Hvornår er man ude i rummet??
Fra : Gridman

Dato : 22-01-03 20:06

Hej

Jeg har i dag indgået et væddemål med min kollega om hvorvidt grænsen til
rummet starter fra jorden.

Jeg mener man har fastsat en international standart der siger at fra 80 Km
starter rummet, dvs er man i 80 km`s højde over jorden kan man kalde sig
astronaut? er det korrekt.

Min kollega mener at man allerede er ude i rummet i 33 km højde og mener
samtidig at der er flere satelitter der svæver i en bane omkring jorden i
denne højde

Er det i den heletaget nogen grænse, eller tager vi begge to fejl

Takker på forhånd

Mvh
Frank
¨

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-03 05:36

> [...]
> denne højde
>
> Er det i den heletaget nogen grænse, eller tager vi begge to fejl

Jeg ved ikke helt hvor grænsen går... men jeg er absolut sikker på at der
ingen sattelitter svæver i 33 km højde!

Jeg tror du skal op på den anden side af 500 km for at skidtet ikke falder
til jorden med det samme igen...

En af de russiske jagerfly, en MIG af en art kan komme op i 30-35 km
højde... er han astronaut? - Jeg ville ihvertfald sige nej!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 10:45

In dk.videnskab, Brian Lund <vult2@hotmail.com> says...
> En af de russiske jagerfly, en MIG af en art kan komme op i 30-35 km
> højde... er han astronaut? - Jeg ville ihvertfald sige nej!

Piloterne på SR-71 Blackbird er astronauter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 23-01-03 11:21

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> In dk.videnskab, Brian Lund <vult2@hotmail.com> says...
>
> Piloterne på SR-71 Blackbird er astronauter.

Det er de da ikke, de arbejder for USAF, astronauter arbejder for NASA.
Det kan da godt være de har rumdragter på, men det gør den ikke til
astronauter.

Magnus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-03 11:55

Magnus Rohde wrote:
Brian Lund wrote:
Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
[...]
Jeg også, men (sprogligt sidespring): Russere kan ikke blive
astronauter, (fra Rusland), men kosmonauter.

[...]
Det mener jeg (heller) *ikke*. De var ikke ude i rummet,
men rigtigt er det at netop nogle af Blackbird-piloterne
faktisk blev astronauter senere.
[...]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- lad os høre, hvornår rummet begynder.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 23-01-03 12:58

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev

> Kræves der ikke "ægte" vægtløshed?

Man kunne f.eks. kræve, at man var i et stabilt kredsløb, før man kaldte sig
"astronaut". Men så var Alan Shepard og Gus Grissom bare ikke astronauter
(og det *var* de jo)... så deeet...

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : N. Foldager

Dato : 02-02-03 13:02

Steen Eiler Jørgensen:

>Man kunne f.eks. kræve, at man var i et stabilt kredsløb, før man kaldte sig
>"astronaut". Men så var Alan Shepard og Gus Grissom bare ikke astronauter
>(og det *var* de jo)... så deeet...

Jo. Det var de. Begge var i kredsløb.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-03 16:56

N. Foldager skrev:

>Jo. Det var de. Begge var i kredsløb.

Hvad mener du med kredsløb? Jeg kalder det kun et kredslløb hvis
de var mindst en hel tur rundt om jorden, og det var de to ikke.

Se   http://lundhansen.dk/bertel/kosmonauter.htm

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 02-02-03 20:48

Bertel:

>Hvad mener du med kredsløb? Jeg kalder det kun et kredslløb hvis
>de var mindst en hel tur rundt om jorden, og det var de to ikke.

Det er også det, jeg mener med et kredsløb. At man skal bremse for at
komme ned igen.

Jo. De foretog begge adskillige kredsløb, og var altså også rigtige
atstronauter, hvis man bruger den definition.

http://lundhansen.dk/bertel/kosmonauter.htm

Fin side.

