/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
TDC GPRS og TDC data?
Fra : Jørgen J.


Dato : 24-02-03 23:02

Jeg har en T68i samt et TDC GPRS og data abb.

GPRS kan jeg godt få til at fungere og min computer skriver, at den har fået
forbindelse med 57600bps. Men ér det hastigheden eller er det blot hvad COM
porten er låst til (hvordan ser jeg den reelle hastighed)? Endvidere.. jeg
har hørt rygter om, at TDC endnu ikke fakturere GPRS så er det så helt
gratis at bruge?

Mit data abb. driller derimod og TDC giver modstridende oplysninger til mig,
så jeg aner rent faktisk ikke hvordan jeg skal bruge mit High Speed Data
abb.! Jeg kan godt opkoble mig til f.eks. Tiscali med 9600bps, men hvad skal
jeg så bruge TDC's datanummer til (21210000)? Og hvordan kommer jeg til at
køre 28K8? Jeg havde jo troet, at jeg fik et "internet abb." hos TDC, der
tillod mig at opkoble til dem med 28K8 men de siger, at det er min udbyder
jeg skal tage kontakt til?

Endvidere har jeg leget med noget RAS på Windows 2000. Er det muligt at
kunne ringe til sin egen RAS med 28K (det virker fint med 9600)?

Jørgen



 
 
Fischer (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 25-02-03 06:30

> GPRS kan jeg godt få til at fungere og min computer skriver,
> at den har fået forbindelse med 57600bps. Men ér det hastigheden
> eller er det blot hvad COM porten er låst til (hvordan ser jeg
> den reelle hastighed)?

Det er bare max-hastigheden på Com-porten.
Jeg har samme problem med GPRS via min Motorola T260 - jeg kan heller ikke
se den reelle hastighed.

> Endvidere.. jeg har hørt rygter om, at TDC endnu ikke fakturere
> GPRS så er det så helt gratis at bruge?

Det ville undre mig meget. Det var gratis i starten fordi de ikke havde styr
på at måle forbruget, men det er AFAIK et stykke tid siden det kom på plads.

> Mit data abb. driller derimod og TDC giver modstridende oplysninger
> til mig, så jeg aner rent faktisk ikke hvordan jeg skal bruge mit High
> Speed Data abb.! Jeg kan godt opkoble mig til f.eks. Tiscali med
> 9600bps, men hvad skal jeg så bruge TDC's datanummer til ......

Uanset om du kobler op til Tiscali eller TDC Internet, burde du ikke have
problemer i den ende. Begrænsningen ligger på GSM-nettet, så det er her du
skal have lavet et større hul.
Du skal sikkert have den rigtige init-streng til at sætte ind i din
modem-forbindelse så T68'eren går i HSCSD-mode.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.



Claus E Beyer (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 25-02-03 08:24

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:LdD6a.4$4s7.2@news.get2net.dk
>> GPRS kan jeg godt få til at fungere og min computer skriver,
>> at den har fået forbindelse med 57600bps. Men ér det hastigheden
>> eller er det blot hvad COM porten er låst til (hvordan ser jeg
>> den reelle hastighed)?
>
> Det er bare max-hastigheden på Com-porten.
> Jeg har samme problem med GPRS via min Motorola T260 - jeg kan heller ikke
> se den reelle hastighed.

Og jeg kan stadig slet ikke få data gennem til den bærbare pc via min Motorola T260
ved GPRS. Kan der mon være en softwarefejl i mobilen? Den har det også med at
låse sig fastunder wapning, eller også pludselig forlade wappen og genstarte, når jeg
linker i wap. CSD fungerer med hensyn til at hente data til bærbar pc. Wap via CSD
har jeg ikke prøvet.

