jad eller jar til Nokia 7650
Fra : JK

Dato : 19-02-03 19:07

Hej

Ja jeg er blevet den lykkelige ejer af en Nokia 7650. Men der er lige nogle
småting jeg skal have sat på plads.

Når jeg vil hente et java program til min telefon er der så forskel på om
det er en jad fil eller en jar fil. Hvis ja hvad er så forskellen.

JK

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-03 19:31

In article <3e53c766$0$210$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, JK wrote:
> [...]
>
> Når jeg vil hente et java program til min telefon er der så forskel på om
> det er en jad fil eller en jar fil. Hvis ja hvad er så forskellen.

En Jad fil er en beskrivelse af Jar filen, og begge dele
er som udgangspunkt nødvendigt.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 21:44

> En Jad fil er en beskrivelse af Jar filen, og begge dele
> er som udgangspunkt nødvendigt.

Jad filen er vist ikke nødvendig, der den? Typisk når man henter via wap, så
henter man først jad filen, og så igennem den henter man jar filen, men jeg
har hørt om mange, der bare smider jar filen over med et kabel.

mvh Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-03 21:20

In article <3e53ebd1$0$1771$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> henter man først jad filen, og så igennem den henter man jar filen, men jeg
> har hørt om mange, der bare smider jar filen over med et kabel.

En jar fil kan indeholde flere programmer, ligesom den kan
indeholde bruger-justerbare parametre.

Men et eksempel er .jad filen til Chess Puzzle til 6610. Den indeholder:
MIDlet-1: Chess puzzle, /icons/Icon.png, com.nokia.mid.appl.chep.ChessPuzzleMidlet
MIDlet-Name: Chess Puzzle
MIDlet-Vendor: Nokia
MIDlet-Version: 1.5
Nokia-MIDlet-Category: Game
MIDlet-Jar-Size: 47664
MIDlet-Jar-URL: http://www.softwaremarket.nokia.com/free/MIDletsFor6610/Chep_en_da-DK_fi-FI_de_is-IS_no-NO_sv.jar

Altså informationer om navnet på spillet, hvor i jar filen ikonen
findes, samt hvilket Java klasse der indeholder programmet, samt hvor
man kan checke for opdateringer.

Selve jar filen ser ud til at indeholde en MANIFEST.MF med med det
nødvendige:
Manifest-Version: 1.0
MicroEdition-Configuration: CLDC-1.0
MIDlet-Version: 1.5
Created-By: 1.3.1.02 (Hewlett-Packard Co.)
MIDlet-Vendor: Nokia
MicroEdition-Profile: MIDP-1.0
Nokia-MIDlet-Category: Game