Anne Grete
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-03-01 11:27

Det er sikkert et /long shot/, men er der nogen, der kender noget til
en sangerinde ved navn Anne Grete? Det er en slags dansktopstil,
og et album hedder "Vinden vender", som er formodentlig 20 år gammelt
eller mere. F.eks. et sted hvor man kan se et billede og noget om hende?

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Hanzen

Dato : 18-03-01 13:50

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
> http://w1.1537.telia.com/~u153700010
> Til brugere af OE dansk version: Sørg for, at du skriver Re: i

Jamen hun havde/har? da en fantastisk stemme. Hørte noget med hende omkring
1980-82. Jeg vil nu ikke kalde det typisk dansktop (det er rosende ment)
Jeg husker noget om at hun kun udsendte plader når hun nu lige havde lyst,
og der kunne godt gå længe imellem.

hilsen
Hanzen

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-03-01 15:43

Hej

Hvis det er den AnneGrethe jeg tænker på, så var hun medlem af en
folk/skiffle-gruppe der hed Van Dango, tilbage tror jeg i 70/80'erne, men
har også sunget en duet med Peter Thorup bla., og har også lavet et
solo-album tilbage i LP'ens tid, bla sammen med Fessors Big City Bang og
nogle andre.

Hilsen Michael

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-03-01 18:41

"Michael Petersen"
> [...]
> har også sunget en duet med Peter Thorup bla., og har også lavet et
> solo-album tilbage i LP'ens tid, bla sammen med Fessors Big City Bang og

Tak for svarene - jeg fandt også en lillebitte liste over nogle af de plader,
hun lavede op gennem firserne, og det skal nok passe med MP's oplysninger,
som jeg tager til mig (selvom denne her Anne Grete vist har lavet mere end
et soloalbum). Men hun har faktisk en meget fin stemme, selvom jeg da ikke
har været opmærksom på den før.

Fra : John Thomsen

Dato : 26-03-01 13:31

On Sun, 18 Mar 2001 15:42:50 +0100, "Michael Petersen"
<michael.p@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>har også sunget en duet med Peter Thorup bla., og har også lavet et
>solo-album tilbage i LP'ens tid, bla sammen med Fessors Big City Bang og

Det er både rigtigt - og lidt forkert.... )

Anne Grethe var en ganske almindelig pige, der godt ku' li' at synge
og hun kom en del på et værsthus hvor netop Van Dango spillede og en
dag tog hun mod til sig og spurgte om hun måtte synge med dem.

Det fik hun lov til, og det blev en bragende succes som også var
befordrende for Van Dango's egen succes.

Siden "gik hun på omgang", dvs. hun sang sammen med en række
forskellige bands, heriblandt både Fessor og Kansas City Stompers (så
vidt min TEFAL-memory!) - og ellers solo med lejlighedsmusikere.

Jeg husker ikke lige om hun lavede en hel LP med Peter Thorup
(ex-sanger og guitarist i Beefeaters) eller det kun var et enkelt
nummer; men netop den ene duet de lavede: "Skib foruden sejl" er
virkelig dynamisk, og på sin egen vis på højde med originalen
"Isalands In The Stream" med Dolly Parton og Kenny Rogers.

Anne Grethe's stemme er meget karakteristisk, meget dynamisk,
kraftfuld og med et særpræget vibrato. I dag er branchen jo desværre
overfyldt med små anorektiske, flødechokoladefarvede, småbrægende
pigestemmer, der behøver en ordentlig omgang i diverse sequensere,
kompressorer og forstærkere - og stadig oser af ensomt beliggende
pigeværelser.

Venligst
John