apropos frit fald - 2 legemer forskellig h~
Fra : Per

Dato : 22-01-03 16:02

Hej NG!

Jeg mener engang at have læst, at i et lufttomt rum vil to legemer i frit
IKKE falde med nøjagtig samme hastighed.

Det legeme med den største masse vil falde en lille smule hurtigere end den
anden. Det er dog så lille en forskel, at man ikke regner (beregner) med det
i virkeligheden.

Er dette korrekt eller ej?

Mvh. Per

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-01-03 17:58

Per skrev :
> [...]
den
> anden. Det er dog så lille en forskel, at man ikke regner (beregner) med

Ikke korrekt.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 22-01-03 21:25

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> anden. Det er dog så lille en forskel, at man ikke regner (beregner) med

Der vil vel være den ubetydelige (nærmest latterlige) forskel at den tunge
genstand vil trække mere i jorden, og derved vil de to legemer
(forsøgsobjektet og jorden) accelerere hurtigere mod hinanden, end med et
objekt med lavere masse. Gravitationen på objekterne er ens men ikke den de
påvirker jorden med.

Det var bare mit (nærmest latterlige) gæt

mvh Erland

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-03 13:30

"Erland R. Nielsen" wrote:

> [...]
> objekt med lavere masse. Gravitationen på objekterne er ens men ikke den de

Med den bemærkning, at hvis de falder samtidig, trækker de også samtidig
i jorden og effekten vil derfor være den samme for dem begge. I så fald
vil de falde lige hurtigt - som Hennings tankeeksperimenter klart
illustrerer.

Måler man dem derimod hver for sig, har du helt præcis ret.

Nærmere bestemt er er tiltrækningskraften mellem to legemer proportional
med begge legemers vægt (og omvendt proportional med kvadratet på
afstanden mellem dem). Når det ene legeme er jorden, er i praksis
ligegyldigt hvor meget det anden vejer, hvis det ikke selv er af
planetar størrelsesorden.

> Det var bare mit (nærmest latterlige) gæt

Ikke spor latterligt.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-03 21:53

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> illustrerer.
>
> Måler man dem derimod hver for sig, har du helt præcis ret.

Populært sagt falder det den tunge og den lette genstand lige hurtigt
nedad, men Jorden falder hurtigere opad mod genstanden hvis denne er
tung.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-01-03 22:42

Scripsit "Per" <mesked@hotmail.com>

> Det legeme med den største masse vil falde en lille smule hurtigere end den
> anden.

Hvad nu hvis man skærer det store i to stykker, så man i stedet har to
små ens med den halve masse - de vil ifølge din teori så falde
langsommere (men præcis ved siden af hinanden, idet situationen jo er
symmetrisk). Og hvis man klistrer dem sammen igen vil de tilsvarende
begynde at falde hurtigere.

Hvor godt skal de hænge sammen for at faldet begynder at gå hurtigere?
Er det nok med almindeligt klister? Eller måske bare at man binder dem
sammen med sejlgarn? Hvad med legoklodser der kan hænge sammen uden
bindemiddel?

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"