beregning af dug-punkt?
Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 22-01-03 12:50

Hej

Hvis man har haft noget udenfor i kulden og tager det med indenfor, er det
næsten sikkert
at der dannes dug på overfladen. Hvis man kender luftfugtigheden skulle det
være muligt at
regne ud hvor stor temperaturforskel der skal til for at danne dug, -eller
omvendt: hvornår
man lige akkurat *ikke* får dannet dug.

Nogen ideer til hvordan man gør dette?

mvh Søren K

--
---
Remove ROFL from mail address

Fra : Jakob Harming

Dato : 22-01-03 13:09

Så vidt jeg husker skal du også kende fugtigheden. Her er der to typer den
absolutte og den relative fugtighed.
Den relative er luftfugtigheden angivet i % i forhold til den maksimale
fugtighed ved pågældende temperatur.
Den absolutte er så fugtigheden angivet som gram vanddamp pr. m3 luft.
Selve formlen kan jeg desværre ikke lige huske ej finde.

/Jakob

Fra : Jakob Harming

Dato : 22-01-03 13:10

Jeg kan åbenbart ikke læse.......
Men det skal der jo også til engang i mellem.

/Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-01-03 13:18

Søren Kjærsgaard skrev:

> Nogen ideer til hvordan man gør dette?

På <http://www.usatoday.com/weather/whumcalc.htm> kan man finde
formler til beregning af "heat index" og "dewpoint".

// Klaus

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 22-01-03 13:37

Tak!

mvh Søren

--
---

Fra : Magnus Rohde

Dato : 22-01-03 15:20

Søren Kjærsgaard <soren-kj@imageROFL.dk> wrote:

> Tak!

Inden du bliver alt for ekstatisk, skal du lige tænke over hvordan du
måler luftfugtigheden.
Der kan nemlig være ret stor forskel på måle metoderne, dvs om man
bruger en hygrograf/hygrometer der bruger et hår til måle
luftfugtigheden, eller om man bruger et psykrometer der bruger to
termometre (et tørt og et fugtigt).

Så vidt jeg husker kan forskellen være op til ca. 10%, dog mest i
yderområderne. Du bliver således nok nød til at indbygge en form for
sikkerhedsmargin, vhis du vil være helt sikker på at der ikke dannes
dug.

Magnus

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 22-01-03 20:58

"Magnus Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Søren Kjærsgaard <soren-kj@imageROFL.dk> wrote:
-snip-
> Du bliver således nok nød til at indbygge en form for
> sikkerhedsmargin, vhis du vil være helt sikker på at der ikke dannes
> dug.
>
> Magnus

Jeps, jeg er opmærksom på denne usikkerhed, men tak for varslen

mvh Søren

Fra : Erik Daugaard

Dato : 24-01-03 01:43

Du kan spare beregningerne, hvis du kan finde et ordentligt eksemplar af
Molliers diagram for fugtig luft. Det er et ret kompliceret diagram at
bruge, men til lige præcis det du vil med det, er det nemt. Alle
dugpunktstemperaturerne, ligger på "den store kurve".

Men stadigvæk behøver du en god måling af vandindholdet, som enten absolut
eller relativ fugtighed. Hvis jeg lige skal præcisere det der med den
absolutte fugtighed, så er det [gr. vand pr. kg tør luft]

ED