Batteri levetid.
Fra : Kenneth

Dato : 19-02-03 13:49

Jeg har fornyelig anskaffet mig en Ericsson R600 og jeg ville høre hvordan
jeg passer bedst på batteriet. Jeg har ikke haft mobil i et par år nu, men
jeg kan huske med den gamle telefon at det bedste var at kun lade på
batteriet når det var helt fladt. Gælder det stadigvæk?

Batteriet er et: Li-ion Standard Battery BST-20 - 3.7V 700mAh

Mvh,
Kenneth

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 13:58

> [...]
> batteriet når det var helt fladt. Gælder det stadigvæk?
>
> Batteriet er et: Li-ion Standard Battery BST-20 - 3.7V 700mAh

Li-ion batterier skulle fint kunne klare at blive "slat-ladet".

mvh Frank

Fra : Helmut Lotti

Dato : 19-02-03 14:02

Hej kenneth

Genopladelige batterier har altid bedst af at blive afladet inden de
genoplades.
Men, de nye genopladelige batterier er ikke så sarte som de tidligere. De
tager ikke skade af ikke at blive fuldt afladet inden de genoplades.
Jeg vil dog under allestændighedder anbefale at genopladelige batterier
aflades en gang i mellem, inden genopladning, ex en gang om måneden. Det
forlænger batteriets levetid!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Kenneth

Dato : 19-02-03 22:06

"Helmut Lotti" <HelmutL@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil dog under allestændighedder anbefale at genopladelige batterier
> aflades en gang i mellem, inden genopladning, ex en gang om måneden. Det

Ok, jeg takker for svaret.

Mvh,
Kenneth

Fra : Stefan

Dato : 25-02-03 10:43

Li-ion batteriet må ikke sammenlignes med de ældre ni-cd og ni-mh
typer...
Li-ion har ikke problemer med hukommelse og kan derfor oplades når man
ønsker det. Faktisk kan li-ion tage skade af at blive afladet for
kraftigt, så der er indbygget elektronik, der slår fra når niveauet er
faretruende lavt. I midlertid kan der alligevel opstå problemer, hvis
et li-ion batteri ligger i mange måneder uden spænding, så det er en
god idé altid at holde det vedlige.

Faktisk lades li-ion batterier (i det mindste teoretisk set) op ved en
konstant spænding, der ikke overstiger batteriets egen max kapacitet.
Dvs. dit 3.7 volts batteri lades kun med 3.7 volt og ikke
overspænding, som er anvendes med de ældre typer. Dermed belastes et
li-ion batteri faktisk _mindre_ ved at blive opladet uden forudgående
total afladning, da spændingsforskellen ikke er så stor. Dette opvejer
også det ekstra slid, en opladning normalt medfører.

Et li-ion batteris levetid kan opgøres i antal brugstimer og ikke
opladninger, så der er ingen grund til at køre det helt ned.

Stefan