Laban og selen :-)
Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 18-03-01 14:24

Hejsa
Jeg har nu endelig fået købt en sele.... meningen er, at Laban og
derefter også Freja skal vænnes laaangsomt til den, så vi kan have dem
ude på terassen til sommer. Årsagen til at Laban prøver først er, at jeg
forventede, at han ville stå på hovedet og rotere i protest...bare ved
synet af selen: Det gjorde han dog ikke. Tværtimod...
En håndfuld Hills OralCare på gulvet, og så kunne jeg ellers i ro og mag
(det tog virkelig sin tid) justere selen på ham, mens han blot sad og
spandt og spiste. Han viste overhoevedet ikke tegn på utilfredshed med
selen, og det virkede næsten som om han har prøvet det før. Dog lader
det ikke til, at han nogensinde har været udenfor overhovedet. Det tog
lang tid før han bevægede sig hen til den åbne terassedør, og der stod
han så en tid og kiggede ud....faktisk bevægede han sig lige til kanten
og strakte så halsen ud for at se, uden at en eneste pote bevægede sig
over dørtærskelen. Jeg lod ham stå så længe han gad - ca. 3 minutter -
hvorefter han vendte ryggen til det spændende udenfor og spadserede ind
i stuen igen. På vej ind gennem stuen viste han heller ikke selen den
mindste opmærksomhed. Jeg overvejer regelmæssigt at lade ham prøve selen
og dermed muligheden for at komme ud på terassen....for at han til
sommer ikke er nervøs, når vi skal tilbringe en masse tid derude. Freja
bliver næppe noget problem...hun er tilsyneladende langt mindre
forsigtig og nervøs end Laban, og desuden har hun engang været udekat.
Nu venter vi så bare på godt vejr, da han (og Freja ligeså) så sikkert
vil finde det "stor udenfor" mere tiltrækkende!
- Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-01 14:49

> forventede, at han ville stå på hovedet og rotere i protest...bare ved
> synet af selen: Det gjorde han dog ikke. Tværtimod...

Hvor jeg dog misunder dig - vi skal jo flytte, og derfor skal (skulle) de
lære at gå i sele.
Pjevs stod med strittende ben i hele 10 minutter før jeg gav mig og tog den
af. Buller vred og drejede sig, og så med det mest ynkelig udtryk på mig
"mener du virkelig det, mor?".
Boris? Han lagde sig fladt ned på maven og der blev han liggende - også de
næste 5 forsøg. Derefter begyndte han at bide i den, men da den ikke kom
af - ja, så måtte man jo blive liggende. En hel time holdt han ud - det
gjorde jeg ikke, så nu bliver de flyttet uden sele - og uden
udgangstilladelse de første 3 uger.

Mvh Maria

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 18-03-01 19:55

Hæhæ..ja, jeg er også lettet over første forsøg...
Nu er vi (de tobenede) så lidt uenige om, hvorvidt kattene skal ud dagligt
engang, når de har lært at være i sele, eller om de blot skal med ud til
sommer, når vi er ude selv.....
Vi risikerer jo, at kattene begynder at kræve en tur ud på "upassende"
tidspunkter også, hvis de ligefrem får smag for det...
Mon andre har erfaring med, at katten pludselig kræver at blive luftet multiple
gange dagligt?
- Gitte

Fra : Birte Drejer Dalgaar~

Dato : 19-03-01 10:20

Vores katte på 8,5 år der altid har været indekatte, er så småt begyndt at
få lyst til udelivet. Vi flyttede i hus i september, men det er først de
sidste uger hvor der indimellem har været sol de har været ude. Rosa er
ikke meget for det, men Robin der de første gange holdt sig på terassen og
gik meget forsigtigt, er pludselig blevet meget modig og har været inde i
naboens have, så nu foregår det med sele på, da vi er i tvivl om hvor
meget stedsans han har og desuden har vi mange ræve, som vi er i tvivl om
kunne finde på at bide el. andet. Robin bruger nu meget tid på at stå og
mjave inderligt ved terassedøren og det er lidt surt fordi det er for
koldt at komme ud nu, pga. manglende vinterpels. Jeg håber at de begge på
et tidspunkt kan lære at komme ud når vi er ude og dørene står åbne, men
der skal jo hele tiden holdes øje, med mindre de er i snor. Eller er jeg
for pylret, skal man bare prøve at lade dem finde ud af det selv efter
nogle uger med sele? Har andre erfaringer med tilvænning til udelivet.
Hilsen
Birte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-03-01 10:48

Gitte JL skrev
snip
>Nu er vi (de tobenede) så lidt uenige om, hvorvidt kattene skal ud dagligt
>engang, når de har lært at være i sele, eller om de blot skal med ud til
>sommer, når vi er ude selv.....
snip slut (Fortsættes længere nede)

Det kommer helt an på om i har tid hele dagen.... (ikke fordi jeg tror at i
ville lade dem være ude i sele mens i er væk)
Men langt hen ad vejen vil der ikke være 2 men 4 meninger om den sag, og i
kan roligt regne med at hvis i ikke fra starten sætter en bestemt tid af
(hver dag), at i så vil få 2 misser som sidder og vil ud..
Mit forslag er at i tager misserne med ud (i starten kun når i er der) og så
senere lader dem være ude nogle timer eller så, i det omfang i kan have et
øre/øje ude på terrassen, men samme tidsrum hver dag(!!!), fordi i så vil
slippe for misser som sidder og vil ud og det kan være ret så fustrerende..

snip
Mon andre har erfaring med, at katten pludselig kræver at blive luftet
multiple
gange dagligt?
snip slut

Ja mig ;(( Melissa vil ud kl 18:00 dut, sommetider kommer jeg tidligere hjem
og så får hun turen lidt tidligere og dælme nok om hun så ikke også stiller
kl 18:00 dut og vil ud igen.

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 19-03-01 14:31

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> slippe for misser som sidder og vil ud og det kan være ret så fustrerende..

Hm...rutine...med det liv vi lever...? Ja, muligheden for en times luftning ige
efter deres aftensmad er der jo...det er jo bare et spørgsmål om at tilpasse
sig. Jeg har jo også lært at vågne kl. 05.30 nu, så jeg kan være klar kl. 07.00
til fodring - takket være Labans insisterende brægen!
Så længe vi bor her (kollegium med åbne miniature-haver ud til stillevej), vil
kattene under alle omstændigheder kun blive luftet i snor, mens vi er udenfor
sammen med dem. Jeg tør ikke lade dem være der ude uden min fysiske
tilstedeværelse pga. evt. risiko for fritløbende hunde, katte og børn En kat
i snor kan jo ikke bare fise op i et træ. Vi har besluttet at vente med videre
sele-testning, til det bliver varmere (Laban og Freja viser begge tydelige tegn
på at kulde er noget rigtig rigtig skidt). Jeg tåler ikke helt tanken, at de
måske skal sidde indenfor til sommer i varmen, mens jeg studerer i solen på
terassen. Så ud skal de kunne komme....også selvom det på sigt betyder, at jeg
må indordne mig under en daglig luftning kl. 19.00. Jeg tror vi følger dine
anbefalinger...det lyder jo som om du og Melissa har fået indrettet jer helt
ideelt mht. seleluftning Gitte