IR problem på 9110i
Fra : famhansen

Dato : 11-03-03 17:50

hej, jeg har anskaffet en usb infrarød forbindelse til min pc. problemet er
bare at nokia`s "pc suite" program til 9110i, kræver en com port til at
oprette forbindelsen til telefonen. er der nogen der har løst det problem,
eller skal jeg ud og investere i et IR kabel til com porten også ?
ps. det virker til en nokia 7110.
mvh henrik

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 13-03-03 13:17

"famhansen" <dsl85479@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> oprette forbindelsen til telefonen. er der nogen der har løst det problem,
> eller skal jeg ud og investere i et IR kabel til com porten også ?

Det vil ikke hjælpe at købe en IR port, da 9110(i) kører med en anden
transmissions standard. (kan ikke lige huske hvad den hedder)

Det nemmeste er at bruge kabel.

--
MVH./ Regards
Nicolai Boilesen

Fra : famhansen

Dato : 14-03-03 18:03

øv, de kabler jeg har set på er ikke billige - skal det være det nokia
anbefaler ? mvh henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 18:43

famhansen <dsl85479@vip.cybercity.dk> skrev:
>hej, jeg har anskaffet en usb
>infrarød forbindelse til min pc. problemet er
> [...]

Hej Henrik
så vidt jeg lige forstår kræve pc suite at ir-porten er tilsluttet
en com-port og din ir-dims sidder på usb.
Jeg sidder her med min bærbare med indbygget ir-port og Ericssons
pc-et-eller-andet. Ved installation opretter Ericsson en virtuel
com-port, som linkes til ir-porten og jeg har set omtale af
lignende "løse" programmer "derude på nettet". Desværre kan jeg
ikke lige huske hvor !
Men jeg tror du kan løse problemet via en driver på samme måde.

Og mht ir-standarder Michael ret - der er flere (vist 2-3)
standarder for ir-transmission. Min bærbare kan via bios sættes op
til forskelligt, så prøv og se i manualen til din 9110i'er om de
ikke er så venlige at oplyse hvilken standard den bruger. Og så
går jagten jo på at finde en mulighed for at ramme den standard i
driverne til din ir/usb enhed - det burde kunne lade sig gøre at
ramme den rigtige !

Mvh

Jesper

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 15-03-03 03:40

> [...]
> oprette forbindelsen til telefonen. er der nogen der har løst det problem,
> eller skal jeg ud og investere i et IR kabel til com porten også ?

Hvilket styresystem har du på den computer du vil forbinde din 9110 med?

Hvis du har Windows 98(SE) eller ME så er du heldig.
Når du har installeret den infrarøde port korrekt og installeret drivere og
det hele således er oppe at spille rigtigt vil
du have en ekstra com-port tilrådighed. En såkaldt virtuel comport.Denne
com-port lægger sig typisk lige efter dine fysiske porte.

Og hvad mener jeg med det:

Hvis nu vi siger at du har 2 almindelige dødelige com-porte på din maskine
så hedder de sikkert COM1 og COM2.
I såfald vil du nu have en COM3 også. Denne COM3 er den infrarøde port du
lige har indstalleret og den skal du så indstille suiten til at forbinde
til. Når du forbinder med IR er det vigtigt at du afkrydser feltet udfor
INFRARØD da der ellers ikke vil kunne etableres
firbindelse. Hvis ikke der kan forbindes til COM3 skal du bare
eksperimentere dig frem til den rigtige COM-port ved simpelthen at
indstille til en comport - forsøge at forbinde og hvis dette mislykkedes
inden for 2-3 gange så prøves næste comport. Men husk
at have INFRARØD-feltet afkrydset hele tiden. MIn erfgaring har iøvrigt vist
at der forbindes mest problemfrit hvis du aktivere
infrarød på 9110 og retter den mod IR-porten og venter til der fremkommer et
infrarød-logo ved siden af uret på processlinjen inden du åbner suiten.
men det kan sagtens også lade sig gøre at etablere en IR-forbindelse direkte
mens programmet er åbent.

Hvis du har 2000 / XP så er du uheldig.