Venlig hilsen

Niels

Fra : kautaq

Dato : 02-02-03 22:29

N. Foldager wrote:

> Det er også det, jeg mener med et kredsløb. At man skal bremse for at
> komme ned igen.

Jeg tror at Bertel var lidt hurtig på aftrækkeren. Shepard og Gus
var de to første amerikanere i rummet - suborbital - altså ikke i
kredsløb.

Men begge foretog senere "rigtige" rumrejser. Gus med Gemini og
senere skulle Gus lede den første Apollo-flyvning. RIP.
Shepard stod på månen i 1971.

> Jo. De foretog begge adskillige kredsløb, og var altså også rigtige
> atstronauter, hvis man bruger den definition.

> http://lundhansen.dk/bertel/kosmonauter.htm

> Fin side.

Det er faktisk din fortjeneste at Bertel skrev siden. Du skrev
nemlig her i gruppen efter tv-avisens fadæse: "John Glenn, første
menneske/astronaut i rummet, skal nu en tur ud i rummet med
rumfærgen."

Hvilket naturligvis var noget vrøvl, som du da også påpegede.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-02-03 23:15

kautaq wrote:

> [...]
> nemlig her i gruppen efter tv-avisens fadæse: "John Glenn, første
> menneske/astronaut i rummet, skal nu en tur ud i rummet med

Er det for politisk her at nævne at sandheden af dette afhænger af om
man kan regne sovjetborgere for mennesker?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : kautaq

Dato : 03-02-03 00:56

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Er det for politisk her at nævne at sandheden af dette afhænger af om
> man kan regne sovjetborgere for mennesker?

Du manipulere vist? [indsat manglende forklaring] ^^^^^^^^^^^^^^

Jeg beklager at det kunne se ud som om at Foldager havde skrevet
det bavl, som DR havde ytret i tv-avisen - den sidste linje skulle
gerne glatte ud.
- Klag til DR!

Verdens første menneske i rummet er og bliver Gagarin. (orbit too)

Fra : N. Foldager

Dato : 03-02-03 09:56

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Er det for politisk her at nævne at sandheden af dette afhænger af om
>man kan regne sovjetborgere for mennesker?

Den forstod jeg ikke. Glenn var heller ikke den første amerikaner i
rummet.

TV-A sagde i sin tid, at John Glenn var verdens første astronaut i
kredsløb om Jorden, og at han dermed slog russernes rekord.

John Glenn var *ikke* det første menneske i kredsløb.

Youri Gagarin var det første menneske i rummet *og* det første
menneske i kredsløb.

Allan B. Shepard var den første amerikaner i i rummet.
Virgil Grissom var den 2. amerikaner i rummet.

John Glenn var den 3. amerikaner i rummet og det 5. menneske.

Glenn var den første amerikaner og det 3. menneske *i kredsløb*, men
slog overhovedet ingen rekord med sine 3 kredsløb.

Før John Glenn havde russeren Titov nemlig gennemført en mission på 17
kredsløb.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-02-03 19:36

"N. Foldager" wrote:

> Den forstod jeg ikke. Glenn var heller ikke den første amerikaner i
> rummet.

Nå nej.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 03-02-03 20:55

Det er i øvrigt utroligt som den mand fik slået sit navn fast. Måske
fordi han var amerikaner (ikke-russer), missionen varede meget
længere tid end Shepards og Grissoms (flere radioaviser), og så var
der problemer vedrørende hans varmeskjold.

I hvert fald har jeg kunnet konstatere, at spørger man vore dages
pensionister "Hvem var den første amerikaner i rummet?", så svarer de
fleste "John Glenn" (resten "ved ikke"). Kun de
rumfartsinteresserede svarer "Shepard".

Spørger man om det første menneske i rummet, svarer de fleste korrekt
"Gagarin".
(Men han var jo også på besøg her i landet
http://www.nf.suite.dk/astro/gagarin/ )

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-03 22:15

N. Foldager skrev:

>Det er i øvrigt utroligt som den mand fik slået sit navn fast.

