Garanti efter unlock?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-02-03 20:12

Hejsa

Hvordan ser det ud med garantien, hvis man får låst sin telefon op? Er den
helt væk, eller hvordan?

mvh Frank

Fra : Janus Olsen

Dato : 06-02-03 22:34

Hej
Nej den forsvinder ikke, men hvis din unlocker ødelægger telefonen ved det,
gør den ikke.
MVH Janus Olsen
"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e42b2d9$0$2550$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-02-03 23:23

> Nej den forsvinder ikke, men hvis din unlocker ødelægger telefonen ved
det,
> gør den ikke.

Du mener:

"Nej den forsvinder ikke, men hvis din unlocker ødelægger telefonen ved det,
gør den"

eller hvad?

mvh Frank

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 07-02-03 00:59

> Nej den forsvinder ikke

Hej Frank,

som hovedregel kan du ikke fraskrive dig din 'garanti' med mindre du selv er
skyld i at telefonen ikke virker mere.

De fleste telefoner unlockes uden at skrue dem fra hinanden og så bliver der
ikke problemer med 'garantien' hvis vibratoren fx går hen og bliver defekt.
Nogle nye telefoner - specíelt Siemens C55 - skal skilles ad for at man kan
unlocke den og hvis værkstedet kan se telefonen har været åbnet så kan der
blive mas med at overbevise dem om, at du ikke selv har smadret den.

Med samme begrundelse slipper værkstederne også for reparation af
vandskadede telefoner og telefoner, som er gået i stykker - og fx ikke kan
tænde - efter en ukyndig unlocker har eksperimenteret med dem.

Jeg har lavet en grundig beskrivelse om garantiforhold og desuden lagt et
par links ind til videre læsning på min hjemmeside under punktet
Information -> Garanti, hvis nogen er interesseret.

mvh Kasper / Unlock Århus
www.unlockaarhus.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-02-03 08:43

> [...]
> vandskadede telefoner og telefoner, som er gået i stykker - og fx ikke kan
> tænde - efter en ukyndig unlocker har eksperimenteret med dem.

Ja, nu over vejer jeg jo en C55 og det var da træls at den skulle åbnes
:-/

Er der nogle der har erfaringer med at værkstedet ikke vil lave dem på
garantien, fordi at den har været åben?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-02-03 18:23

> [...]
> unlocke den og hvis værkstedet kan se telefonen har været åbnet så kan der
> blive mas med at overbevise dem om, at du ikke selv har smadret den.

Er du sikker på at den skal skilles ad? Jeg synes da, at jeg kan læse på
nettet, at man bare skal have det rigtige cable.

Opdatere du også firmware? Eller ok, det gør de vel i butikken...?

mvh Frank, Århus

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 09-02-03 00:53

> Er du sikker på at den skal skilles ad? Jeg synes da, at jeg kan læse på
> nettet, at man bare skal have det rigtige cable.

Ja, desværre. Siemens C55 er noget helt specielt.
Det er kun muligt at aktivere (unlocke) javafunktionerne uden at skille
telefonen.

> Opdatere du også firmware? Eller ok, det gør de vel i butikken...?

Softwareopdatering er gratis indenfor de første to år blot du medbringer
kvitteringen. Det anbefales at gå direkte til et serviceværksted fx EMTS,
Banegårdsplads 16 i stedet for at gå til butikken da butikkerne plejer at
være temmeligt lang tid om at få sendt telefonerne frem og tilbage.

--
Kasper

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-02-03 03:22

Kasper Vibe Grevsen <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> wrote:

> [...]
> Banegårdsplads 16 i stedet for at gå til butikken da butikkerne plejer at
> være temmeligt lang tid om at få sendt telefonerne frem og tilbage.

Manner, jeg troede at man bare gik til forhandleren, og så opdaterede de
softwaren?

Jeg har lige erstattet min trofaste 6110'er med en 6310i. Kan de ikke
opdatere softwaren i min lokale Sonofon Partner butik, mens jeg venter?

Eller er det butikker som FONA/Merlin o.lign. butikker, hvor
kundeservice er i højsædet (ups, ufrivillig sarkasme der sender
telefonerne et sted hen?

Mojn, Thomas

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 09-02-03 08:29

> Jeg har lige erstattet min trofaste 6110'er med en 6310i. Kan de ikke
> opdatere softwaren i min lokale Sonofon Partner butik, mens jeg venter?

