Lyddæmper
Fra : hr.P

Dato : 23-01-03 17:04

Efter med stor fornøjelse at have fulgt diverse krimiserier på TV har jeg
funderet på følgende:
1. Findes en lyddæmper til pistol/gevær i det virkelige liv
2. Hvis ja, hvor meget dæmper en sådan lyden. Bliver det et PUF eller
Hvislen. Hvor mange db?
3. Hvis ja, hvordan dæmper den?

mvh. leif

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 23-01-03 17:40

Hej

"hr.P" <leif.poulsen@mail.dk> writes:
> [...]
> 1. Findes en lyddæmper til pistol/gevær i det virkelige liv
> 2. Hvis ja, hvor meget dæmper en sådan lyden. Bliver det et PUF eller

De findes da... men deres primære formål er vist ikke at "dæmpe" lyden,
men derimod fjerne de såkaldte muzzle-flashes, mundingsilden. På den
måde kan det ikke ses hvor pistolen affyres fra... Derudover ændrer de
også lyden, så den ikke er nær så voldelig, men antallet af db skulle
vist være ret meget det samme, den lyder bare anderledes, så man ikke
lægger så meget mærke til den....

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 23-01-03 17:48

> 1. Findes en lyddæmper til pistol/gevær i det virkelige liv

Ja.

> 2. Hvis ja, hvor meget dæmper en sådan lyden. Bliver det et PUF eller
Hvislen. Hvor mange db?

Ved ikke hvor mange db. Afhænger af flere ting så som mundingshastighed og
hvor gammel lyddæmperen er.
En slidt lyddæmper dæmper ikke, mens en ny kan dæmpe ex en salanrifel ned
til et puf.

> 3. Hvis ja, hvordan dæmper den?

Istedet for at eksplosionen kommer ud på en gang ved mundingen, så lukkes
den mere gradvist ud gennem små huller i hele lyddæmperens længde. Forestil
dig et metalrør med en række huller i siden. Dette rør skrues fast for enden
af løbet på pistolen ol. så projectilet går fra løbet videre ud i dette rør.
Røret er omgivet af eksempelvis fint stålul eller andet ligende materiale og
yderst er endnu et rør for at holde sammen på det hele.

Lyden dæmpes altså ved at gassen slipper ud over en længere periode, men
samme gør at projectilen ikke får lige så høj mundingshastighed.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-01-03 18:22

> 3. Hvis ja, hvordan dæmper den?

Mener at have hørt at de dæmper blandt andet ved at sætte kuglens
mundingshastighed ned, så den er under lydens hastighed. På den måde undgås
det at kuglen frembringer et overlydsbrag. Om det er sandt skal jeg ikke
kunne svare på.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-01-03 18:23

som altid er google vores ven:

http://www.howstuffworks.com/question112.htm

Mvh Thomas

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 23-01-03 22:45

On Thu, 23 Jan 2003 17:03:47 +0100, hr.P wrote in dk.videnskab
<3e30126c$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>Efter med stor fornøjelse at have fulgt diverse krimiserier på TV har jeg
>funderet på følgende:
>1. Findes en lyddæmper til pistol/gevær i det virkelige liv

Jeps. Sionics i USA er nok den førende producent.

>2. Hvis ja, hvor meget dæmper en sådan lyden. Bliver det et PUF eller
>Hvislen. Hvor mange db?

En salonriffel kan med en Parker-Hale sound moderator dæmpes så meget at
den kraftigste lyd når skuddet går, er slagstiftens slag mod patronen.
Man skal iøvrigt altid bruge subsonisk ammunition, da overlydsbraget
ellers helt vil ødelægge virkningen.

>3. Hvis ja, hvordan dæmper den?

En hel del. En bog om emnet er skrevet af J. David Truby og udgivet af
Paladin Press. Den giver en udmærket historisk gennemgang af emnet.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen