GPRS Forbindelse..
Fra : Kenneth Egholm

Dato : 08-02-03 13:41

Hej gruppe..

Jeg skal sætte en bærbar (win 98 SE) op til at køre på internettet med
en T68 via bluetooth og GPRS..
GPRS er sat op på telefonen (TDC)..

Når jeg så beder om en DUN (dial up network) forbindelse - kommer det
her billede op, som dengang, hvor man brugte et modem til at komme på
internettet med.. Den beder med andre ord om brugernavn og adgangskode..
Hvad skal man angive her ??

Gode råd modtages meget gerne,

--
MVH Kenneth Egholm

Fra : Jensb

Dato : 08-02-03 14:32

"Kenneth Egholm" <kenneth@FJERNDETTEegholm.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> her billede op, som dengang, hvor man brugte et modem til at komme på
> internettet med.. Den beder med andre ord om brugernavn og adgangskode..

Skriv det samme som du har brugt under brugernavn og password i
GPRS-opsætningen på telefonen.

Og som telefonnummer skriver du *98#

Jeg har en vejledning liggende her
http://www.bjargum.dk?ericsson_t68_gprs_laptop.htm godt nok til Sonofon, og
via IR

Jens

Fra : L@rs K

Dato : 08-02-03 14:35

Lidt svært at følge med i hvor meget, du allerede har sat op, så der kommer
lige et par antagelser først !

Du har installeret telefonen som et modem på computeren, går jeg ud fra.....

Du har derefter bedt modemet (telefonen) om at ringe til *98#, går jeg også
ud fra.....

,,,,,så skal du IKKE bruge brugernavn og password til at komme på
internettet,

.....kun betale TDC "KASSEN....."

L@rs

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 08-02-03 15:46

"L@rs K" <Lars.Kongsdal@IT.dak> wrote in message
> [...]
også
> ud fra.....
>
> ,,,,,så skal du IKKE bruge brugernavn og password til at komme på

OK, det har jeg.. Telefonen viser et skærmbillede, hvor der står
Forbinder ... og det bliver den ved med ?? Er det normalt..
Der kan ikke skaffes forbindelse til internettet, selvom der kommer en
forbindelse (ser det ud til på computeren) ..

Nogen bud på, hvad der er galt ??

MVH Kenneth.

Fra : Jensb

Dato : 08-02-03 16:17

> [...]
> Der kan ikke skaffes forbindelse til internettet, selvom der kommer en
> forbindelse (ser det ud til på computeren) ..

Jeg mener TDC har to forskellige GPRS opsætninger, med hvert sit APN. Det
ene er til WAP og det andet til Internet. Måske din telefon er sat op til
WAP? I telefonen under GPRS indstillinger er der et punkt der hedder APN,
hvad har du stående der?

mener der skal stå "wap" hvis det er til WAP og "internet" hvis det er til
internet.

Fra : L@rs K

Dato : 09-02-03 02:13

Nej,,,, det er selv følgelig ikke normalt at telefonen ikke forbinder med
det samme men.....
Jep.... din PC ringer telefonen op !
OK !!

Måske du lige skulle finde ud af om din GPRS opsætning i telefonen er
korrekt og virker......
Kan du få telefonen til af hente mail's med telefonens eget mail funktion ?
,,, eller skriver den også bare "Forbinder" ?
Hvis ikke du kan hente mail, så slet din/dine GPRS opsætninger og start på
en frisk !
- Med joystick vælges Opsætning, tryk YES
- Med joystick vælges Datakomm, tryk YES
- Med joystick vælges Datakonti, tryk YES
- Med joystick vælges Tilføj konto, tryk YES
- Med joystick vælges GPRS-data, tryk YES
- Indtast et navn til Kontoen (internet), tryk YES
- Med joystick vælges APN-adresse, tryk YES
- Indtast internet, tryk YES
- Med joystick vælges GEM, tryk YES

Prøv dernæst først med telefonens eget mail program, derefter med din PC's
opkalsd rutine (DUN) !

L@rs

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 07:04

skrev i en meddelelse news:b2356o$lt2$1@sunsite.dk

> [...]
> Der kan ikke skaffes forbindelse til internettet, selvom der kommer en
> forbindelse (ser det ud til på computeren) ..

Det samme problem har jeg med min Motorola T260. Der står dog »GPRS
data session« på telefonens display, men der ryger ingen data gennem
systemet.

