forsøg for børn
Fra : henriksen

Dato : 22-01-03 11:20

hej gruppe

jeg har en dreng på 10, som er meget glad for at lave forskellige forsøg
herhjemme, er der nogle som kender nogle sjove forsøg man kan lave i
hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

mvh
tommy

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 22-01-03 11:30

"henriksen" <tommy@tdcspace.dk> skrev

> [...]
> hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
> skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/forsoeg_med/
http://glaring.dk/eksamen2/forsoeg/index.html
http://wwwi.alleroed.bibnet.dk:8080/is/www/advanc1.asp (indtast "sjove
forsøg" i titel-feltet)

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 11:35

henriksen skrev:

> [...]
>hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
>skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

Forsøg med vands overfladespænding er ret sjove.

Få en knappenål til at flyde.

Fyld et glas med vand, læg papir over åbningen og vend det på
hovedet uden at vandet løber ud.

Skær nogle korkpropper midt over, magnetiser nogle knappenåle og
brug som mast. Skibene styres nu rundt med en frastødende magnet.
Her kan overfloadespændingen give en 'forstyrrende' effekt:
skibene klæber sammen.

To vandkar og en slange. Flyt vandet fra det ene kar til det
andet ved hjælp af hævertprincippet. Prøv med forskellige
højdeforskelle.

Put natron i eddike.

--
Bertel

Fra : Magnus Rohde

Dato : 22-01-03 15:39

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> Forsøg med vands overfladespænding er ret sjove.
>
> Få en knappenål til at flyde.
>
> Fyld et glas med vand, læg papir over åbningen og vend det på
> hovedet uden at vandet løber ud.

Man kan også lave en papirfisk med et lille hul i midten og en tynd
revne ud gennem halen. Man får nu fisken til at flyde på vandoverfladen
og drypper så lidt olie ned i hullet. Nu vil fisken så bevæge sig
fremad.

> [...]
> brug som mast. Skibene styres nu rundt med en frastødende magnet.
> Her kan overfloadespændingen give en 'forstyrrende' effekt:

Man kunne jo også bare lave et kompas.

> To vandkar og en slange. Flyt vandet fra det ene kar til det
> andet ved hjælp af hævertprincippet. Prøv med forskellige
> højdeforskelle.
>
> Put natron i eddike.

Opløsning og krystalisation af sukker kan da også være meget sjovt. Lav
en mættet sukkeropløsning i varmt vand (evt bare fra den varme hane),
tilsæt et "krystalfrø" dvs en sukkerkrystal bundet på en snor eller på
pind så det hænger frit i sukkeropløsningen. Efter et stykke tid (dagen
efter) er der dannet en stor sukker krystal på snoren/pinden. Samme
forsøg kan også laves med salt, men det er ikke så sjovt at spise
bagefter :)

Magnus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 15:56

Magnus Rohde skrev:

>efter) er der dannet en stor sukker krystal på snoren/pinden. Samme
>forsøg kan også laves med salt, men det er ikke så sjovt at spise
>bagefter :)

Men det bliver flot hvis saltet er kobbersulfat (som er giftigt).
Det kaldes også blåsten.

--
Bertel

Fra : Magnus Rohde

Dato : 22-01-03 16:17

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> Men det bliver flot hvis saltet er kobbersulfat (som er giftigt).
> Det kaldes også blåsten.

Nu tænkte jeg på alm. køkkensalt (NaCl), forsøgene skulle jo være
ufarlige.

Magnus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 17:50

Magnus Rohde skrev:

>Nu tænkte jeg på alm. køkkensalt (NaCl), forsøgene skulle jo være
>ufarlige.

Køkkensalt er skam også giftigt. Men jeg ved godt at du tænkte på
det.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-03 21:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det bliver flot hvis saltet er kobbersulfat (som er giftigt).
> Det kaldes også blåsten.

Der er også noget med at man kan bruge alun (hvis mere systematiske
navn er kaliumaluminiumsulphat dodecahydrat: KAl(SO4)2 · 12H2O ).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-01-03 16:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Forsøg med vands overfladespænding er ret sjove.

Split en tændstik i enden og klem et lille stykke sæbe fast mellem
stumperne. Se den sejle rundt.

> Fyld et glas med vand, læg papir over åbningen og vend det på
> hovedet uden at vandet løber ud.

Varm et glas op på radiatoren og vend det derefter på hovedet i
et vandbad (uden at vifte for meget med det) og se at vandet
stiger i glasset

> Skær nogle korkpropper midt over, magnetiser nogle knappenåle...

Små magneter er altid et hit.

Prøv også at blande fedt og vand. Det dur' ikke. Put lidt sæbe
i og se, hvad der sker.

-Claus

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-01-03 17:03

Eller kamfer - hmm er det giftigt ?!?

