Gyrotwister......hvordan kan det lade sig ~
Fra : TexasFlood

Dato : 21-01-03 22:10

På arbejdet var der een som havde en såkaldt "gyrotwister" med - se
http://www.gyrotwister.de/index.php4

Det er en lille rund tingest som har en gyro monteret indeni.
Man sætter så en snor i den inderste rotor og får den igang.
Herefter skal man "vugge" hånden fra side til side og ramme
den frekvens som vil tilføre energi til rotoren.
På hjemmesiden siges der at man kan opnå omdrejninger på omkring 10000
ved bare at vugge hånden hurtigere og hurtigere.
Jeg prøvede den selv og må give dem ret - det lyder gansek som om rotoren
virkelig roterer hurtigt og hold kæft hvor bliver man træt i hånden af det.

Der følger et stykke software med som kan opfange rotationerne gennem en
PC's mikrofon
og dermed kan man se på skærmen hvor hurtigt den roterer
Jeg nåede ca 8500 o/min iflg. programmet - av min hånd...!

MEN....hvordan kan det lade så gøre at tilføre den smule energi med hånden
til en rotor
og få den op i det antal omdrejninger.

MVH

TF :0)

Fra : Uffe Holst

Dato : 21-01-03 22:47

In an article of 21 Jan 2003 TexasFlood wrote:

> På arbejdet var der een som havde en såkaldt "gyrotwister" med - se
> http://www.gyrotwister.de/index.php4

Den har jeg hørt skulle være ret sjov. Nogen der ved, om den kan købes
et sted i København.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-03 20:31

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> mumbled in

> Den har jeg hørt skulle være ret sjov. Nogen der ved, om den kan købes
> et sted i København.

Jeg har set dem i Magasin ved Kgs. Nytorv.

(sportsafdelingen)

-lars-

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 23:01

TexasFlood skrev:

>MEN....hvordan kan det lade så gøre at tilføre den smule energi med hånden
>til en rotor og få den op i det antal omdrejninger.

Man kan skubbe en gynge så den gynger meget højt op uden at bruge
noget der bare ligner den kraft der skal til at løfte ungen
'passivt' fra bundstilling til topstilling. En flok soldater kan
ved at gå i takt få en bro til at bryde sammen, og madame
Castafiore kan få alt glas i huset til at springe når hun synger.
Hvis man holder en mikrofon hen foran en højtaler som gengiver
dens signal, får man en afsindigt skærende tone (kan prøves med
en telefon med højttaler, og der er det ikke så slemt). Det er et
spørgsmål om at ramme systemets egenfrekvens.

--
Bertel

Fra : Klaus Seiersen

Dato : 22-01-03 09:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er et
> spørgsmål om at ramme systemets egenfrekvens.

I dette tilfælde tror jeg nu ikke, det har noget med resonansfrekvens.
Jeg har selv adgang til et par stykker, som vi købte fra Irland over
nettet:

http://www.powerballs.com/

Og vi er nogle, der lige har købt 8 stk. fra Tyskland, da de har flere
modeller at vælge imellem. Her skal man dog i øjeblikket lave en
bankoverførsel til dem, da de endnu ikke tager imod kreditkort. Dette
skulle dog blive indført meget snart.

En Powerball er designet således, at gyrohjulet inde i kuglen ikke kun
kan dreje rundt om sin egen omdrejningsakse, men så omdrejningsaksen
også kan rotere rundt i en plan vinkelret på hjulet. For at accelerere
hjulet, så skal man først sætte hjulet i gang med en snor, og så skal
hjulet holdes i strakt arm. Man drejer nu håndleddet (og kun håndleddet)
rundt i en cirkulær bevægelse. Ved at ændre på amplitude og hastighed af
håndleddets cirkulære bevægelse kan man accelerere hjulet op til større
og større hastigheder. De almindelige modeller har så en lille computer,
der viser omdrejningshastighed.

Når man accelererer en powerball, så vil gyrohjulet dreje rundt i
planen. Håndleddets bevægelse ændrer hjulets vinkel, hvorved man
påvirker det med et kraftmoment. Og et hjul der udsættes for et
kraftmoment vil ændre sit impulsmoment. Man kan tydeligt mærke, at jo
hurtigere hjulet kører, des sværere er det at øge hastigheden.

Desværre er det lidt svært at forestille sig virkemåden ud fra en
skriftlig beskrivelse. Det skal prøves, og det er ret sjovt. Og så
koster de kun ca. 200 kr. Der er vist også et par film på den irske
side, som man måske kan bruge til noget.

---Klaus

PS. Min rekord er 11200 omdrejninger pr. minut

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 11:15

Klaus Seiersen skrev:

>Når man accelererer en powerball, så vil gyrohjulet dreje rundt i
>planen. Håndleddets bevægelse ændrer hjulets vinkel, hvorved man
>påvirker det med et kraftmoment.

Vil du mene at det svarer lidt til at man slår på siden af et
roterende hjul i rotationsretningen - omtrent som en top og en
pisk?

>Desværre er det lidt svært at forestille sig virkemåden ud fra en
>skriftlig beskrivelse.

Det er ikke så svært hvis man har prøvet at holde et roterende
cykelhjul i hænderne. Visse bevægelser kan reducere dets fart.

--
Bertel