Ja, men jeg gætter på at det var et spørgsmål om mediedækning.
Jeg huskede også John Glenns navn bedst. Han fik en
ticker-tape-parade som man kunne følge på tv, og det har nok
fæstnet sig i erindringen.

--
Bertel

Fra : kautaq

Dato : 05-02-03 23:57

N. Foldager wrote:

> [...]
> længere tid end Shepards og Grissoms (flere radioaviser), og så var
> der problemer vedrørende hans varmeskjold.

Da de første astronauter var udvalgt, blev de genstand for
massiv mediebevågenhed. John Glenn var den mest charmerende
og veltalende af dem alle og deltog i flere tv-shows.
Og det er altså før der overhovedet er sendt nogen amerikaner
ud i rummet.

Glenn var den naturlige første amerikaner i rummet, og det
kom da også som en overraskelse, at Shepard fløj som den
første. Shepard blev modtaget og hyldet med den helt store
parade, men det stod hurtigt klart at Shepard ikke havde
matchet russerne og Grissoms "rumtur" blev da heller ikke
det store udstyrsstykke i fest og farver.

Da Glenn fløj tre gange omkring jorden d. 20 feb 62, havde
russerne ikke blot Gagarins tur, men også Titov at prale
med. Titov opholdt sig i rummet i over et døgn 6-7 august
1961. Men Glenn var altså amerikaneren der matchede russerne.

Fra : N. Foldager

Dato : 03-02-03 09:49

kautaq skrev:

>Jeg tror at Bertel var lidt hurtig på aftrækkeren. Shepard og Gus
>var de to første amerikanere i rummet - suborbital - altså ikke i
>kredsløb.

Ja.

>Men begge foretog senere "rigtige" rumrejser. Gus med Gemini og
>senere skulle Gus lede den første Apollo-flyvning. RIP.
>Shepard stod på månen i 1971.

Nemlig!

Gemini 3 henholdsvis Apollo 14.

> [...]
>rumfærgen."
>
>Hvilket naturligvis var noget vrøvl, som du da også påpegede.

Ja. Jeg huskede det, da jeg så siden.

Mvh

Niels

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 04-02-03 15:03

"N. Foldager" <nfoldager@yahoo.com> wrote

> Jo. Det var de. Begge var i kredsløb.

....ingen af dem havde været i kredsløb i forbindelse med deres *første*
rumtur, forstås...

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 22:11

In dk.videnskab, Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> says...
> Det er de da ikke, de arbejder for USAF, astronauter arbejder for NASA.

Astronauter er ikke astronauter fordi de arbejder for NASA. De er
astronauter fordi de flyver i rummet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-03 22:22

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> writes:

> Astronauter er ikke astronauter fordi de arbejder for NASA. De er
> astronauter fordi de flyver i rummet.

Se, det er jeg ganske uenig i.

De første mennesker, der fløj i rummet blev kaldt kosmonauter, så det
må være ordet, der tæller.

At NASA fandt på et andet - og ukorrekt[1] - ord, da de skulle sende
folk afsted er op til dem.

Man kan sige, at NASAs kosmonauter kaldes for astronauter.

[1] Kosmonaut antyder, at de flyver i rummet, hvad de jo gør, mens
astronauter antyder, at de flyver til stjernerne, hvilket ikke rigtig
har noget på sig.
--
Peter B. Juul, o.-.o There are 10 types of people in the world.
The RockBear. ((^)) Those who understand binary

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-01-03 03:44

> [...]