Fra : Jesper

Dato : 23-01-03 00:15

Hej Tommy

henriksen wrote:

> [...]
> hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
> skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

Hvad med at lave jeres eget indikator-papir (til måling af pH-værdi) af
saften fra rødbede/rødkål. Brug evt. et kaffefilter til at opsuge saften
og lad det tørre. Prøv så at tilsætte forskellige "kemikalier" fra
hjemmet (citronsaft, WC-rens osv. og iagttag farven på papiret).

Køb noget "vandglas" hos feks. Matas og få fat i noget jernchlorid
krystaller/klumper (FeCl3...bruges bl.a. til ætsning af printplader, så
pas på!). Hæld lidt vandglas i et glas og tilsæt jernchlorid. Det giver
en "undervands-skov" af grene fra jernchlorid...meget spektakulært.

Prøv at bland noget jernpulver, salt og peber sammen og bed sønnen finde
ud af, hvordan man adskille disse ting fra hinanden. Det er altid godt
at give lidt udfordringer. Feks. kan man adskille jernpulveret fra
resten ved at anvende en magnet. Salt og peber kan adskilles ved at
opløse blandingen og efterfølgende si peberet fra i et kaffefilter, mens
salten igen kan udvindes ved at koge blandingen.

Hvis han er "stor" nok til at lege med ild, så kan man jo også altid
lege lidt med "flamme-prøver". Forskellige metaller giver forsklellige
flammefarver, når de stikkes ind i en flamme (kobber giver feks. en flot
grøn flamme).

Og et af mine yndlings eksperimenter, der altid plejer at vække
begejstring. Få fat i et reagensglas, noget saltsyre, lidt zink samt
nogle vandballoner. Put lidt saltsyre i reagensglasset og put et lille
stykke zink i, hvorefter vandballonen sættes over mundingen. Når der er
dannet brint nok (ballonen er fyldt), tages den af og der bindes en
knude. Ballonen vil nu selv kunne flyve. Saltsyren er selvfølgelig ikke
"børne-venlig", men så længe man passer på, så går det nok med de små
mængder, som anvendes.

Nu vi er ved brinten, så kan man også boble lidt igennem en LILLE skål
med sæbevand. Når der er et par bobler, kan man SMIDE (ikke noget med at
holde den i hånden og antænde) en tændstik ned i skålen ----> BUUUUUMM.
Her fraråder jeg på det kraftigste at forsøge med større mængder. Hvis I
er det mindste i tvivl, så DROP forsøget!!!

Hvad med at vise destillations-princippet? Bland lidt husholdningssprit,
rød frugtfarve og noget vand sammen. Kog herefter forsigtigt blandingen.
Dampen kan fortættes på feks. et stort koldt grydelåg eller lign. der
holdes skråt, hvorefter dråberne opsamles. I forsøget kan man vise to
ting. Den røde farve forbliver i gryden samt at de opsamlede dråber nu
pludselig kan brænde (man har opkoncentreret spritten, da den koger ved
ca. 78 grader, og derfor først koger af). En billig cognac eller whisky
kan også bruges []

Jeg vil understrege, at der til nogle af forsøgene anvendes lidt skrappe
kemikalier. Vær forsig ved brugen af disse og beskyt jer inden forsøgene
startes. En par beskyttelsesbriller (som man selvfølgelig har fra
nytårsaften) bør altid anvendes. Engangshandsker er at foretrække. Hav
altid tilgang til vand, så man hurtigt kan skylle, hvis uheldet skulle
være ude. Kun en tåbe frygter ikke kemikalier! []

Jeg håber, det har givet lidt inspiration til, hvad I skal foretage jer
i weekenden. Rigtig god fornøjelse.

--
Mvh. Jesper

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-01-03 12:54

Jesper wrote:

> [...]
> knude. Ballonen vil nu selv kunne flyve. Saltsyren er selvfølgelig ikke
> "børne-venlig", men så længe man passer på, så går det nok med de små

Heh... Det prøvede jeg også som knægt. Det var smaddersjovt. Det eneste
problem var, at ballonerne havde en ret ringe holdbarhed. Det var som
om noget af saltsyren kom med op i ballonen og langsomt ætsede den ?

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-03 13:01

Claus Rasmussen skrev:

>Heh... Det prøvede jeg også som knægt. Det var smaddersjovt. Det eneste
>problem var, at ballonerne havde en ret ringe holdbarhed. Det var som
>om noget af saltsyren kom med op i ballonen og langsomt ætsede den ?

Brint er en yderst reaktiv luftart. Det er nok den der nedbryder
ballonen. Men der kan også sagtens være syredråber der kommer med
op.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 23-01-03 16:38

Hejsa.

Claus Rasmussen wrote:

> Heh... Det prøvede jeg også som knægt. Det var smaddersjovt. Det eneste
> problem var, at ballonerne havde en ret ringe holdbarhed. Det var som
> om noget af saltsyren kom med op i ballonen og langsomt ætsede den ?

