Opladning af nyt batteri!
Fra : Zarh

Dato : 10-03-03 22:25

Har jeg forstået det ret, at når man har fået ny mobiltelefon og skal oplade
batteriet første gang, skal det bare lade op fra nu af f.eks og natten over,
altså til i morgen tidligt eller skal det lade op et døgn? Kan man bruge
telefonen nu mens den lader op så, eller skal den helst være slukket imens?

Fra : JMo.

Dato : 11-03-03 00:02

"Zarh" <zarh@ofir.dk> wrote in news:b4ivra$12q$1@sunsite.dk:

> [...]
> natten over, altså til i morgen tidligt eller skal det lade op et
> døgn? Kan man bruge telefonen nu mens den lader op så, eller skal den

Hvis det er et Lithium-Ion (LiIon) eller Lithium-Polymer (LiPol) batteri er
der ikke nogle særlige krav - du skal blot være opmærksom på at det de
første par opladninger ikke vil virke optimalt - det har ikke den fulde
standby/taletid du forventer.

Nikkel-metalhydrid (NiMH) skal du sørge for at det er fuldt opladet. Men
med de hurtig-ladere der følge med mange telefoner tager det maks nogle
timer. Hold øje med displayet i telefonen. Det fortæller hvornår. Kør gerne
batteriet helt fladt første gang, og giv det dernæst endnu en fuld
opladning. Derefter bør det få en fuld af- + opladning en gang i mellem.

Nikkel-Cadmium (NiCd) skal lades fuldt op hver gang, og aflades helt hver
gang. Men disse typer bruges i praksis ikke længere til mobiltelefoner.
Skal du købe et fra nyt af skal du helt tilbage til modeller som Nokia 1610
eller 2010 før det er påkrævet.

Hvis du vil vide mere om det rent tekniske kan du evt. kigge i flg. Men pas
på, de er *ret* tekniske...

http://www.gpbatteries.com.hk/catalogues/Li-ion_handbook.pdf
http://www.gpbatteries.com.hk/catalogues/NiCd.pdf
http://www.gpbatteries.com.hk/catalogues/NiMH_technical.pdf