> Nogen bud på, hvad der er galt ??

Gid jeg havde. Jeg er ved at blive vanvittig over den manglende GPRS-
forbindelse mellem min mobil og laptop Win2000. Wappe vil lortet heller ikke,
den blot forbinder, forbinder, ... uden at der sker noget. ØV!

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-02-03 08:33

> Det samme problem har jeg med min Motorola T260. Der
> står dog »GPRS data session« på telefonens display, men der
> ryger ingen data gennem systemet.

Jeg har GPRS hos Sonofon. Det kører fint med T260 og bærbar PC.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.
"Sømmet i bund Møller - der er problemer på Webdanes".

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 10:39

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har GPRS hos Sonofon. Det kører fint med T260 og bærbar PC.

Jeg har tænkt meget på hvor fejlen mon ligger. Måske er det opsætningen
inde i Win2k, måske er telefonen defekt eller på en eller måde spærret for
GPRS. Når jeg er inde i telefonens wap-opsætning, er der i nederste
venstre hjørne af displayet noget der ligner en nøgle med en streg gennem
nøglehovedet. - Er der også dét på din T260?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-02-03 11:40

> Jeg har tænkt meget på hvor fejlen mon ligger. Måske er
> det opsætningen inde i Win2k, måske er telefonen defekt
> eller på en eller måde spærret for GPRS.

Det lyder lidt mærkeligt.
Hvad er din hjemmeside sat til på din TDC GPRS profil?
Pøv evt. at ændre den til: http://wap.tdconline.dk

> Når jeg er inde i telefonens wap-opsætning, er der i nederste
> venstre hjørne af displayet noget der ligner en nøgle med en
> streg gennem nøglehovedet. - Er der også dét på din T260?

Ja.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 13:41

> Det lyder lidt mærkeligt.
> Hvad er din hjemmeside sat til på din TDC GPRS profil?
> Pøv evt. at ændre den til: http://wap.tdconline.dk

Den var sat til http://wap.tdc.dk

Mine indstillinger:
Primær IP:194.182.251.015
Primær port: 9201
Sekundær IP: 000.000.000.000
Sekundær port 9201

Databærer GPRS:
APN: wap
Brugernavn: tdk
Pasword: ****** (Kan jeg ikke huske længere, hvad skal der stå dér?)

Databærer CSD:
Telefon # +4540390909
Brugernavn: tdk
Pasword: ****** (Kan jeg ikke huske længere, hvad skal der stå dér?)

Profilnavn: TDC GPRS (Men det er vel ligegyldigt, hvad man kalder den?)

Jeg har sat GPRS og CSD op i den samme profil, som hedder »TDC GPRS«.
Den sidstnævnte er til et tysk net. Jeg har selvfølgelig sørget for at »TDC
GPRS« er valgt som den aktive, når jeg vil forsøge at wappe med TDC-SIM-
kortet.

Hvordan fungerer det egentligt? Når man har et SIM-kort med abonnement i
telefonen, der understøtter GPRS, så vil GPRS-delen af profilen automatisk blive valgt,
i modsat fald vælger telefonen at CSD-wappe.

> Ja.

Det glæder mig at høre, så er det nok ikke dén der er mit problem.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-02-03 14:24

> Den var sat til http://wap.tdc.dk

Når jeg sætter et Telmore kort i min T260 og kører med alm. (CSD) opkald til
TDC med den ovenstående hjemmeside får jeg denne fejl:
"An internal gateway error prevents the gateway from fulfilling your
request"

Men det virker med: http://wap.tdconline.dk

> Mine indstillinger:
> Primær IP:194.182.251.015
> Primær port: 9201
> Sekundær IP: 000.000.000.000
> Sekundær port 9201

Det ser rigtigt ud.

> Databærer GPRS:
> APN: wap
> Brugernavn: tdk
> Pasword: ****** (Kan jeg ikke huske længere, hvad skal der stå dér?)

Prøv at ændre APN til: internet
Og efter du har ændret dette, så sluk telefonen og tænd den igen inden du
connecter!

> Profilnavn: TDC GPRS (Men det er vel ligegyldigt, hvad man kalder den?)

Ja - det skulle være lige meget.

> [...]
> abonnement i telefonen, der understøtter GPRS, så vil GPRS-delen
> af profilen automatisk blive valgt, i modsat fald vælger telefonen at

Egentlig et godt spørgsmål. Det må man vel formode.
Der står vel i øvrigt GPRS nederst til højre i dit display?

