Mobilt internet i Polen
Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-02-03 17:57

»PlusGSM welcomes you to Poland! City Guide please dial 3131.
Our Customer Care +48601102601, Internet access
+486011001230171«

Ovenstående melding fik jeg fra et polsk net for nyligt.

Jeg vil foreslå at vi her i gruppen udveksler sådanne velkomst-hilsener,
specielt hvis de indeholder oplysning om brug af mobilt internet på det
pågældende net. Så behøver vi ikke "at ringe hjem" til Danmark for at
gå mobilt på internettet.

Jeg formoder at brugernavn og adgangskode blot skal være "blanke",
når der intet er nævnt derom. Jeg fik også en melding fra et andet polsk
net - vistnok ERA - som i velkomst-sms'en angav brugernavn og
adgangskode, men den er desværre gået tabt for mig.

Claus

Fra : Gumle

Dato : 04-02-03 20:18

Øhm kan du ikke bare bruge Cric Dial hvis du har TDC abm f.eks.??

Fra : Fischer

Dato : 05-02-03 06:26

> Øhm kan du ikke bare bruge Cric Dial hvis du har TDC abm f.eks.??

Men kun med et betalingsabonnement - ikke et gratis internetabonnement.
Det kan desuden ikke altid betale sig at bruge GRIC, da lokale opkald i
udlandet med en dansk mobil kan være meget dyrt og tæt på det samme som at
ringe til DK.
(Dette gælder dog ikke Polen).

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-02-03 08:00

"Fischer" <express2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udlandet med en dansk mobil kan være meget dyrt og tæt på det samme som at

Véd du tilfældigvis hvad det koster i Polen? Jeg havde ikke den bærbare med på
svipturen til Gdansk med DFDS.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 08:46

> Véd du tilfældigvis hvad det koster i Polen? Jeg havde ikke den
> bærbare med på svipturen til Gdansk med DFDS.

Ifølge TDC:
http://www.tdm.dk/u_20711.htm
så er det 6,57 - 11,03 kr. pr. minut for at ringe til DK alt efter tid på
dagen og udbyder.
Og 1,99 - 4,55 kr. pr. minut for at ringe indenlands alt efter tid på dagen
og udbyder.
Og 4,- kr. i roaming for at modtage opkald i Polen.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 06-02-03 12:14

Fischer wrote:

> [...]
>
> *Fischer
> OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Jeg tror at Claus tænkte på dette specielle indvalgsnummer. Det er jo muligt at
det bliver beregnet anderledes, lige som det nummer i Tyskland som jeg postede
her.

--
Rainer Schöbe (Tyskland)
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-02-03 13:23

"Rainer Schöbe" <rainer.xp20030216.schoebe@imail.de> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at Claus tænkte på dette specielle indvalgsnummer. Det er jo muligt at
> det bliver beregnet anderledes, lige som det nummer i Tyskland som jeg postede
> her.

Udenlandske operatører er glubske og flår normalt roamende kunder, men der er
heldigvis en tendens til at operatørinterne opkald til operatørens internet-
indvalgsnummer bliver takseret billigere end andre opkald. Typisk med noget i retning
af kr. 1,50 pr. minut.

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 06-02-03 13:50

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> operatørens internet- indvalgsnummer bliver takseret billigere end
> andre opkald. Typisk med noget i retning af kr. 1,50 pr. minut.

Jeg synes at operatørerne skulle oplyse disse informationer, da de selv kan
tjene mere .

Når jeg skal betale mellem kr. 5,-/min og næsten kr. 10,-/min (opkald til
Danmark fra Tyskland), så vil jeg gå i en internet-café.

Når jeg skal betale mellem kr. 3,-/min og næsten kr. 5,-/min (opkald til et tysk
nummer fra Tyskland med T-Mobile), så vil jeg bruge det meget sjældent.

Når jeg skal betale max. kr. 15,0/min (opkald til tysk 123100 fra tyske E-Plus),
så vil jeg bruge mobilt internet som hjemme - og begge to operatører
(TDC/Telmore hjemme og udenlandske) vil tjene mere!

--

Fra : Fischer

Dato : 05-02-03 11:33

> [...]
> specielt hvis de indeholder oplysning om brug af mobilt internet på det
> pågældende net. Så behøver vi ikke "at ringe hjem" til Danmark for at

God idé.
Og oplysningen vil jo få tilføjet en hel del værdi hvis man kunne finde den
fulde konfiguration + teste det mens man var i det pågældende land.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 05-02-03 21:29

Hej Claus!

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> mobilt internet på det pågældende net. Så behøver vi ikke "at ringe
> hjem" til Danmark for at gå mobilt på internettet.

I det tyske net "E-Plus" kan der bruges nummeret 123100 (+49177123100) uden
brugernavn eller adgangskode. Denne tjeneste arbejder med V.120 og er dermed
egnet til HSCSD-forbindelser (hvis HSCSD er aktiveret hos hjemmeoperatøren).

Prisen er ca. kr. 1,50/min og der takseres pr. sekund efter det første minut.

--