> In dk.videnskab, Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> says...
>
> Astronauter er ikke astronauter fordi de arbejder for NASA. De er

Efter den definition er SR-71-piloter heller ikke astronauter, Selvom
SR-71 kan flyve særdeles højt, så er det trods alt stadig et almindeligt
aerodynamisk fly. Vinger og rorflader og den slags fungerer ikke specielt
godt, hvis de ikke har noget luft at fungere i. Og motorerne på SR-71
er jetmotorer og ikke raketmotorer. De er afhængige af ilt fra atmosfæren
til at forbrænde deres brændstof.

--
-- Torben.

Fra : kjaer

Dato : 24-01-03 17:10

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.189a78bb2eaadb3098999d@news.tele.dk...
> In dk.videnskab, Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> says...
>
> Astronauter er ikke astronauter fordi de arbejder for NASA. De er
> astronauter fordi de flyver i rummet.

Astronaut er vel en stillingsbetegnelse ligesom økonom og rørlægger.
Hvis de er uddannet ved Nasa og har bestået eksamen kan de kalde sig astronaut.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-03 22:14

kjaer wrote:

> Astronaut er vel en stillingsbetegnelse ligesom økonom og rørlægger.
> Hvis de er uddannet ved Nasa og har bestået eksamen kan de kalde sig astronaut.

Man kan sige at astronaut er en uddannelse til rumflyvning som man kan
tage i USA. Man kan have uddannelsen uden at have været i rummet.
I Rusland kaldes folk med rumflyvningsuddannelse for kosmonauter, mens
de i Kina kaldes taikonauter. Der er ikke andre end de tre lande der
har uddannelser i rumfart.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 25-01-03 13:14

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote

> [...]
> I Rusland kaldes folk med rumflyvningsuddannelse for kosmonauter, mens
> de i Kina kaldes taikonauter. Der er ikke andre end de tre lande der

Den europæiske rumfartsorganisation ESA har også en selvstændig
astronautuddannelse. At ESA ikke selv har et bemandet rumprogram er en anden
historie. Det betyder bare, at ESAs astronauter hidtil har fløjet med
amerikanske, sovjettiske og russiske rumskibe.

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 03-02-03 09:36

Den formelle grænse for rummet er 50miles, eller 80km

Ingen har opnået denne højde i en SR-71, men derimod flere gange i en X-15.
Disse piloter har modtaget "astronaut vinger", uanset at de var i USAF.
Astronaut-begrebet er altså ikke NASA-specifikt, men vestligt.

MVH
Anton

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 23-01-03 23:59

Brian Lund skrev :
> Jeg tror du skal op på den anden side af 500 km for at skidtet ikke falder
> til jorden med det samme igen...

De laveste satellitter flyver i en højde af ca. 150 km - bla.
spionsatellitter; banerne er dog ofte meget eccentriske. I denne højde
påvirkes de dog ganske rigtigt af den (meget) tynde luft, hvilket
efterhånden får dem til at miste fart og styrte ned.

Hvis man er interesseret i at observere satelitter kan flg. side måske
bruges :
http://www.satobs.org/satintro.html

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Morten Nilsson

Dato : 23-01-03 10:53

Gridman wrote:

> [...]
> denne højde
>
> Er det i den heletaget nogen grænse, eller tager vi begge to fejl

Jeg mener også at grænsen er mellem 80-120 km !

mvh.

Morten

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 23-01-03 11:10

"Gridman" <unreal@privat.dk> skrev

> Jeg mener man har fastsat en international standart der siger at fra 80 Km
> starter rummet, dvs er man i 80 km`s højde over jorden kan man kalde sig
> astronaut? er det korrekt.

Det er individuelt fastsat. NASA har vist ændret sin grænse adskillige
gange, og i mange år havde USA og USSR forskellige grænser, al den stund at
den amerikanske grænse var fastsat ved et bestemt (rundt tal) antal miles,
og den sovjettiske var naturligvis et rundt antal kilometer.

De fleste vil nok mene, at grænsen ligger et sted mellem 80 og 120 km, som
Morten også skriver. I denne højde er der efterhånden meget lidt atmosfære
tilbage, men dog nok til, at Nordlys (partikler fra Solen, som smadrer ind i
Jordens atmosfære) typisk forekommer i denne højde.