Claus


Jørgen J. (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 25-02-03 20:04

> > Mit data abb. driller derimod og TDC giver modstridende oplysninger
> > til mig, så jeg aner rent faktisk ikke hvordan jeg skal bruge mit High
> > Speed Data abb.! Jeg kan godt opkoble mig til f.eks. Tiscali med
> > 9600bps, men hvad skal jeg så bruge TDC's datanummer til ......
>
> Uanset om du kobler op til Tiscali eller TDC Internet, burde du ikke have
> problemer i den ende. Begrænsningen ligger på GSM-nettet, så det er her du
> skal have lavet et større hul.
> Du skal sikkert have den rigtige init-streng til at sætte ind i din
> modem-forbindelse så T68'eren går i HSCSD-mode.

Så kommer det oplagte spørgsmål.. hvor finder jeg denne initstreng, da den
ikke står i manualen eller på TDC's internet side over vejledningt il
T68'eren. Deres support kan ej heller hjælpe, da de er helt vlde med at
stille mig videre til deres internet afdeling.. omend det intet har med dét
at gøre!!

Og hvad skal jeg bruge datanummeret til (21210000)? Hvorfor er dette ikke et
opkaldspunkt jeg kan ringe til med High Speed?

Jørgen



Fischer (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 25-02-03 20:16

> Så kommer det oplagte spørgsmål.. hvor finder jeg denne initstreng,
> da den ikke står i manualen eller på TDC's internet side over vejledningt
il
> T68'eren. Deres support kan ej heller hjælpe, da de er helt vlde med at
> stille mig videre til deres internet afdeling.. omend det intet har med
dét
> at gøre!!

Typisk sådan noget "support". Prøv en af disse:
AT+CBST=81,0,1;+CHSN=6,0,0,0
AT+CBST=51,0,1;+CHSN=6,0,0,0

> Og hvad skal jeg bruge datanummeret til (21210000)? Hvorfor er dette
> ikke et opkaldspunkt jeg kan ringe til med High Speed?

Det tror jeg da også det er.
Men det hjælper jo ikke hvis din mobiltelefon kun er sat til at køre
9600bps, så kan dit opkaldspunkt jo understøtte hvad som helst uden at du
opnår en højere hastighed.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.



Jørgen J. (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 25-02-03 22:28

> Typisk sådan noget "support". Prøv en af disse:
> AT+CBST=81,0,1;+CHSN=6,0,0,0
> AT+CBST=51,0,1;+CHSN=6,0,0,0

Næsten, men tak for sporet... "AT+CBST=81,0,1;+CHSN=4,0,0,12" giver 28K8 med
ISDN connect (det skriver den i hvert fald ved forbindelse). De to
ovenstående kommer med en hardware error. Jeg brugte dette link, hvis andre
skulle have samme problem:

http://www.ericsson.com/mobilityworld/developerszonedown/downloads/docs/t68i
/t68i_at_commands_dev_guidelines.pdf

> > Og hvad skal jeg bruge datanummeret til (21210000)? Hvorfor er dette
> > ikke et opkaldspunkt jeg kan ringe til med High Speed?
>
> Det tror jeg da også det er.
> Men det hjælper jo ikke hvis din mobiltelefon kun er sat til at køre
> 9600bps, så kan dit opkaldspunkt jo understøtte hvad som helst uden at du
> opnår en højere hastighed.

Min mobiltlf. er ikke opsat til noget - opsætningen er på PC'en. Men nu har
jeg igen prøvet det der datanummer (21210000) men den vil ikke acceptere
brugernavn og adgangskode. I.flg. TDC så skal der ikke bruges adgangskode
dertil men dét lyder jo ikke helt korrekt?

Jørgen




JMo. (25-02-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 25-02-03 23:57

"Jørgen J." <jorgen@msn.nowhere.com> wrote in
news:ndR6a.96274$Hl6.9270438@news010.worldonline.dk:


> Min mobiltlf. er ikke opsat til noget - opsætningen er på PC'en. Men
> nu har jeg igen prøvet det der datanummer (21210000) men den vil ikke
> acceptere brugernavn og adgangskode. I.flg. TDC så skal der ikke
> bruges adgangskode dertil men dét lyder jo ikke helt korrekt?

