Oranges nye påfund
Fra : Lars Raaby

Dato : 18-02-03 18:58

Hvordan virker det?
Man skulle kunne finde udaf hvor en mobil telefon befinder sig.
Lars Raaby

Fra : Fischer

Dato : 18-02-03 19:08

> Hvordan virker det?
> Man skulle kunne finde udaf hvor en mobil telefon befinder sig.

Der står lidt mere her:
http://shor.ter.dk/79140730

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Fischer

Dato : 18-02-03 19:26

> Man skulle kunne finde udaf hvor en mobil telefon befinder sig.

Det er så klamt!
Mobiltelefonen er en uhyggelig sladrehank. Teleselskaberne (deres ansatte)
kan fuldstændig følge din færden så længe mobilen er tændt.
Så hvorfor ikke sælge denne viden videre til kunderne.
Jo - Big Brother er sandelig kommet til byen.

Fra : Peter Hansson

Dato : 18-02-03 19:40

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så hvorfor ikke sælge denne viden videre til kunderne.
> Jo - Big Brother er sandelig kommet til byen.

Glem ikke at de "kun" kan se hvor mobilos er. Med lidt fantasi og lidt
viderestilling kan man stadig fuske sig til lidt privatliv, også i
arbejdstiden.

PH

Fra : Fischer

Dato : 19-02-03 06:21

> Glem ikke at de "kun" kan se hvor mobilos er. Med lidt fantasi og
> lidt viderestilling kan man stadig fuske sig til lidt privatliv, også i
> arbejdstiden.

Tjooe. Lige indtil chefen ringer dig op: "Jeg står her ved xxxx og kan se at
du er lige om hjørnet. Kom straks hen til mig - det haster!"

Jeg bryder mig absolut ikke om udviklingen.
Det lugter langt væk af Dansk Tvangsaffarvebefolkningspartis tankegang:
Tillid er godt - kontrol er bedre!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 20:19

"Fischer" <express2003@get2net.dk> wrote in

> Jo - Big Brother er sandelig kommet til byen.

Længe siden han kom til Esbjerg - går på en skole med ca. 30
overvågninskameraer og en pæn logning af hvilke computere vi bruger
hvornår (protokollen er afskaffet, de bruger loggen fra netværket
istedet for!)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-02-03 20:54

> [...]
> overvågninskameraer og en pæn logning af hvilke computere vi bruger
> hvornår (protokollen er afskaffet, de bruger loggen fra netværket

Det er nok ikke lavet for at se om I pjækker, men mere for at undgå hærværk
og ulovlig brug af computerne. Og jo det er et meget stort problem! At de så
bruger det som protokol, er vel bare for lethedens skyld, men har I da en
computer hver, som I bruger hele dagen (ja, nu ved jeg jo ikke hvilken slags
skole, du går på)?

mvh Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-03 23:30

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> bare for lethedens skyld, men har I da en computer hver, som I
> bruger hele dagen (ja, nu ved jeg jo ikke hvilken slags skole,

Kameraerne er helt sikkert bare en "udvidet" tyveri/hærværkssikring.
Protokolførslen via computer-systemet handler om at de skal vide om
vi er der til brug for f.eks. SU systemet, kommunen/AF i forbindelse
med folk der er på revalidering, oplysning til arbejdsgiver om
hvorvidt en medarbejder på efteruddanellsen møder op eller pjækker
osv.

Vi har ikke hver vores maskine, vi logger bare på skolens maskiner -
Win2K Prof - hvilket jo så bliver registreret på logonserveren.

Skolen er IT Akademiet, så IT systemerne er ganske fine :)

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 10:50

> Vi har ikke hver vores maskine, vi logger bare på skolens maskiner -
> Win2K Prof - hvilket jo så bliver registreret på logonserveren.

Men I arbejder så på hver jeres maske, ellers er der vel nogle som ikke skal
logge ind..?

Jeg tænkte mere på, hvis det nu f.eks. var et gymnasium, så kunne man jo
ikke være sikker på, at folk ikke pjækker bare fordi, at de har logget ind
en gang om dagen.

> Skolen er IT Akademiet, så IT systemerne er ganske fine :)

Hehe ja sikkert

mvh Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-03 14:59

> Men I arbejder så på hver jeres maske, ellers er der vel nogle
> som ikke skal logge ind..?

Vi skal huske at alle skal have logget ind hvis vi laver
gruppearbejde (hvor det ofte kun er nødvendigt at en logger ind).
Man vil så bare logge ind lige når man kommer eller lige før man går
hjem hvis man ikke har brugt maskinerne i løbet af dagen.

> Jeg tænkte mere på, hvis det nu f.eks. var et gymnasium, så
> kunne man jo ikke være sikker på, at folk ikke pjækker bare
> fordi, at de har logget ind en gang om dagen.

Det har de heller ikke nogen kontrol med. Svjv er det ikke engang
nødvendigt at logge ind i skoletiden bare det sker en gang om dagen.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-03 21:46

> Det har de heller ikke nogen kontrol med. Svjv er det ikke engang
> nødvendigt at logge ind i skoletiden bare det sker en gang om dagen.

Ja, den ville aldrig gå på et gymnasium

mvh Frank

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-02-03 22:38

Henrik Stidsen skrev Onsdag den 19. februar 2003 14:58 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Det har de heller ikke nogen kontrol med. Svjv er det ikke engang
> nødvendigt at logge ind i skoletiden bare det sker en gang om dagen.

Og det er ikke muligt at

1. Instalere f.eks vnc på maskinen &
2. Tilgå maskinen udefra på f.eks. port 5801T ?

For så behøvedes man ikke at være på skolen,,,

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 17:45

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote in

> Og det er ikke muligt at
>
> 1. Instalere f.eks vnc på maskinen &

Installere på skolens maskine ? - det kunne nemt betyde enden på
uddannelsen, specielt hvis det er med det formål :)

> 2. Tilgå maskinen udefra på f.eks. port 5801T ?
> For så behøvedes man ikke at være på skolen,,,

Er ikke sikker på de har globale IP'er, tror det faktisk ikke.

Derudover er det slet ikke sikkert at det ville virke. Det er nemlig
så smart at der er forskel på hvor man logger på. Hvis man logger på
fra vores "cafe område" tæller det ikke. Det skal være på
"arbejdsmaskinerne".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-02-03 19:56

Lars Raaby skrev Tirsdag den 18. februar 2003 18:57 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Hvordan virker det?
> Man skulle kunne finde udaf hvor en mobil telefon befinder sig.

Jeg ved ikke hvor meget teknik de har indkluderet, men hvis de inkluderete alt
den teknik de har i drift til beregningen, så kunne de opnå en meget høj
præcision.

Den celle man har forbindelse til, ved i hvilken afstand telefonen befinder
sig fra masten, det skal den bruge pga. der er 8 telefoner på samme freqvens,
og signalet derfor ikke bruger lige lang tid om at nå fra de 8 telefoner og
til masten, den enkelte telefon får derfor besked om at sende x antal bit før
dens timeslot, og det er det der gør at man kan komme ud for at have en god
forbindelse, som så pluskelig bliver afbrudt, hvis man bevæger sig længer end
34 Km fra nærmeste mast. *)

Antennen på masten dækker ikke 360 grader, så da cellen også ved hvilken
antenne telefonen er tilsluttet, så kan den alså fortælle i hvilken afnd o
vilnkel telefonen befinder sig. Den kan så spørge en nabo celle om det samme,
og så kan en beregning på hvor de to celler's delbuger rammer hinanden, give
posionnen på mobilen med meget stor præcission.

Nu snarker de om meget strøre usikkerhed, så det er sikkert bare en info om i
hvilken celle telefonen befinder sig.

*) Nø ja, så er det lige Motoa's kæmpe brøgler, der gør at hvis en telefon
bliver flyttet fra en celle, til en anden, som er fyldt op, og telefoen så
ryger tilbage til den celle den kom fra, så lægger cellen sig for at undgå at
cellen lægger sig ned, så afbryder den forbindelsen til telefonen. Det er
noget med at Motorola havde lavet en BUG i de første telefoner, så cellen
blev lagt ned, og istædet for at hive alle telefonerne tilbage for en
opdatering så betalte Motorola sig fra en ændring af specifikationerne for
GSM, og det rammer så alle andre telefoner.

Ivar Madsen

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 21-02-03 09:53

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> gør at man kan komme ud for at have en god forbindelse, som så
> pluskelig bliver afbrudt, hvis man bevæger sig længer end 34 Km fra

Er det ikke 35,2 km?

> [...]
> nabo celle om det samme, og så kan en beregning på hvor de to
> celler's delbuger rammer hinanden, give posionnen på mobilen med

Kan en celle spørge en nabo celle - eller skal nettet "bede" telefonen om at
logge sig ind i to andre celler for at få at vide deres timing advance-værdier
(=afstand til telefonen)?

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-02-03 18:46

Rainer Schöbe skrev Fredag den 21. februar 2003 09:53 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Er det ikke 35,2 km?

Jeg skal ikke udelukke at jeg husker forkert, dct er efterhånden nogle år
siden der var en her på kanalen der beskrev teknikken.

> Kan en celle spørge en nabo celle - eller skal nettet "bede" telefonen om at
> logge sig ind i to andre celler for at få at vide deres timing
> advance-værdier (=afstand til telefonen)?

Orange bruger ikke den teknik, de ser vist bare hvilken celle telefonen er i.
Det må være derfor der er forskæld på præcisionen i by og på land.

Ivar Madsen