Den internationale rumstation, ISS, er i øjeblikket i kredsløb om Jorden i
en højde af 280 km. Selv derude er der luft nok, til at rumstationen
langsomt taber højde. Derfor booster rumfærgen da også rumstationen lidt op,
hver gang den er på besøg. (Se
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/index.html)

> Min kollega mener at man allerede er ude i rummet i 33 km højde og mener
> samtidig at der er flere satelitter der svæver i en bane omkring jorden i
> denne højde

Der tager din kollega i hvert fald fejl

Fra : N. Foldager

Dato : 02-02-03 13:36

Steen Eiler Jørgensen:

>Den internationale rumstation, ISS, er i øjeblikket i kredsløb om Jorden i
>en højde af 280 km. Selv derude er der luft nok, til at rumstationen
>langsomt taber højde.

380 km

Mvh

Niels Foldager

Fra : Peter Weis

Dato : 23-01-03 21:36

"Gridman" <unreal@privat.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har i dag indgået et væddemål med min kollega om hvorvidt
grænsen til
> rummet starter fra jorden.

Rummet starter hvor atmosfæren holder op.

> [...]
80 Km
> starter rummet, dvs er man i 80 km`s højde over jorden kan man kalde

Jeg husker noget tilsvarende, men ikke hvordan det forbindes klart med
ovenstående kriterium.

> [...]
mener
> samtidig at der er flere satelitter der svæver i en bane omkring

Mon ikke han tænker på de geostationære satteliter i 36.000 km højde.
Det med tusinderne og k'erne kan tit smutte i erindringen.
En sattelit i 33 km's højde skal i hvert fald flyve stærkt for ikke at
falde ned.

mvh
Peter

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 24-01-03 00:09

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

Det med tusinderne og k'erne kan tit smutte i erindringen.
> En sattelit i 33 km's højde skal i hvert fald flyve stærkt for ikke at
> falde ned.

Nej, det vil være meget den samme fart som ved jordoverfladen eller i 100 km
højde.
Der vil derimod skulle bruges en del brændstof for at bevare farten

MVH
Søren

Fra : Peter Weis

Dato : 24-01-03 13:01

"Søren Søndergaard" <soren_k_sondergaard@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> >
> Det med tusinderne og k'erne kan tit smutte i erindringen.
>
> Nej, det vil være meget den samme fart som ved jordoverfladen eller

Er det ikke også stærkt?

mvh
Peter

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 24-01-03 14:52

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote

> i 100 km
>
> Er det ikke også stærkt?

Tjoh, alt er jo relativt

v = (GM/r)^½

Ved jordoverfladen er hastigheden for cirkulær kredsløbsbevægelse (om
Jorden!) 28.000 km/t.

500 km over Jorden er hastigheden 27.000 km/t.

I den geostationære bane (36.000 km over Jorden) er hastigheden 11.000 km/t.

Månens kredsløbshastighed (r = 380.000 km) er 3.600 km/t.

Mvh Steen

Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 22-02-03 11:58

Hvor begynder rummet?

Gridman wrote:
> Er det i den heletaget nogen grænse

Nøjagtighed er relativ til et formål, siger filosoffen.

I daglig tale er rummet det sted som er lufttomt. Og i daglig tale kan
vi enes om grænsen er 80 km. Her udtrykker vi os kort, klart og forkert.
En videnskabelig måling finder nemlig ingen grænse, men måler følgende tryk

Havoverfalde 760 torr
3o km højde 9.5 torr
60 km 0.21 torr
90 km 0.0019 torr
osv uden at der nogensinde bliver et klart 0 torr.

Vedr. lufttryk se
http://www.cartage.org.lb/en/themes/Sciences/Astronomy/Astronautics/Theofspace/theofspace/theofspace.html

Mvh Ole