Det ved jeg ikke. En af mine naboer havde sin telefon til opdatering hos
Orange-butikken og det tog et par dage, fordi de selv sendte den ind til
EMTS så vidt jeg forstod.

> Eller er det butikker som FONA/Merlin o.lign. butikker, hvor
> kundeservice er i højsædet (ups, ufrivillig sarkasme der sender
> telefonerne et sted hen?

Ja, det var lige præcis den slags butikker.... En anden nabo måtte vente
over en måned på at få hendes telefon opdateret igennem butikken.

--
Kasper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-03 09:39

In article <1fq3fn2.n55v8k185lrrwN%engineering@boelskifte.dk>, Thomas Boelskifte wrote:

> [...]
>
> Eller er det butikker som FONA/Merlin o.lign. butikker, hvor
> kundeservice er i højsædet (ups, ufrivillig sarkasme der sender

De har ikke noget værksted. Derfor er de længe om det.

Fik opdateret min telefon hos EMTS i går. Det var gratis hvis jeg
kunne vente 4 timer, men de kunne gøre det indenfor en time mod betaling
af 50 kr hastegebyr.

Fra : JMo.

Dato : 09-02-03 11:50

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote in

> Manner, jeg troede at man bare gik til forhandleren, og så opdaterede
> de softwaren?

Kun hvis de har servicepoint.

Nogle få kan. Tjek http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/support/service.php

> Eller er det butikker som FONA/Merlin o.lign. butikker, hvor
> kundeservice er i højsædet (ups, ufrivillig sarkasme der sender
> telefonerne et sted hen?

Nej. Der er ca. 40 Nokia Servicepoints i Danmark. Og ca. 1000 butikker der
sælger telefoner regelmæssigt. Så *langt* de fleste sender dem videre.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 09-02-03 17:47

> Ja, desværre. Siemens C55 er noget helt specielt.
> Det er kun muligt at aktivere (unlocke) javafunktionerne uden at skille
> telefonen.

Ok, jeg har også bestemt mig for bare at beholde sonofon, i hvert fald de
her 6 måneder.

Ok, helt kanon, takker

mvh Frank

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-03 02:53

Frank K. Jensen skrev:

>Hvordan ser det ud med garantien, hvis man får låst sin telefon op? Er den
>helt væk, eller hvordan?

Se her:
http://www.fi.dk/priser/mobilpriser/mobiltelefon/reklamationsret/

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Nu også unlocking/opdatering af Nokia 6100, 6610, 7210 m.fl.

Fra : kc

Dato : 27-02-03 23:15

> Hvordan ser det ud med garantien, hvis man får låst sin telefon op? Er den
> helt væk, eller hvordan?

Besvarelsen afhænger af, hvad du helt præcist mener - om du mener retten til
at reklamere over en mangel eller retten til at udnytte en garanti, som
mobilproducenten har udstedt.

For så vidt angår retten til at reklamere, så har du altid 2 års
reklamationsret. De første 6 måneder er der en formodning for, at fejl
skyldes en mangel - dvs. at sælger skal bevise, at fejlen ikke er en mangel,
men fx. skyldes køber. Efter de 6 måneder er bevisbyrden for, at fejlen
skyldes en mangel imidlertid købers. Bevisbryderegler er imidlertid sjældent
firkantede. Således skeles der fx. ofte til, hvem der lettest kan løfte en
bevisbyrde, og til hvad der er mest sandsynligt.

Umiddelbart ville jeg sige, at en unlockning - særligt i forbindelse med en
softwareopdatering - er en så gennemgribende ændring, at formodningsreglen
på de 6 måneder til dels bliver sat ud af kraft for så vidt angår
software-relaterede fejl.

Derimod er jeg mest tilbøjelig til generelt at mene, at det er klart lettest
for mobilproducenterne at bevise, at unlockningen har forårsaget manglen -
særligt under hensyntagen til, at unlockning er ganske udbredt og at
unlockning mig bekendt ikke tidligere har resulteret i problemer - i det
omfang unlockningen foretages af professionelle. Bevisbyrden vil derfor
efter min mening typisk ligge hos mobilproducenten.

For så vidt angår garantien udstedt af mobilproducenterne, afhænger omfanget
helt og aldeles af den garantierklæring, som mobilproducenterne udsteder.

KC

PS: Du får det bedst kvalificeret svar ved at stille spørgsmålet i
dk.videnskab.jura