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 15:57

> [...]

> Prøv at ændre APN til: internet
> Og efter du har ændret dette, så sluk telefonen og tænd den igen inden du

Skal der ikke kun stå »internet« hvis man kobler op med bærbar pc, e.l.? Når
man wapper med telefonen, skal der så ikke stå »wap«?

> Ja - det skulle være lige meget.

> Egentlig et godt spørgsmål. Det må man vel formode.
> Der står vel i øvrigt GPRS nederst til højre i dit display?

Ja, det gør der med mit TDC-SIM-kort, mens der ikke står »GPRS« med mit
Telmore-SIM-kort. Kan jeg mon koble op på TDC's CSD-wap med mit
Telmore SIM-kort?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-02-03 16:20

> Skal der ikke kun stå »internet« hvis man kobler op med bærbar pc, e.l.?
> Når man wapper med telefonen, skal der så ikke stå »wap«?

Nej, jeg tror der skal stå 'internet'. Det gør der i al fald i min opsætning
til Sonofon - og den fungerer fint med wap via GPRS.
Husk at slukke/tænde telefonen efter ændringen.

> Ja, det gør der med mit TDC-SIM-kort, mens der ikke står »GPRS«
> med mit Telmore-SIM-kort. Kan jeg mon koble op på TDC's
> CSD-wap med mit Telmore SIM-kort?

Ja, du kan godt kalde op til TDC's wap fra et Telmore kort.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 17:53

> [...]

> TDC med den ovenstående hjemmeside får jeg denne fejl:
> "An internal gateway error prevents the gateway from fulfilling your

Tak for hjælpen, Fischer. Det er også lykkedes mig at komme på wappen efter
at have ændret startsiden fra http://wap.tdc.dk til http://wap.tdconline.dk

Hvor meget koster dette wapperi mon egentligt? Hvor meget kan jeg eksempelvis
wap-surfe inden jeg når 1 MB = kr. 75,- hos TDC ?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-02-03 18:30

> Tak for hjælpen, Fischer. Det er også lykkedes mig at
> komme på wappen efter at have ændret startsiden fra
> http://wap.tdc.dk til http://wap.tdconline.dk

Det var da godt.

> Hvor meget koster dette wapperi mon egentligt? Hvor meget
> kan jeg eksempelvis wap-surfe inden jeg når 1 MB = kr.
> 75,- hos TDC ?

Jeg har set en tommelfingerregel der siger at 1Mb cirka. er lig med 1000
Wap-sider.
Så det er noget billigere end Wap via alm. datakald, som er sindsygt dyrt
(læs: ubrugeligt).

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-02-03 07:49

> Det var da godt.

Har du også en god idé til, hvorfor jeg ikke kan få T260 og bærbar pc
til at fungere sammen via ir-porten? Der kommer ingen data igennem,
selv om opkoblingen ser ud til at forløbe normalt.

Jeg kalder op til *99#. Telefonens display viser at jeg er forbundet med
IP-adr. 62.xxx.xxx.xxx og den er lidt forskellig fra opkobling til opkobling.
Pc'en viser at den er forbundet til 192.xxx.xxx.xxx. Jeg forestiller mig at
denne IP-konflikt er den egentlige årsag til at jeg ingen data får igennem,
selv om selve opkoblingen ser ud til at forløbe normalt. Der bliver under
opkoblingen sendt knapt 4 kB og modtaget 2-300 B, og så sker der ikke
mere.

På forhånd tak for hjælp til at få det til at virke.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 10-02-03 16:22

> Jeg kalder op til *99#.

Samme her.

> Telefonens display viser at jeg er forbundet med IP-adr.
> 62.xxx.xxx.xxx og den er lidt forskellig fra opkobling til opkobling.
> Pc'en viser at den er forbundet til 192.xxx.xxx.xxx.

Noget tilsvarende her.

> Jeg forestiller mig at denne IP-konflikt er den egentlige årsag til at
> jeg ingen data får igennem, selv om selve opkoblingen ser ud til
> at forløbe normalt.

Nej, det skal du ikke regne med. Der må være noget andet galt.
Desværre har jeg ikke noget god idé til hvad.