Micro$oft har valgt at ændre IR-stakken i disse styresystemer og skodde 90%
af sine kunder ved at udelukke dem fra at bruge IR via deres
ældre software som ikke understøtter den nye IR-API. Guder må vide hvorfor
men eneste måde at forbinde med 9110 og suiten i disse styresystemer er med
et datakalbel. Ganskevist er der nogle firmaer der annoncere med at havde
lavet en virtuel COM-port til 2000 men dem har jeg testet allesammen og de
fungere overhovedet ikke. Man kan med enkelte af disse virtuelle COM-porte
ganskevidst forbinde til suiten men forsøger man at overføre filer til eller
fra 9110 tilter telefonen og suite med et ordentligt brag og man er nødt til
at tvangslukke program samt reboote 9110 (batteriet tages af og sættes på
igen).
Virtuelle comporte eksistere ikke i 2000 / XP men man kan godt overføre
filer til / fra telefone udenom suiten på følgende måde.

Fra 9110 til PC:

Vælg den fil på 9110 du vil havde overført til PC.
Vælg menu og vælg overfør via IR. Ret telefonen mod IR-øjet og bekræft
overførslen på den dialogboks der popper op på skærmen.
9 ud af 10 gange misllykkedes det desværre og du må reboote telefon og /
eller PC.
Guderne forbande den (u)ansvarlige hos MS der har lavet om på denne funktion
i Windows 2000 / XP. Hvis jeg finder ham så skal jeg gerne være
ansvarlig for at vedkommende bliver henrettet så smertefuldt som muligt.

Fra PC til 9110.

Aktivér IR på 9110 og ret den mod IR-øjet. Afvent forbindelse og ikon i
processlinjen.
Vælg den fil på PC der ønskes overført og højreklik på den. Vælg send til og
vælg noget med infrarød modtager.
Filen overføres nu til 9110 og som før vil det i 9 ud af 10 tilfælde
mislykkes.

Min erfaring peger på at der opnås de mindst problematiske forbindelse hvis
man i forvejen for alle overførsler har aktiveret
infrarød faxmodem samtidig med overførslerne finder sted men de kan være
ukorrekte.

Hvis du har Windows 95 er du jo i forvejen lost med USB
men her virker IR ligeledes upåklageligt.

Jeg har ingen erfaringer med andre styresystemer i denne forbindelse.

Held og lykke.

Steven

--
Gimme the rockin' Wicky

Fjern 1977 fra mailadresse hvis du vil sende mail til mig
Remove 1977 from the mailadress if you wish to send me mail directly.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-03-03 09:38

Steven Nybo Andersen <steven1977@privat.dk> skrev:

> [...]
>har aktiveret
>infrarød faxmodem samtidig med
>overførslerne finder sted men de kan være

Hej Steven
jeg forstår ikke at du sætter lighedstegn mellem Win2000 og XP mht
IR-porten. 2000 har jeg een gang prøvet at få til at tale med en
7110 via IR - og opgav ! Med XP - og Ericsson bevares - er det
strengt taget ikke engang nødvendigt at installere noget som helst
hvis du blot vil sende ringetoner/billeder/V-cards til telefonen
via IR. Ericsson's program-pakke installerer uden uro og kører
umiddelbart efter.
MS hævdede vist også i sin tid med NT4 og 2000 at det var deres
professionelle OS'er og forretningsverdenen havde ikke brug for IR
eller USB ! USB og NT4 er vist heller ingen let dans ligesom IR og
2000 er et ømt punkt. MS har dog lavet noget patch-værk til
IR/2000 problemet men jeg forlod 2000 før patchen kom så jeg ved
ikke om den virker.
Men under XP er der absolut ingen problemer for mig. Men hvis
Nokia igen er gået egne veje og lavet løsninger baseret på sjældne
standarder er alt jo muligt !

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 16-03-03 03:04

"Jesper Hedegaard (slet UPJAP)" <jesper@UPJAPhedegaard.mail.dk> wrote in
message news:10477175410.889617904998946@dtext.news.tele.dk...