Ja, de kan ikke holde brinten i sig så længe. Det skyldes til dels, at
brinten er reaktiv og regarer med plasten, så den "mørner". Men det
skyldes også, at plasten er permeabel overfor brint molekylerne, der er
en del mindre end nitrogen og ilt molekylderne.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-03 21:37

Jesper wrote:

> Men det
> skyldes også, at plasten er permeabel overfor brint molekylerne, der er
> en del mindre end nitrogen og ilt molekylderne.

Ja. Også helium siver hurtigere ud af en lukket ballon end almindelig
luft gør.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-03 00:03

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Ja. Også helium siver hurtigere ud af en lukket ballon end almindelig
>luft gør.

Gør det? For nogle år siden slap Stensballe Skoles 700 elever
hver en heliumballon løs. Vi skulle sige farvel til vores
skoleinspektør der gik på pension. Nogen af eleverne havde bundet
breve til ballonerne, og en af dem fik et brev fra (daværende)
Østtyskland som svar.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-03 00:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Gør det?

Man kunne jo prøve at tage to ens balloner og fylde dem med hhv. helium
og nitrogen til de havde samme størrelse. Efter en uge kunne man så se
om de var blevet lige »suttede«.

Evt. kunne man have en tredje ballon med svovlhexafluorid.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-03 13:03

Jesper skrev:

>Nu vi er ved brinten, så kan man også boble lidt igennem en LILLE skål
>med sæbevand.

Knægten er ti år gammel. Han skal ikke ligge og rode med
eksplosive forsøg.

En kollega (fysiklærer) var ude for at en kolbe eksploderede for
ham ved et forsøg med brint. Der skete heldigvis ingen synderlig
skade.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 23-01-03 16:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Knægten er ti år gammel. Han skal ikke ligge og rode med
> eksplosive forsøg.

Synes du ikke, det er mest op til hans far at bedømme/bestemme? Jeg
legede da selv med det, da jeg var i den alder (jeg er endda blevet
kemiingeniør med alle 10 fingre i behold). Jeg kom med en beskrivelse af
nogle forsøg. Så er det vel op til læseren selv at bedømme, hvad man
ønsker at praktisere. Hvis du havde quotet lidt mere (bedre), så
erindrer jeg også noget med, at jeg skrev: "Hvis I er det mindste i
tvivl, så DROP forsøget!!!" Alt er relativt...og alt er farligt i de
forkerte mængder! Der er vitterligt folk, der dør af for meget vand
(drukner).

> En kollega (fysiklærer) var ude for at en kolbe eksploderede for
> ham ved et forsøg med brint. Der skete heldigvis ingen synderlig
> skade.

Gudskelov skete der ham ikke noget. Med lidt ironi kan jeg godt sige
---> fysiklærer <--- de skal holde sig fra kemien

Jeg har været udsat for et reagensglas med vand i eksploderede under
opvarmning (det var ikke Pyrex glas). Tro mig...der var glasskår i hele
lokalet (30 kvm), så selv opvarmning af vand kan være farligt!

--
Mvh. Jesper

Fra : hr.P

Dato : 23-01-03 16:57

Jeg erindrer at jeg havde meget fornøjelse af disse 2 publikationer:

David Jens Adler - Kemi for amatører
Leonard A. Ford - Sjov kemi

Prøv biblioteket. Hvis de ikke kan skaffe dem så drop mig en mail.

mvh. leif

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 25-01-03 12:16

On Thu, 23 Jan 2003 16:35:10 +0100, Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk> wrote:

>legede da selv med det, da jeg var i den alder (jeg er endda blevet
>kemiingeniør med alle 10 fingre i behold). Jeg kom med en beskrivelse af
>---> fysiklærer <--- de skal holde sig fra kemien

Det samme kan man sige om kemiingeniør og fysik.

Min underviser var kemiing. og kom en dag løbende igennem laboratoriet
og råbte, at jeg da ikke kunne stå og udkoge vand uden glaskugler. Da
jeg smed klaskuglerne i kolben, stødkogte de 2-3 liter vand med det
samme kugler rørte vandoverfladen. Jeg tror vandet stod mere end 1
meter lodret op i luften og det hele landede i en pæn radius ud på
bordet. Heldigvis ingen tilskadekommende.

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-01-03 17:09

On Wed, 22 Jan 2003 11:19:48 +0100, "henriksen" <tommy@tdcspace.dk>
wrote:

> [...]
>hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
>skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

http://users.bigpond.net.au/mechtoys/matchrocket.html

tja - jeg må indrømme, jeg selv lige har lavet en... meget
underholdende.

Karsten

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-01-03 17:22

wrote:

> [...]
>hjemmet, det skal selvfølig være rimeligt ufarligt, da det er ham selv der
>skal lave dem, det eneste jeg kender er det med jod i kartoffelmel....

Mouse trap car
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/5080/

ORNITHOPTER - plane
http://indev.hypermart.net/freebird/index.html