Fra : Ulf Hansen

Dato : 11-02-03 03:32

Hej
Jeg har også tilbragt uger med at få min GPRS T260'er til at spille sammen
med den infrarøde port på en Ipaq lommecomputer. Tricket er, at lige netop
Timeport 260'eren forlanger en specifik DNS i modemopsætningen på den
bærbare/PDA'en. Medens jeg rodede, lånte jeg en Siemens M45 og en Ericsson
T68 som begge skaffede GPRS forbindelse med Servertildelte adr.

Jeg har Sonofon, så jeg kan ikke hjælpe med TDC's Primære og sekundære DNS.
Det eneste jeg kan finde på TDC's hjemmeside er 194.182.251.15 til WAP via
GPRS - OG DEN ER DET IKKE !

Du må ha fat i deres support og lokke Primær og Sekundær DNS ud af dem. Lad
dig ikke spise af med den til WAP.

Min opsætning på Ipaq'en (svarer vel nogenlunde til Netværk via Modem på din
bærbare):

Vælg modem: Generic IrDa modem

Baud rate: 57600

under Avanceret, gå til TCP/IP: prik i Server tildelt IP adr.

gå til "Name Servers": prik i Anvend specifik server adr. og udfyld den
primære og sekundære med hvad TDC oplyser.
(Hos Sonofon er det hhv. 212.88.64.14 og 212.88.64.15)

Ikke noget i WINS eller Alt WINS

telelfon nr. : Ingen Landekode eller områdekode. *99#

Ingen markering i "vent på klartone"

ingen extra modem kommandoer.

Du styrer nu telefonen fra den bærbare, lidt på samme måde som du styrede
dit gamle 28.8 modem fra din Desktop Computer.

Du behøver ikke at bekymre dig om WAP eller Internetopsætning i selve
telefonen.

Denne opsætning virker fint for mig. Jeg kan surfe og hente mail med en
hastighed på op til 31Mbit. Blot skal jeg huske at lade lommecomputeren
kalde mobilen op - f.eks. ved at indtaste et URL og trykke enter - og først
derefter aktivere IrDa på mobilen. (Pil Op - og 3, hvis du da ikke har lavet
om på genvejs menuen ) Hvis jeg aktiverer IrDa på mobilen før PDA'en, går
der ged i det.

Håber det lykkes.

vh
Ulf

-----------------

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-02-03 06:34

"Ulf Hansen" <brokmar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bærbare/PDA'en. Medens jeg rodede, lånte jeg en Siemens M45 og en Ericsson
> T68 som begge skaffede GPRS forbindelse med Servertildelte adr.

Tak skal du have. Jeg vil snarest efterprøve dit råd. Det lyder som om det kunne
være løsningen på mit problem.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-02-03 08:56

> [...]

> Det eneste jeg kan finde på TDC's hjemmeside er 194.182.251.15 til WAP via

Den opgiver de vist helller ikke på nogen hjemmeside, da de jo burde tildeles
automatisk, hvilket Motorola T260 åbenbart ikke understøtter.

> Du må ha fat i deres support og lokke Primær og Sekundær DNS ud af dem. Lad
> dig ikke spise af med den til WAP.

Er der nogen her i gruppen der tilfældigvis kender adresserne på de DNS-servere jeg
skal bruge hos TDC til en GPRS-opkobling?

Jeg har prøvet at skrive til mobilsupportFJERN_DETTE@tdc.dk, men der går jo nok
mange dage inden de svarer - hvis de altså overhovedet svarer

Claus

Fra : Ulf Hansen

Dato : 11-02-03 14:56

Fandt disse 2 DNS ved en søgning i gamle meddelelser - juli 2001 - i
gruppen:

Prøv om de virker endnu.

hilsen
Ulf

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 09:25

> Fandt disse 2 DNS ved en søgning i gamle meddelelser - juli 2001 - i
> gruppen:

> Prøv om de virker endnu.

Dem fik jeg heller ikke til at virke.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 09:18

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg har prøvet at skrive til mobilsupportFJERN_DETTE@tdc.dk, men der går jo nok
> mange dage inden de svarer - hvis de altså overhovedet svarer

Jeg fik et hurtigt svar fra TDC:

Primær DNS: 194.239.134.83
Sekundær DNS: 193.162.153.164

Det lykkedes mig heller ikke at få Motorola T260 og den bærbare til at hente
data via GPRS via brug af disse DNS. Nu tror jeg at jeg "lægger Motorola
T260 på hylden" og venter på at min Ericsson T65 bliver låst op sidst i marts.

Er der nogen der har erfaringer med hensyn til det kabel og program man skal
anskaffe til brug for forbindelse og opkobling via Ericsson T65 og bærbar pc?

Claus

Fra : Ulf Hansen

Dato : 12-02-03 16:16

åhhr.... det er da for nemt bare at give op
Fandt denne oplysning om IrDa og Windows 2000, som du kører på din bærbare,
ikke ?

http://www.motorola-isg.demon.co.uk/clipart/page_art/gwiz_en.pdf

Men du har IrDa forbindelse mellem Motorola Timeport T260 og din bærbare,
ikke ?

vh
Ulf

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-02-03 17:28

> åhhr.... det er da for nemt bare at give op

Jo, måske, men nu har jeg med jævne mellemrum bakset med det i
en måneds tid - man bliver til sidst træt af "skidtet".

> Fandt denne oplysning om IrDa og Windows 2000, som du kører
> på din bærbare, ikke ?

> http://www.motorola-isg.demon.co.uk/clipart/page_art/gwiz_en.pdf

Tak! - Den må jeg hellere straks kigge på.

> Men du har IrDa forbindelse mellem Motorola Timeport T260 og din
> bærbare, ikke ?

Jo, der er da forbindelse, og jeg kan også sagtens foretage CSD-opkald
9,6 kB/s med Motorola Timeport T260 og den bærbare gennem IrDa.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-02-03 16:58

> [...]

> TDC med den ovenstående hjemmeside får jeg denne fejl:
> "An internal gateway error prevents the gateway from fulfilling your

Ja, det gjorde det

Hvad gør man egentlig hvis man vil se en "fremmed" wap-side med
Motorola T260? Jeg har hørt at der findes en wap-side der hedder
http://wap.berlingske.dk. Hvis jeg vil se den, skal jeg så indsætte
http://wap.berlingske.dk som startside i stedet for
http://wap.tdconline.dk, eller er der et sted, hvor jeg kan indtaste
adressen http://wap.berlingske.dk efter at jeg er logget på
http://wap.tdconline.dk ?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 10-02-03 18:23

> Hvad gør man egentlig hvis man vil se en "fremmed" wap-side med
> Motorola T260? Jeg har hørt at der findes en wap-side der hedder
> [...]

Du kan sikkert godt vælge en anden startside. Det er typisk bare første gang
man bruger en ny / ændret profil man skal vælge en bestemt. Det er sikkert
en eller anden 'bug'.
Det er på samme måde som det med at man tilsyneladende helst skal slukke og
tænde telefonen efter at have ændret wap-opsætningen.

Ellers hvis du trykker 'Menu' og holder den nede et par sekunder efter du er
gået på startsiden, så kan du indskrive en ny hjemmeside, lave bookmarks
m.m.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-02-03 06:35

> Ellers hvis du trykker 'Menu' og holder den nede et par sekunder efter du er
> gået på startsiden, så kan du indskrive en ny hjemmeside, lave bookmarks
> m.m.

Tak for hjælpen. Det er dog utroligt hvad man kan lære af dig

Claus

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 09-02-03 12:16

"Kenneth Egholm" <kenneth@FJERNDETTEegholm.org> wrote in message
> "L@rs K" <Lars.Kongsdal@IT.dak> wrote in message
> kommer

Thanx, gutter.. Jeg rodede lidt videre med det og nu kører det...

Jeg har nu et lille BT netværk, hvor jeg med den bærbare kan surfe,
hente mails og PRINTE.
Det er supercool...

Tak for hjælpen, Kenneth Egholm..

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-02-03 13:44

> "Kenneth Egholm" <kenneth@FJERNDETTEegholm.org> wrote
in message

> Thanx, gutter.. Jeg rodede lidt videre med det og nu kører det...

Hvad var problemet? Jeg håber meget at jeg evt. også kan få mit til at
virke, ved at høre mere om hvordan du løste dít problem.

Claus

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 09-02-03 22:26

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> Hvad var problemet? Jeg håber meget at jeg evt. også kan få mit til at
> virke, ved at høre mere om hvordan du løste dít problem.

Hmm, det kan jeg sku nok desværre ikke hjælpe dig med.. Jeg installerede
en frisk gang Win ME (gammel PC med kun lidt RAM) og så virkede det med
det samme.. Så det er lidt svært lige at sætte en finger på, hvad der
var galt (jeg hader Win 98

MVH Kenneth Egholm..