> Hej Steven
> jeg forstår ikke at du sætter lighedstegn mellem Win2000 og XP mht
> IR-porten. 2000 har jeg een gang prøvet at få til at tale med en
> 7110 via IR -

Nu var det også en 9110 der blev spurgt til. Suiten der følger med en 9110
er en gammel sag der
ikke understøtter andet end COM-port og virtuelle COM-porte (Ir-porte). Den
nye standart er
at man ikke bruger virtuelle COM-porte til at kommunikere med men derimod
kommunikere gennem en særlig API
der så varetager al kommunikation. I den forbindelse er IR-stakken blevet
ændret så virtuelle COM-porte ikke eksistere
i 2000 / XP. Men da 7110 er en lidt nyere telefon er der stor sansynlighed
for at den bruger den nye API og derfor
vil den virke i XP og sikkert også i 2000 hvis man gider at rode længe nok
med det. Men 9110 og den aldrende suite
kan ikke fungere sammen med IR i 2000 / XP da virtuelle COM-porte er
fjernet.

(KLIP)

> Med XP - og Ericsson bevares - er det
> strengt taget ikke engang nødvendigt at installere noget som helst
> hvis du blot vil sende ringetoner/billeder/V-cards til telefonen
> via IR.

Det var vist også det jeg fik skrevet om 9110. Man kan bare ikke bruge
suiten grundet den ændrede stak.
Men overførsel af filer til / fra en 2000 / XP med en 9110 kan også lade sig
gøre uden om suiten lige som Ericsson.

(KLIP)

> MS hævdede vist også i sin tid med NT4 og 2000 at det var deres
> professionelle OS'er og forretningsverdenen havde ikke brug for IR

Jeg mente at grunden var at der var sikkerhedsproblemer forbundet med den
vidt åbne IR-port som mange brugere bare lod være åben når den ikke blev
brugt. Man kunne forestille sig at man sad i en lufthavn og en anden så
kunne forbinde til eens computer uden at man vidste det.
Jeg mener iøvrigt også at det var noget med at man kunne tilte en andens
computer ved simpelthen at sende ugyldige pakker til hans
computer gennem IR. Man skulle således kunne genere en blå skærm på
modpartens computer (på engelsk malformed packets) altså
pakker der desideret er behæftet med fejl eller for mange bit og sådanne
ting. (jævnfør: netværksproblemet Ping of death hvor man sender en
ugyldig ping for at vælte modtagerens styresystem.)

> eller USB ! USB og NT4 er vist heller ingen let dans ligesom IR og
> 2000 er et ømt punkt.

Jeg har aldrig haft NT så det kan jeg ikke svare på af gode grunde.

>MS har dog lavet noget patch-værk til
> IR/2000 problemet men jeg forlod 2000 før patchen kom så jeg ved
> ikke om den virker.

Det har jeg også hørt og jeg har søgt som en gal men har absolut intet
brugbart fundet. Til gengæld har jeg fundet to programmer eller
drivere som skulle kunne give samme funktionalitet men de har ikke fungeret
aligevel. Der er noget de emulere forkert.
Men hvis du finder den vil jeg meget gerne høre fra dig da det er et stort
problem at jeg skal udskifte hele
maskinparken bare fordi jeg gerne vil have en mere tidssvarende styresystem.

> Men under XP er der absolut ingen problemer for mig. Men hvis
> Nokia igen er gået egne veje og lavet løsninger baseret på sjældne
> standarder er alt jo muligt !

Den gang suiten til 9110 kom frem var der ikke noget der hed XP og 2000. Man
gjorde brug af virtuelle com-porte og kabler istedet.
Det er ikke Nokias fejl at MS pludselig har valgt at lave om på en meget
velafprøvet standart. Jeg kan fortælle dig at alt udstyr der kørte IR
som kom før XP / 2000 ikke kan bruges da MS simpelt hen har valgt at fjerne
den komponent man tilslutter til og som det var standart at tilslutte
til i 98 og 95-dagene

Steven

Fra : famhansen

Dato : 24-03-03 20:29

takker for svarene !
jeg har lige skiftet fra win 2000 til xp. nu kan jeg forbinde tlf. med pc -
pc`en ser at der er an anden computer inden for rækkevidde. jeg har så
forgæves forsøgt at overføre data fra pc til tlf. (wap - som ikke virker),
men det duer ikke ! pc suite fra nokia har jeg opgivet. enden blir´ nok at
jeg må finde en pc med et "gammelt" styresystem.
mvh henrik