Kattekloning
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-03 14:46

En historie om en klonet kat:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=82310

Det mystiske er, at klonen er væsensforskellig fra originalen i både
udseende og væremåde.

Jeg er udmærket klar over miljø påvirker, i dette tilfælde, kattens
personlighed, men pels, øjenfarve osv. burde da være en eksakt kopi. Eller
er jeg helt på piller?

Mark Thomas Gazel

Fra : Max M

Dato : 24-01-03 15:00

Mark Thomas Gazel wrote:
> En historie om en klonet kat:

> Jeg er udmærket klar over miljø påvirker, i dette tilfælde, kattens
> personlighed, men pels, øjenfarve osv. burde da være en eksakt kopi. Eller
> er jeg helt på piller?

Man kunne jo meget nemt forestille sig at hvor enkelte celler bliver
placeret tidligt i fosterstadiet har betydning for små forskelle i
"slutproduktet". Der kan også være kemiske og biologiske påvirkninger.

Det er også muligt at kloningsteknikken ikke er perfekt.

Feks. bliver klon-cellens kerne sat ind i et æg. Men så vidt jeg husker
er der også små ringe af dna i ægget (Jeg kan ikke huske navnet på dem.)
Dette dna kommer kun fra ægget. Så der er endnu en mulighed for små
forskelle.

vh Max M

--

hilsen/regards Max M

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-03 23:03

Max M wrote:

> [...]
> er der også små ringe af dna i ægget (Jeg kan ikke huske navnet på dem.)
> Dette dna kommer kun fra ægget. Så der er endnu en mulighed for små

Er det dét der hedder mitokondrie-dna?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-01-03 22:25

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Er det dét der hedder mitokondrie-dna?

ja

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 03-02-03 01:23

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> ja

- og det er sandsynligvis netop det, der er hele humlen. Selve ægget kommer
nemlig fra en helt tredje kat...

Jeg havde faktisk et link til noget mere om det, men typisk nok kan jeg ikke
finde det, når jeg skal bruge det.

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-02-03 08:29

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kommer
> nemlig fra en helt tredje kat...
>
> Jeg havde faktisk et link til noget mere om det, men typisk nok kan jeg

Mitokondrier er oprindelig bakterier der er kommet ind i cellen (den
eukariote celle); i modsætning til den oprindelige celle kunne de udnytte
ilt i stofskiftet. De er så blevet omdannet til "organeller" i cellen der
står for langt det meste af energiproduktionen i cellen (>90 pct). Denne
udvikling er en forudsætning for alle former for højere liv (dyre-, plante-,
svampe-, protist-, rødalge- m.v.). I tidens løb har værtcellen overtaget det
meste af den genetiske kontrol med mitokondrierne; de styrer dog stagdig ca.
1 pct. af deres egne biokemiske processer med eget DNA og RNA.

Mitokondrier har først og fremmest betydning for energistofskiftet; jeg kan
ikke forestille mig de har betydning for pelsfarve o.l. - Så jeg tror ikke
rigtigt på den med at det er arvemateriale fra ægget fra den tredie kat, der
har betydning. Men jeg kan ikke give nogen god alternativ forklaring på
spørgsmålet.

Poul Evald Hansen

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm

Valueing activities which will undermine the natural basis of production
and Life- which is in turn the basis of valueing itself -- is without
sense. It is the same as writing out bills nobody will be able to pay.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-01-03 15:55

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
>
> Jeg er udmærket klar over miljø påvirker, i dette tilfælde, kattens
> personlighed, men pels, øjenfarve osv. burde da være en eksakt kopi. Eller

Ja, for der andre gener end dem i Kromosomerne. Og hvis man ikke har tømt æget totalt,
og der har fuldt noget af de andre med sammen med Kromosomerne,
så giver det en forskel.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-01-03 23:29

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jeg er udmærket klar over miljø påvirker, i dette tilfælde, kattens
> personlighed, men pels, øjenfarve osv. burde da være en eksakt kopi. Eller
> er jeg helt på piller?

Pelsfarvning er en fraktal process - dvs. at en minimal forandring
i processen kan resultere i en stor forandring i resultatet. Det
har man vidst/formodet længe. Det er ikke helt som med hårfarven
på mennesker - vi har een. Katte har flere hårfarver men det er
den fraktale process, der bestemmer, hvilke der bliver dominerende.

Øjenfarven burde være ens på de to katte, derimod. Er du sikker
på, at den er forskellig ?

-Claus

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-01-03 01:21

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev:

> [...]
> den fraktale process, der bestemmer, hvilke der bliver dominerende.
>
> Øjenfarven burde være ens på de to katte, derimod. Er du sikker

Nej, det bliver ikke nævnt, og jeg tog for givet, at hvis pelsen var
forskellig, så galt det nok også resten, så den kan være den samme. Det du
forklarer lyder i hvert fald fornuftigt nok.

Mark

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 26-01-03 10:51

> Pelsfarvning er en fraktal process - dvs. at en minimal forandring
> i processen kan resultere i en stor forandring i resultatet.

Det er ligesom med vores fingeraftryk. Det er genetisk bestemt, at vi
allesammen under fosterudviklingen udvikler små furer i huden, men da det
individuelle mønster bestemmes af de vandrende hudcellers interaktioner
undervejs, er det konkrete udfald totalt uforudsigeligt.
Enæggede tvillinger har derfor heller ikke de samme fingeraftryk.

Hilsen Bjørli