Induceret spænding i UHF antenne?!
Fra : Bo Velschow

Dato : 23-01-03 12:22

Hej gruppe(r)

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, nogen kan hjælpe mig med:

Jeg ønsker kort og godt at kende det spændingsniveau (i dBuV i et 75 ohms
system), der forefindes på udgangen af én af mine TV antenner.

Jeg bor 18 km nord for Hove senderen; denne sender 600 kW ud på hhv. K31
(551.25 MHz) & K53 (727.25 MHz). Jeg kender ikke udstrålingsdiagrammet fra
Hove senderen - men mon ikke man kan antage, at effekten udstråles i en
relativt plan flade, der er sådan cirka parallel med jorden?! (dvs. effekten
kan antages at aftage med r^2 i stedet for r^3, hvor r er afstanden til
senderen).

Jeg har en 6 elements Yagi (UHF; K21-68) rettet mod Hove (8.5 dB gain; >17
dB front/back ratio).

Hvor stor spænding induceres der under normale forhold i min antenne (både i
situationen, hvor antennen peger mod senderen, og i situationen, hvor
antennen peger 180 gr væk fra senderen)??!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 23-01-03 14:38

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev

> Hvor stor spænding induceres der under normale forhold i min antenne (både
> situationen, hvor antennen peger mod senderen, og i situationen, hvor
> antennen peger 180 gr væk fra senderen)??!

Kan du ikke bare måle det, med et skop, f.eks.?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-01-03 15:36

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev

> Kan du ikke bare måle det, med et skop, f.eks.?

Jo, det er selvfølgelig en mulighed - men jeg har desværre ikke et, der
dækker de pågældende frekvenser..
- men tak alligevel for rådet/forslaget

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-01-03 19:06

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev

> Jo, det er selvfølgelig en mulighed - men jeg har desværre ikke et, der
> dækker de pågældende frekvenser..
> - men tak alligevel for rådet/forslaget

En diodeprobe foran kan bruges.

Ellers er en feltstyrkemåler sagen.

Mvh.

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-01-03 21:01

On Thu, 23 Jan 2003 19:06:28 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>En diodeprobe foran kan bruges.

Vås.Vrøvl.

>Ellers er en feltstyrkemåler sagen.

Ja.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Aut. baatnakke, flueknepper og alvidende limsten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-01-03 21:32

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev

> Vås.Vrøvl.

Ups, nej selvfølgelig ikke, signalet er alt for svagt. *D´oh*

Med mindre selvfølgelig at han klatrer op af Hovemasten

Mvh.

Fra : Brian

Dato : 23-01-03 21:10

> En diodeprobe foran kan bruges.

Hvordan det?
Du måler jo alt den HF der kommer ind på antennen, radio stationer, tv
stationer, landmobil anlæg osv.
Du skal jo på en måde få taget netop den frekvens ud du skal måle på.
Men måske tænker du på en spektrum.

> Ellers er en feltstyrkemåler sagen.

Ja det ville være sagen.

> Mvh.

Mvh
Brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-01-03 21:59

"Brian" <houge@smart-tech.dk> skrev

> [...]
> stationer, landmobil anlæg osv.
> Du skal jo på en måde få taget netop den frekvens ud du skal måle på.

Ja jeg tænkte vist slet ikke, sidder fuldstændigt mørbanket efter alt for
megen fysisk aktivitet, må hellere gå i seng inden jeg lukker mere vås ud på
Usenet

Med trætte hilsner.

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-01-03 21:00

On Thu, 23 Jan 2003 14:38:15 +0100, "Steen Eiler Jørgensen"
<oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote:

>Kan du ikke bare måle det, med et skop, f.eks.?

Nej. Vel kan du ej.

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-01-03 20:59

On Thu, 23 Jan 2003 12:21:47 +0100, "Bo Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

>Hvor stor spænding induceres der under normale forhold i min antenne (både i
>situationen, hvor antennen peger mod senderen, og i situationen, hvor
>antennen peger 180 gr væk fra senderen)??!

Et kvalificeret gæt : Ca. 68dBuV direkte mod senderen, ca. 50dBuV når
du peger væk fra.