Det er ganske rigtigt ikke korrekt. Du skal bruge brugernavn og adgangskode
fra et TDC Internet abonnement (dog ikke NetBasis)


Fischer (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 26-02-03 06:17

> > Det tror jeg da også det er.
> > Men det hjælper jo ikke hvis din mobiltelefon kun er sat til at køre
> > 9600bps, så kan dit opkaldspunkt jo understøtte hvad som helst uden at
du
> > opnår en højere hastighed.
>
> Min mobiltlf. er ikke opsat til noget - opsætningen er på PC'en.

Ja, din init-streng er på PC'en. Men den sendes jo til mobiltelefonen og
sætter dermed mobiltelefonen (modem'et) op til at køre med en bestemt
protokol og hastighed.
Så uden den rigtige init-streng er din mobiltelefon kun er sat til at køre
9600bps.

Men nu har du da fået lidt mere hul igennem.

> Men nu har jeg igen prøvet det der datanummer (21210000) men
> den vil ikke acceptere brugernavn og adgangskode. I.flg. TDC så
> skal der ikke bruges adgangskode dertil men dét lyder jo ikke helt
> korrekt?

Nej, det er slet ikke korrekt. Du skal absolut have et
brugernavn+adgangskode for at bruge TDC's datanummer.
Oven i købet kræves der et af deres betalings-abonnementer (eller ADSL) for
at kunne benytte nummeret.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.



Claus E Beyer (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 26-02-03 08:10

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:I5Y6a.3$2O2.0@news.get2net.dk

> Nej, det er slet ikke korrekt. Du skal absolut have et
> brugernavn+adgangskode for at bruge TDC's datanummer.
> Oven i købet kræves der et af deres betalings-abonnementer (eller ADSL) for
> at kunne benytte nummeret.

Hvorfor vil de mon ikke bare også lade os NetBasis-kunder bruge nummeret?
De tjener jo penge på selve mobilopkaldet, men det er åbenbart ikke nok for
det griske firma, TeleDanmark.

Claus


JMo. (26-02-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 26-02-03 16:44

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in
news:b3hpdo$1ktli2$1@ID-62896.news.dfncis.de:

> Hvorfor vil de mon ikke bare også lade os NetBasis-kunder bruge
> nummeret? De tjener jo penge på selve mobilopkaldet, men det er
> åbenbart ikke nok for det griske firma, TeleDanmark.

Det kan måske skyldes at 21210000 er et TDC Internet (der er en del af TDC
Totalløsninger A/S) opkaldsnummer, og dit abonnement er hos TDC Mobil A/S,
hvorfor der er TDC Mobil A/S der tjener penge på dit opkald, men det er TDC
Totalløsninger A/S der udbyder dit Internet.

Jørgen J. (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 26-02-03 08:46

> > Men nu har jeg igen prøvet det der datanummer (21210000) men
> > den vil ikke acceptere brugernavn og adgangskode. I.flg. TDC så
> > skal der ikke bruges adgangskode dertil men dét lyder jo ikke helt
> > korrekt?
>
> Nej, det er slet ikke korrekt. Du skal absolut have et
> brugernavn+adgangskode for at bruge TDC's datanummer.
> Oven i købet kræves der et af deres betalings-abonnementer (eller ADSL)
for
> at kunne benytte nummeret.

Hvis jeg ikke havde mit HSD abonnement, ville jeg så kun kunne køre 9600bps
eller har det ikke noget med mit abonnement at gøre? Jeg ringe jo ikke til
TDC med selve data-delen (men til Tiscali), så er det nok at Tiscali
understøtter 28K8 eller skal mit abb. også tillade at jeg overføre med 28K8?
Det vil vel være lidt det samme som at bremse en 64Kbit ISDN linie til
28K8 - linien KAN køre 64Kbit, men man skal have et tillægsabb. for at må
udnytte den fuldt ud?

Spørgsmålet er (nu har jeg jo fået krypteret det godt) .. skal jeg godt
nok have et dataabb. for at køre 28K8 til Tiscali (og vores egen RAS, som
virker fint). Jeg har ikke brug for fax eller dataopkald TIL min mobil.

Jørgen



Fischer (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 26-02-03 09:03

> Hvis jeg ikke havde mit HSD abonnement, ville jeg så kun kunne
> køre 9600bps ...

