Ang. månelandingernes sandhed
Fra : Andrew

Dato : 22-01-03 18:22

Hej

Jeg kunne ikke finde andre grupper der passede til dette spørgsmål end
denne.

Det er ang. månelandingerne.
Jeg gider slet ikke begynde at så tvivl om hvorvidt det er sandt eller falsk
at amerikanerne virkelig har været på månen. Jeg har ikke set nogle af de
"beviser" og programmer omhandlende konspirationsteorier om at USA har
optaget det hele i et studie. Det eneste jeg vil spørge om som jeg ikke
forstår er dette:

Optagelserne fra månen ser ægte ud og det er de da garanteret også, men der
er en optagelse hvor man ser The Eagle flyve væk fra månens overflade.
Dette stykke film er optaget på månens overflade at et kamera der
sandsynligvist står 30-40 meter fra The Eagle når den starter sine raketter
og flyver lodret væk fra månen. At kameraet selv kunne optage dette
ubemandet og sende signalet til jorden, er jo muligt, men kameraet står ikke
stille. Det bevæger sig opad og optager det hele håndholdt!!!

Se DET fatter jeg ikke. For The Eagle fløj jo ikke afsted og efterlod en
astronaut med et kamera som de så hentede senere (det kan jeg ikke tro). Og
de havde ikke den teknologi den gang til at have et kamera, der kunne styre
sig selv og vidste hvad det optog og fokusere og flytte sig.

Så hvordan forklares det at de kunne filme opstigningen af The Eagle med et
bevægende kamera, altså sandsynligvist håndholdt af en astronaut?

Mvh Anders

Fra : Pongo

Dato : 22-01-03 19:15

Andrew wrote:
> [...]
>
> Så hvordan forklares det at de kunne filme opstigningen af The Eagle
> med et bevægende kamera, altså sandsynligvist håndholdt af en

Det er ikke "The Eagle" man ser på optagelserne. The Eagle var navnet på
Apollo 11's månelander, mens optagelserne du omtaler er fra Apollo 17,
og her hed månelanderen Challenger. Kameraet var programeret og sad
monteret på Månebilen (Lunar Rover).

NASA har lagt optagelsen her:
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/movie/as17_liftoff2.mov

http://silver.neep.wisc.edu/~neep602/LEC1/trip.html fortæller
missionens LM Pilot (Harrison H. Schmidtt) bl.a.:
"Rover television, commanded to begin a vertical pan six seconds before
engine ignition, showed the world its first liftoff from the moon.
Unfortunately, the only film photograph of a lunar liftoff came from a
TV screen on Earth and suffers from extremely poor resolution. Gene
tried to persuade me to stay outside and take a really good picture of
liftoff, but I politely declined."

/KLaus

Fra : Mikkel Colberg

Dato : 22-01-03 19:23

Jeg så engang en udsendelse om "Apollo 11" månelandningen. Her forklaredes
det at en person på Jorden styrede kameraet med en art joystick, og pga af
tiden det tager signalerne at komme der op, måtte filme takeoff 8 sek.
(mener jeg det var) før den faktisk fandt sted.

Vh Mikkel

Fra : Mikkel Colberg

Dato : 22-01-03 19:30

hmmm... min hukommelse svigter mig.
Pongo har til syneladende undersøgt sagerne... ;)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-01-03 21:01

Andrew wrote:

> Jeg kunne ikke finde andre grupper der passede til dette spørgsmål end
> denne.

Åh nej..

Dette emne blev diskuteret i denne gruppe for 1 - 2 år siden.

Kig i gamle indlæg for at finde den diskussion. Og spar os for en ny.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-03 00:18

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en

> [...]
>
> Dette emne blev diskuteret i denne gruppe for 1 - 2 år siden.
>
> Kig i gamle indlæg for at finde den diskussion. Og spar os for en ny.

Nu er det jo sådan at det er uundgåeligt at tage gamle ting op igen, ellers
ville alle nyhedsgrupper ret snart kunne samles i én der hedder
dk.dagenshændelser.

Men s k u l l e en gentagelse af en gammel tråd medføre - og her kan man
ikke se mit drømmende ansigtsudtryk - at svarene ville blive mere præcise og
bære præg af at svareren har læst alt det foregående, se så er vi kommet
langt!

Du kan spare dig selv for evt. smerter ved at undlade at læse indlæggene,
det står dig frit for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Axelsen

Dato : 24-01-03 06:49

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> [...]
>
> Dette emne blev diskuteret i denne gruppe for 1 - 2 år siden.
>
> Kig i gamle indlæg for at finde den diskussion. Og spar os for en ny.

Ligger de gamle indlæg på newsserveren (i fald, hvilken)? - det har jeg
aldrig bemærket.

Alle indlæg hos mig har det med at forsvinde efter ca 14 dage,
vel at mærke uden at jeg har bestemt det...

Martin A

(Jeg bruger OE6 og news.cybercity.dk)

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 24-01-03 07:39

"Martin Axelsen" <dsl83693@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Ligger de gamle indlæg på newsserveren (i fald, hvilken)? - det har jeg
> aldrig bemærket.

Du kan altid genfinde gamle indlæg på http://groups.google.com/

- Gitte

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-01-03 21:28

Gitte Sørensen skrev:
Martin A skrev:

> Du kan altid genfinde gamle indlæg på http://groups.google.com/

De der "månelandings-benægtelses-teorier" har været fremme
i denne gruppe mange gange, og jeg har ikke læst med her i
2 år endnu. En af de sidste tråde var fra 20. august 2002:

"På månen eller ej":
MSG-ID: <3d62c8f7$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

Nb: De tråde du selv markerer som "følges" vil blive liggende på
din egen harddisk til du selv sletter dem.

Nb.Nb: Du finder ikke meget "videnskab" i de der teorier.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-03 00:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>De der "månelandings-benægtelses-teorier" har været fremme ...

Det er meget uretfærdigt at I henviser til vrøvleteorierne.
Anders startede netop med at gøre opmærksom på at han ikke troede
på konsirationsteorierne, og hans spørgsmål var meget enkelt og
helt relevant.

--
Bertel