ok opgaven lyder som følger:

En person har en konto i en bank. På et tidspunkt står der 16384,95kr på
kontoen.
Dette beløb er fremkommet ved at der 4 år tidligere blev indsat et beløb der
er forrentet
med 7% om året.

Bestem hvilket beløb der blev indsat på kontoen:

K = Ko(1+r)n
16384,95kr = Ko (1+0,07)^4
Ko = 16384,95/(1+0,07)^4
Ko = 12500,05kr

Herefter ændres renten til en ny værdi

Bestem den nye årlige rente i procent når der oplyses at der efter 5år med
denne rente står
20418,63kr på kontoen

K = Ko (1+r)^n
20418,63 = 12500,05(1+r)^5
(1+r)^5 = 20418,63/12500,05 = 1,633
1+r = 5Kvadratrod1,633 = 1,103
r = 1,103 - 1 = 0,103 * 100 = 10,3%

Derefter ændres renten til 3,5% om året.

Bestem hvor lang tid der går herefter inden beløbet på kontoen første gang
overstiger 22600kr.

Og det er så her hun og jeg går i stå....

Håber i kan hjælpe os videre....

Mvh Søren C

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-03 15:48

> [...]
> overstiger 22600kr.
>
> Og det er så her hun og jeg går i stå....

Når det står på den måde, kan I bare prøve jeg frem med større og
større n (hele tal) i formlen indtil I finder det første n for hvilket
K overstiger de 22600.

Lav fx et sildeben:

n 0 1 2 3 ...
K 20418,63 kr. ... ... ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 16:59

> Når det står på den måde, kan I bare prøve jeg frem med større og
> større n (hele tal) i formlen indtil I finder det første n for hvilket
> [...]

Jamen den kan hun jo ikke rigtigt bruge da opgaven lyder på at beregne. Og
som sagt har de ikke haft noget om
logaritmer endnu... Så opgaven må kunne beregnes på anden måde....

Mvh Søren C

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-03 18:47

> gang

> Jamen den kan hun jo ikke rigtigt bruge da opgaven lyder på at beregne. Og
> som sagt har de ikke haft noget om
> logaritmer endnu... Så opgaven må kunne beregnes på anden måde....

Jamen, se nu her:

n Beregnet K
-----------------------
0 20418,63
1 21133,28205
2 21872,94692175
3 22638,50006401125

Jeg har fundet K efter den formel du selv angav, med K0=20418,63 og med
1+r=1,035.

Som man ser, går der 3 år før der tilskrives en rente der bringer
saldoen op over de 22600 kr.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 18:59

Og

> Jamen, se nu her:
>
> n Beregnet K
> -----------------------
> 0 20418,63
> 1 21133,28205
> 2 21872,94692175
> 3 22638,50006401125
>
> Jeg har fundet K efter den formel du selv angav, med K0=20418,63 og med
> 1+r=1,035.
>
> Som man ser, går der 3 år før der tilskrives en rente der bringer
> saldoen op over de 22600 kr.
>
> --

Mange tak for svaret!
Kors hvor var det egentligt simpelt!!
Man sidder og stiger sig blind på noget hvor løsningen ligger lige foran
en!!

Hygge

Søren C

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-01-03 17:06

Søren Christensen (4200) wrote:
> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen den kan hun jo ikke rigtigt bruge da opgaven lyder på at
> beregne.

"Bestem" betyder "Find på en hensigtsmæssig måde".
Jeppes metode giver det eksakte svar (i hele antal terminer)
og er derfor glimrende til formålet.

Det er i øvrigt et yndet trick at stille den type opgaver i første halvdel af
året , for senere at kunne sige: "Se med logaritmer bliver de gamle opgaver
nemmere".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : David T. Metz

Dato : 26-01-03 12:54

Søren Christensen (4200) skriblede:
> [...]

> beløb der er forrentet
> med 7% om året.
>
> Bestem hvilket beløb der blev indsat på kontoen:

Sikke en dum opgave. Det er ret afgørende hvornår og hvor ofte renten
tilskrives.

> K = Ko(1+r)n
> 16384,95kr = Ko (1+0,07)^4
> Ko = 16384,95/(1+0,07)^4
> Ko = 12500,05kr

Min windowslommeregner giver Ko=12.499,9999 hvilket må være 12.500,00

> Herefter ændres renten til en ny værdi

Bemærk "herefter" dvs. der skal tages udgangspunkt i et indestående på
16.384,95

> Bestem den nye årlige rente i procent når der oplyses at der efter
> 5år med denne rente står
> 20418,63kr på kontoen
>
> K = Ko (1+r)^n
> 20418,63 = 12500,05(1+r)^5

20.418,63=16384,95 (1+r)^5

> (1+r)^5 = 20418,63/12500,05 = 1,633

(1+r)^5=20.418,63/16384,95

> 1+r = 5Kvadratrod1,633 = 1,103

r=(20.418,63/16.384,95)^0,2 - 1 = 4,5%

> r = 1,103 - 1 = 0,103 * 100 = 10,3%

Intentionen var god nok, men resultatet forkert.

> Derefter ændres renten til 3,5% om året.
>
> Bestem hvor lang tid der går herefter inden beløbet på kontoen første
> gang overstiger 22600kr.

22.600<20.418,63X ; X=1,035^n

22.600/20.418,63=1,10683 < X

Skæring:
1,10683=1,035^n

Her kan så også laves et sildeben som foreslået af andre nedenfor.

David