Ja.

> Jeg ringe jo ikke til TDC med selve data-delen (men til Tiscali), så er
> det nok at Tiscali understøtter 28K8

Nej - det er ikke nok.
Jeg tror at alle internetudbydere understøtter langt mere end 28.8k.

> Spørgsmålet er (nu har jeg jo fået krypteret det godt) .. skal jeg
godt
> nok have et dataabb. for at køre 28K8 til Tiscali (og vores egen RAS,
> som virker fint).

Ja, det er dit GSM-abonnement der sætter grænsen (9.6 eller HS).

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.




Jørgen J. (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 26-02-03 11:36

> > Jeg ringe jo ikke til TDC med selve data-delen (men til Tiscali), så er
> > det nok at Tiscali understøtter 28K8
>
> Nej - det er ikke nok.
> Jeg tror at alle internetudbydere understøtter langt mere end 28.8k.

Jeg har endnu ikke prøvet det, men vil det sige, at jeg kan køre mere end
28K8?

Nu har jeg forøvrigt fået samme problem med en Nokia 7110. Jeg mangler
initstrengen til at benytte ISDN fremfor analog. Det er jo en jungle!

Jørgen



Fischer (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 26-02-03 11:52

> > Nej - det er ikke nok.
> > Jeg tror at alle internetudbydere understøtter langt mere end 28.8k.
>
> Jeg har endnu ikke prøvet det, men vil det sige, at jeg kan køre mere end
> 28K8?

Kun hvis du kan presse det gennem din GSM-telefon.
Det er forskelligt alt efter telefonmodel og udbyder hvor mange kanaler du
kan benytte med HSCSD og hvor hurtige disse er.

> Nu har jeg forøvrigt fået samme problem med en Nokia 7110. Jeg mangler
> initstrengen til at benytte ISDN fremfor analog. Det er jo en jungle!

Prøv med: AT+CBST=71,0,1

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.




Jørgen J. (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 26-02-03 12:32

> > Nu har jeg forøvrigt fået samme problem med en Nokia 7110. Jeg mangler
> > initstrengen til at benytte ISDN fremfor analog. Det er jo en jungle!
>
> Prøv med: AT+CBST=71,0,1

Tak - det virker. Må jeg spørge hvor du fik dette fra? Jeg savner lidt det
samme som ved Ericsson - en komplet AT kommando liste, da jeg også gerne vil
prøve at køre HSD på denne telefon.

Jørgen



Fischer (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 26-02-03 12:39

> > Prøv med: AT+CBST=71,0,1
>
> Tak - det virker. Må jeg spørge hvor du fik dette fra? Jeg savner lidt
> det samme som ved Ericsson - en komplet AT kommando liste, da jeg
> også gerne vil prøve at køre HSD på denne telefon.

Det er en generel init til VT110 (ISDN).
Der er en vis standard som mange heldigvis følger (delvist).

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.




Jørgen J. (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 26-02-03 13:18

> > > Prøv med: AT+CBST=71,0,1
> >
> > Tak - det virker. Må jeg spørge hvor du fik dette fra? Jeg savner lidt
> > det samme som ved Ericsson - en komplet AT kommando liste, da jeg
> > også gerne vil prøve at køre HSD på denne telefon.
>
> Det er en generel init til VT110 (ISDN).
> Der er en vis standard som mange heldigvis følger (delvist).

Okay.. så kommer mit næste og meget forudsigelige spørgsmål - hvor findes
dette AT kommando sæt? Jeg har forsøgt via Google, men har ikke kunne
finde noget konkret (dermed ikke være sagt at det ikke er der).

Eller jeg kan måske benytte de samme kommandoer som ved T68i?

Jørgen



Rainer Schöbe (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 26-02-03 09:23

Fischer wrote:
> Det er bare max-hastigheden på Com-porten.
> Jeg har samme problem med GPRS via min Motorola T260 - jeg kan heller
> ikke se den reelle hastighed.

Se http://www.webtacho.de. Men det er desværre kun på tysk.

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste