CBB vil låse mobiltelefoner op.
Fra : Fischer

Dato : 12-02-03 07:52

'Gå i det lokale supermarked og få din mobiltelefon låst op gratis. Så kan
du nemt skifte teleselskab', lyder tilbuddet fra en af telebranchens
miniputter, discountteleselskabet CBB Mobil.'

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 08:56

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 'Gå i det lokale supermarked og få din mobiltelefon låst op gratis. Så kan
> du nemt skifte teleselskab', lyder tilbuddet fra en af telebranchens
> miniputter, discountteleselskabet CBB Mobil.'

Det lyder godt nok smart, men man kan også frygte at unlocking med tiden
bliver forbudt af Folketinget, når det bliver sat i system på den måde.

Claus

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-02-03 10:39

Claus E Beyer wrote:

> Det lyder godt nok smart, men man kan også frygte at unlocking med
> tiden bliver forbudt af Folketinget, når det bliver sat i system på
> den måde.

....folketinget er formentlig bedøvende...
Hans

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 14:23

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...folketinget er formentlig bedøvende...

Det kan jo være at Folketinget finder det konkurrencehæmmende at der
ikke længere vil blive solgt telefoner med tilskud. Konkurrence er jo en
"hellig ko" for EU.

Claus

Fra : Jean

Dato : 12-02-03 14:33

Claus E Beyer skrev:
"> Det kan jo være at Folketinget finder det konkurrencehæmmende at der
> ikke længere vil blive solgt telefoner med tilskud. Konkurrence er jo en
> "hellig ko" for EU.

Forbrugerrådet ønker i hvert fald at tilskuddet falder væk, tilgengæld skal
selskaberne ikke binde kunderne i 6 måneder...

Mvh Jean

--
Vil du vinde rejser, dyre mobiltelefoner, tjene penge...,
så prøv Wanna-save.com! (dansk side)

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 12-02-03 15:48

Jean wrote:

> Forbrugerrådet ønker i hvert fald at tilskuddet falder væk,
> tilgengæld skal selskaberne ikke binde kunderne i 6 måneder...

Så skulle EU starte i Tyskland:

- Tilskuddet ligger på omkring kr. 1.500,- og et abonnement gælder i 24 måneder.
- Abonnementet koster mindst kr. 75,- om måneden.
- Nummerportering koster ca. kr. 200,- (til den fragående operatør).
- Et opkald til et fremmed mobilnet er ofte meget dyrere (ca. kr. 3,- til
6,-/min) end indenfor det egne net (ca. kr. 1,50 til 3,-/min).
- Det første minut beregnes ofte fuldt uanset om det bliver brugt eller ej.

Jeg ønsker mig noget som CBB, Telmore eller Mixit her i Tyskland.

I danskere har det hamrende godt vedrørende mobiltelefoni.

I Tyskland er det "selvfølgelig" forbudt at låse op en mobiltelefon før de 24
måneder er gået, men til gengæld er næsten udelukkende prepaid-telefoner låst.

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Christian Poulsen

Dato : 12-02-03 15:54

> - Tilskuddet ligger på omkring kr. 1.500,- og et abonnement gælder
> i 24 måneder.

Netop det så jeg gerne i Danmark. 12 måneder for privat og 24 for erhverv.

> - Nummerportering koster ca. kr. 200,- (til den fragående operatør).

Fair nok.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-02-03 16:31

"Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> wrote in

> Netop det så jeg gerne i Danmark. 12 måneder for privat og 24
> for erhverv.

Hvorfor dog ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Christian Poulsen

Dato : 12-02-03 17:27

> Hvorfor dog ?

For at undgå at folk hopper på kryds og tværs af selskaberne, og det vil
uden tvivl skabe mere trofaste kunder. I den sidste ende vil det også give
bedre tilskud til terminaler når teleselskabet ved de hvert i fald har
kunden i 12 måneder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-02-03 18:19

> [...]
> vil det også give bedre tilskud til terminaler når teleselskabet
> ved de hvert i fald har kunden i 12 måneder.

Jeg tror det vil være nemmere at skaffe trofaste kunder ved at gøre
tingene bedre end de andre - f.eks. som Telmore gør!

Hvis jeg skulle bindes i 12 måneder ville jeg aldrig skifte selskab
igen - ikke med mindre der er ekstremt gode besparelser!

Fra : Christian Poulsen

Dato : 12-02-03 18:54

> Jeg tror det vil være nemmere at skaffe trofaste kunder ved at gøre
> tingene bedre end de andre - f.eks. som Telmore gør!

Ingen tvivl om det. Det vil jeg give dig ret i.

> Hvis jeg skulle bindes i 12 måneder ville jeg aldrig skifte selskab
> igen - ikke med mindre der er ekstremt gode besparelser!

Nemlig. Se evt. Povl H. Pedersens indlæg.

Fra : Fischer

Dato : 12-02-03 17:46

> Netop det så jeg gerne i Danmark. 12 måneder for privat
> og 24 for erhverv.

Du må da have trådt på dine kønsdele!
Bindingen skal helt væk, og så må vi betale det som telefonen koster. Alt
det med bindinger og tilskud gør markedet uigennemskueligt og rodet.

Fra : Christian Poulsen

Dato : 12-02-03 17:55

> Bindingen skal helt væk, og så må vi betale det som telefonen koster.
> Alt det med bindinger og tilskud gør markedet uigennemskueligt og rodet.

Det er nok et endnu bedre forslag. Og det ville jeg nok også være endnu
større tilhænger af. Men hvis der endelig _skal_ være bindning, så burde
det være 12 måneder så selskaberne får faste kunder.

Var der ingen bindning ville det også være endnu bedre. Men folk har jo
tidligere haft lidt svært ved at betale hvad en telefon koster. Men det
er jo selvfølgelig et spørgsmål om tilvending.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-02-03 18:11

In article <bTu2a.114$Cb1.111@news.get2net.dk>, Fischer wrote:

> Du må da have trådt på dine kønsdele!
> Bindingen skal helt væk, og så må vi betale det som telefonen koster. Alt
> det med bindinger og tilskud gør markedet uigennemskueligt og rodet.

Det er der da i dag. Du går bare ned og siger du vil købe
en telefon uden abonnement, og binding og tilskud er så væk.

Jeg er enig i at man burde kunne sætte bindingsperioden op,
eller lade folk selv vælge, og så give 50 kr/md i tilskud.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-02-03 18:20

"Fischer" <express2003@get2net.dk> wrote in

> Alt
> det med bindinger og tilskud gør markedet uigennemskueligt og
> rodet.

For slet ikke at tale om at det gør det dyrere...

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-03 20:26

Fischer wrote:

> Du må da have trådt på dine kønsdele!
> Bindingen skal helt væk, og så må vi betale det som telefonen koster. Alt
> det med bindinger og tilskud gør markedet uigennemskueligt og rodet.

Så svært er det sgu da heller ikke.

Køb af telefonY til x kroner.
Du binder dig i z måneder á t kroner
Forbruget beregnes ud fra SystemU

Og sådan regner man igennem indtil man finder et tilbud som matcher
behovet.

Det kræver altså ikke sær lig meget lommeregner-gymnastik for at regne
den ud.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Fischer

Dato : 13-02-03 10:51

> Så svært er det sgu da heller ikke.

Nej, ikke for os der har et nogenlunde overblik over hvilke abonnementer der
er, hvad de koster o.s.v.
Men Hr. og Fru Danmark har ikke en jordisk chance.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-02-03 16:21

Fischer wrote:

> Nej, ikke for os der har et nogenlunde overblik over hvilke abonnementer der
> er, hvad de koster o.s.v.
> Men Hr. og Fru Danmark har ikke en jordisk chance.

Undervurderer du folks intelligens?

Eller overvurderer jeg?

Fra : Christian Poulsen

Dato : 13-02-03 17:48

> Eller overvurderer jeg?

Ja.

Fra : René Andreasen

Dato : 13-02-03 22:00

Hvordan vil du regne prisen ud på et mobil abbonnement?

Hvis du får mobilen 500 kr billigere hvis du tegner abb hos fx. Mobil
hjørnet (fiktivt selskab)! Med en minutpris på 70 øre og 50 kr i
abbonnement!

Hvad er så din minutpris når du skal indregne rabatten på 500 kr? Nogen
taler jo lidt og andre meget!

Det er jo dette der gør det uoverskueligt!

MVH

René

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 17:29

"Rainer Schöbe" <rainer.xp20030223.schoebe@imail.de> skrev i en meddelelse

> I Tyskland er det "selvfølgelig" forbudt at låse en mobiltelefon op før de 24
> måneder er gået, men til gengæld er næsten udelukkende prepaid-telefoner låst.

Er det direkte forbudt, med risiko for en efterfølgende straf, hvis man låser en
mobiltelefon op i Tyskland? Hvem bliver straffet? - Både ejeren af telefonen
(den der beder om at få telefonen unlocket) og unlockeren som foretager
indgrebet.

Vil en tysker der lader en ikke-ulovlig unlocking foretage i Danmark mon blive
straffet, hvis det hjemme i Tyskland opdages, at han har (fået) foretaget en
unlocking i Danmark?

Jeg har svært ved at forestille mig at en unlocking foretaget i Danmark
efterfølgende vil blive straffet i Tyskland. Jeg overvejer lige nu, om jeg skulle
åbne en unlock-butik i Rødby Havn, måske med filialer i Gedser og Padborg.

Jeg har selv en preusser-telefon, Motorola T180, spærret til Viag Interkom.
Den er købt den 24.02.2001 med et taletidskort, så nu skal jeg snart have
den låst op. Desuden er menuen kun på tysk og andre mærkelige sprog Er
der nogen der véd hvor man kan få en dansk menu ind i den - måske hos
en af unlockerne?

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 12-02-03 20:25

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> man låser en mobiltelefon op i Tyskland? Hvem bliver straffet? - Både
> ejeren af telefonen (den der beder om at få telefonen unlocket) og

Jeg kender ingen der blev dømt for at låse en mobiltelefon op, men de fleste
indvolverede advokater mener at oplåsning kunne straffes.

Det gælder vel mere dem der professionelt låser telefonerne op. Men som skrevet:
Indtil nu ingen dom!

> Vil en tysker der lader en ikke-ulovlig unlocking foretage i Danmark
> mon blive straffet, hvis det hjemme i Tyskland opdages, at han har
> (fået) foretaget en unlocking i Danmark?

Hvem skal opdage det? Det er problemet! Men hvis der annonceres for oplåsning,
er sagen lidt simplere.

> [...]
> Danmark efterfølgende vil blive straffet i Tyskland. Jeg overvejer
> lige nu, om jeg skulle åbne en unlock-butik i Rødby Havn, måske med

Så vil jeg sende alle mine kunder til dig.

> Jeg har selv en preusser-telefon, Motorola T180, spærret til Viag
> Interkom.

"VIAG Interkom" der nu hedder "o2 Germany" sidder nede i München, så du har en
bayer-telefon!

--
Rainer Schöbe (Tyskland)
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Fischer

Dato : 12-02-03 17:47

> [...]
> 6,-/min) end indenfor det egne net (ca. kr. 1,50 til 3,-/min).
> - Det første minut beregnes ofte fuldt uanset om det bliver brugt eller

Yaaarrrggh!
Det er da ren pirateri. Godt man blev født nord for grænsen.

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-02-03 20:19

Fischer skrev bl.a.:
> Yaaarrrggh!
> Det er da ren pirateri. Godt man blev født nord for grænsen.
Ja bare ikke når man kikker på hvad en bil koster her og så i
Tyskland. Men det er jo en helt anden historie.

Der skal ikke gives tilskud til mobiltelefoner.

Lars Raaby

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-02-03 23:32

Hej

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.dk> wrote:

>Der skal ikke gives tilskud til mobiltelefoner.

Nej - Men til biler ville det være godt !

--
M.v.h. Ole®

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 14-02-03 17:41

> Nej - Men til biler ville det være godt !

Denne Ferrari er Shell-låst og kan kun køre på V-Power de første 1000 km...

--
Kasper

Fra : Fischer

Dato : 14-02-03 19:00

> Denne Ferrari er Shell-låst og kan kun køre på V-Power
> de første 1000 km...

Hvis den er billig nok, så er det sgu ok for mig!
Og hvis man bliver træt af Shell kan man jo bare unlocke den.

Fra : Leif Neland

Dato : 15-02-03 16:07

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> skrev i en
meddelelse news:b2j66v$hm7$1@sunsite.dk...

> Denne Ferrari er Shell-låst og kan kun køre på V-Power de første 1000
km...

Hvorlænge er en Ferrari om at køre 1000km på autobahn? Nok ikke 6 måneder...

Leif

Fra : Fischer

Dato : 15-02-03 16:00

> I danskere har det hamrende godt vedrørende mobiltelefoni.

Det må man nok være enig i.
Der er kommet tyske taletidskort på http://prepaid.starthotel.dk/

Ud over at det er dyrt for en startpakke i Tyskland, så er prisstrukturen
ret uigennemsigtig.

Fra : Leif Neland

Dato : 15-02-03 16:04

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan jo være at Folketinget finder det konkurrencehæmmende at der
> ikke længere vil blive solgt telefoner med tilskud. Konkurrence er jo en

Ikke altid.

Det er jo blevet forbudt at importere film/musik/bøger(?) fra udenfor eu,
hvis den autoriserede distributør ikke siger god for det.

Leif

Fra : Christian Poulsen

Dato : 12-02-03 18:52

> 'Gå i det lokale supermarked og få din mobiltelefon låst op gratis. Så
> kan du nemt skifte teleselskab', lyder tilbuddet fra en af telebranchens
> miniputter, discountteleselskabet CBB Mobil.'

'Både Dansk Supermarked og FDB truer med at opsige samarbejdsaftaler med
CBB Mobil, der vil låse sine konkurrenters mobiltelefoner op. Skadeligt
for forbrugerne, mener dagligvare-koncernerne.'

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18050